Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Angajatorii trebuie sa investeasca mai mult in sanatatea soferilor

Mancarea nesanatoasa, perioadele lungi petrecute sezand si mediul de lucru stresant sunt motive din cauza carora europenii sufera tot mai mult de exces de greutate, numarul persoanelor obeze dublandu-se in ultimii 20 de ani. Iar soferii de camioane sunt printre cei mai expusi acestui risc.
 
Acesta este si motivul pentru care Volvo Trucks include acum o sectiune dedicata alimentatiei si sanatatii in programul de dezvoltare profesionala pentru soferi, care subliniaza ca acest aspect afecteaza atat calitatea vietii private a soferilor, cat si performantele lor profesionale. Aceste programe ii incurajeaza sa adopte un stil de viata mai sanatos, sa se concentreze pe mic-dejun, sa mearga cu bicicleta la serviciu in loc sa conduca pana acolo s.a.

Participantii la aceste cursuri invata, de asemenea, si ce exercitii fizice pot fi realizate in interiorul cabinei de camion, precum si ce tipuri de mancare ii afecteaza atat la nivel fizic, cat si din punct de vedere al dispozitiei si capacitatii de concentrare.
In medie, soferii europeni de cursa lunga au un BMI (Body Mass Index) de 28, cu doar doua puncte sub nivelul de obezitate, dupa cum reiese dintr-un sondaj efectuat de Volvo Trucks pe un esantion de 2.300 de soferi din intreaga Europa.
In 2009, problema sanatatii soferilor de camion a fost abordata de Institutul pentru Sport si Sanatate din cadrul Universitatii Utrecht, unde s-a ajuns la concluzia ca soferii sunt prinsi intr-un mediu de lucru foarte specific si unic, atat din punct de vedere fizic, cat si social. Mediul de lucru este pentru soferi o piedica in calea unui mod de viata sanatos.
Principala cauza a inrautatirii nivelului de sanatate in cazul soferilor pare sa fie mancarea bogata in grasimi servita la popasurile pentru camioane in combinatie cu natura sedentara a meseriei si lipsa timpului din cauza programului lung de lucru. Si, chiar daca de-a lungul curselor soferii pot gasi si alternative mai bune pentru pauzele de masa, cu mancare mai sanatoasa, problema este ca de cele mai multe ori aceasta este si mult mai scumpa.
In plus, in punctele de oprire pentru camioane nu se incurajeaza in niciun fel exercitiul fizic, ele neavand niciun spatiu dedicat acestui scop, iar locul din cabina este evident prea mic pentru exercitii fizice mai complexe.
Cu toate acestea, imbunatatirea sanatatii soferilor nu este exclusiv responsabilitatea lor, angajatorii fiind capabili de a interveni in mod constructiv. Firma olandeza de transport Nijhof-Wassink este una din multele companii care inteleg importanta de a actiona preventiv in privinta sanatatii. Compania le permite angajatilor sa ia parte la un program care se concentreaza pe un stil de viata mai sanatos, iar in schimb, angajatorul beneficiaza de soferi mai sanatosi. In acelasi timp, aceasta masura este si o buna metoda de reducere a costurilor, din moment ce angajatii isi petrec mai putin timp in concediu medical.

Industria are nevoie de mai multe soferite
In ultima perioada, criza economica si recesiunea globala au diminuat caracterul cronic al lipsei soferilor. Odata cu imbunatatirea contextului economic insa, acest aspect va deveni din nou una din cele mai stringente probleme. Pentru a asigura viitorul profesiei este necesara o baza de recrutare mai larga, iar acest lucru implica si o schimbare de atitudine din partea industriei, pentru ca meseria sa fie mai atragatoare si pentru femei.
In Marea Britanie exista in total 309.100 de soferi de camion, din care mai putin de 1% sunt femei, potrivit cifrelor publicate in 2008 de organizatia independenta Skills for Logistics.
 Chiar si in Suedia, tara recunoscuta pentru promovarea egalitatii intre sexe pe toate planurile, numarul soferitelor din industria transporturilor este de doar 4% din total. In 2006, Marea Britanie se confrunta cu un deficit de 46.000 de soferi, motiv pentru care organizatia mai sus numita a lansat un apel cu scopul de a atrage mai multi soferi, atat din randul tinerilor, cat si al reprezentantelor sexului frumos. Iar pentru atingerea obiectivului se incearca spulberarea unor pareri preconcepute referitoare la aceasta profesie.
Spre exemplu, este un mit faptul ca meseria implica perioade lungi de timp petrecute departe de familie. Adevarul este ca mai putin de 3% din totalitatea volumului de marfa este transportat pe distante mai mari de 500 km si aproximativ doua treimi din bunuri calatoresc mai putin de 50 km pe drumurile din Europa.
Un alt argument contra ar fi acela ca profesia de sofer este destul de solicitanta din punct de vedere fizic, insa, daca aceasta afirmatie era valabila acum 30 de ani, in prezent este cat se poate de departe de adevar.
Progresele tehnologice ale ultimelor decenii au usurat considerabil munca soferilor de camion. Inainte, incarcarea si descarcarea erau activitati foarte solicitante, multe marfuri fiind manipulate cu bratul.
Potrivit lui Rolf Wallin, training manager la compania logistica BDX Lulea din Suedia, este de parere ca femeile conduc intr-o maniera mai „prietenoasa cu mediul”, sunt mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil si mai precaute cu vehiculul. Compania olandeza Oegema transporta marfa in intreaga Europa si, din totalul de 240 de angajati, 10 sunt femei, din care trei conduc pe rute internationale. Iar managementul companiei doreste sa recruteze mai multe femei, argumentand ca acestea conduc mai precaut si mai economic.

Se cer masuri din partea UE pentru atragerea femeilor catre soferie
Federatia Europeana a Muncitorilor din Transporturi (ETF) a decis ca din 2013 trebuie ca toti membrii sai sa ia masurile necesare, atat la nivel national, cat si la nivel de companii, pentru recrutarea unui numar de femei substantial mai mare in industria transporturilor. Acest segment va inregistra curand noi cresteri, moment in care deficitul de soferi va deveni din nou o problema serioasa pentru industrie.
Deci motivele pentru care se incearca atragerea femeilor catre aceasta meserie sunt destul de numeroase. Reprezentantii ETF doresc masuri din partea Comisiei Transporturilor din cadrul UE pentru aflarea numarului exact de soferite din statele membre. In momentul de fata, nu exista o evidenta clara, iar ETF considera ca acesta este un prim pas absolut necesar pentru a pune presiune asupra companiilor de transport si a politicienilor in privinta accesului la profesia de sofer pentru femei.                              

Articole similare