Dupa cinci ani de activitate in Romania, Christian Coolsaet a schimbat postul de director general al Volvo Romania cu cel de Commercial Trucks Director Volvo Trucks pentru Germania, Austria si Elvetia. Inainte de a lua drumul München-ului, Christian Coolsaet ne-a impartasit cateva dintre amintirile despre timpul petrecut in Romania, pe care probabil le va pastra toata viata in suflet.
Christian Coolsaet si-a inceput activitatea in cadrul grupului Volvo in 1997 ca director de vanzari pentru Volvo Buses Africa de Nord. Din 2002 s-a mutat pe segmentul camioanelor, fiind – pana in decembrie 2006, cand a venit in Romania – directorul general Volvo Ucraina.
Tranzit: Cum a fost experienta Volvo Romania pentru dumneavoastra?
Christian Coolsaet: Am venit aici in 2006, cand aveam 200 de oameni in subordine. Pentru vestici este dificil de imaginat ce efect de carusel am experimentat in acesti ani. Daca le spui oamenilor ca in doi ani vanzarile de camioane au scazut cu 90% fata de un an in urma, putini inteleg ca a fost posibil asa ceva pe o piata europeana si ca, in plus, am mai si supravietuit. Apoi vine frumusetea acestei munci, pentru ca volumele se dubleaza din nou de la an la an, dar abia daca suntem la valoarea de la jumatatea lui 2000.
Este, desigur, o lectie si sa faci fata cresterii. A trebuit sa facem fata, cu o organizatie dimensionata pentru vanzari de 600-700 de unitati pe an, la un salt de pana la 2.600 de unitati/an. A fost ca o lupta, insa purtata cu pasiune si entuziasm. Am avut realizari de exceptie pe toate planurile, dar am beneficiat si de experiente din care am invatat: dezvoltarea organizatiei si retelei pentru a putea oferi servicii conform cerintelor clientilor, ceea ce ne-a permis pastrarea pozitiei de lider de imagine pe piata de camioane. O parte din toate astea se datoreaza faptului ca am fost foarte deschisi in comunicare, am analizat mereu cu mare atentie situatiile, am luat decizii indraznete si am fost fermi in implementarea lor.
Care este satisfactia cea mai mare daca va ganditi la ceea ce ati realizat in Romania?
In cadrul unei competitii interne Volvo Trucks, Romania a fost aleasa „piata anului” in cel mai dificil an economic pentru toata Europa, 2009, si asta arata ca acest grup de oameni a luat atunci deciziile corecte, chiar daca dureroase. Astfel, amintirea „sacoului albastru“ (n.r.: simbolul premiului pentru „piata anului”) pe care l-am primit in 2010 pentru deciziile luate in 2009 este ceva de care ne vom aminti mult timp.
Dar sunt multe aspecte care ma umplu de mandrie, de la modul in care am facut fata dificultatilor pietei pana la nivelul de maturitate pe care echipa de management a atins-o. Avem intalniri saptamanale pentru discutia planurilor de business si am fost foarte surprins de discutiile interactive si dezbaterile in functie de prioritati si obiective.
Avem o lista de prioritati pentru piata, discutate cu intreaga companie. De exemplu, in 2010 am stabilit ca pentru 2011 sa avem un mixt intre cota de piata si volumul de vanzari si cred cu tarie ca am luat decizia corecta. Asta inseamna sa faci echilibristica pe o sarma subtire pentru a asigura un pret decent pe piata, dar imi place sa vad si cum creste cota de piata, pentru ca trebuie sa ai un volum critic pentru a asigura activitatea in service-uri. Am asigurat o crestere a preturilor, care era necesara, dar am dublat si volumele de vanzari, iar cota de piata a inregistrat o crestere foarte buna.
Cum incheiati 2011?
Am livrat aproape 600 de vehicule noi si 300 rulate. De altfel, la vehicule rulate suntem cotati cel mai bine, 90% dintre ele fiind vandute catre utilizatori finali, nu catre comercianti.
Toate deciziile legate de strategie le-am luat impreuna cu echipa si sunt mandru de modul in care fiecare vine cu propuneri sau amendamente. Diversitatea, de gen sau personalitate, este importanta. Jumatate din echipa de management este formata din femei. Dar avem si influentele mai multor nationalitati: romana, suedeza, belgiana, maghiara. Este un mixt bun. Potrivit rezultatelor unei cercetari („heavy trucks survey”) care masoara imaginea brandurilor de camioane de pe piata, Volvo Trucks este cel mai puternic in Romania.
Si din punct de vedere al indicelui de implicare a personalului, Volvo Trucks s-a clasat mult peste 40 de companii europene care au participat la studiul de piata. Iar Romania este pozitionata mult peste media europeana. Avem un personal foarte motivat si implicat. In discutiile pe care le-am avut cu clientii pe care i-am intrebat de ce au pozitionat Volvo atat de sus in acest clasament de imagine si ne-au explicat ca oamenii fac diferenta in serviciile oferite. Sunt mandru de „ambasadorii“ Volvo care duc imaginea in piata. Platforma pentru lansarea unui nou produs trebuie sa aiba legatura cu competentele oamenilor. Lansarea Euro 6 ne asteapta dupa colt, iar oamenii trebuie sa fie pregatiti din punct de vedere tactic si al cunostintelor tehnice. Pentru a beneficia de avantajele produselor noi trebuie sa-ti pregatesti echipa si este necesar un proces lung pentru asta.
Ce prevede strategia de investitii pentru 2012?
Avem un nou partener pentru reteaua de service in Buzau, iar planurile prevad ca, nu mai tarziu de primul trimestru, sa avem functional service-ul de la Constanta. Vom realiza o investitie si la Bucuresti, la kilometrul 23 pe autostrada Bucuresti-Pitesti, pentru care am semnat cu toata inima acum un an si jumatate, cand am decis ca Romania merita un nou sediu central si un service.
Este foarte important sa ne concentram pe client si sa incercam sa gasim moduri diverse prin care sa-l ajutam, mai degraba decat sa fortam anumite solutii.
Aveti vreun regret referitor la lucruri pe care le-ati facut sau nu le-ati facut la un moment dat in timpul mandatului in Romania?
Trebuie sa fii critic cu tine insuti ca sa ai rezultate. Au fost lucruri pe care le-am ratat sau pe care as fi putut sa le fac mai bine, dar regrete nu am.
Am avut cinci ani norocosi. De fiecare data cand incepi intr-o tara noua ai un start dificil, dar la noi acest start s-a facut intr-o perioada de boom, dupa care nu a mai fost nicio corelare intre pret si calitate si asta a cauzat o adaptare dificila.
Dar din punct de vedere al familiei?
A fost tot o adaptare dificila, dar odata ce ne-am obisnuit a fost fantastic. Romania a fost un climat bun si avem multi prieteni pe plan personal. Am renuntat la fumat in Europa de Est, ceea ce pentru multi a fost imposibil. Mi-am redescoperit pantofii pentru alergat. In septembrie 2010 am participat la un maraton pe strazile Bucurestiului. Sunt lucruri pe care nu le uiti, cum ar fi si diversitatea culturala.
Ador mancarea romaneasca. Imi poti servi oricand mamaliga sau mici si bere. Imi plac verile de aici. Am fost un turist mai activ decat mare parte din romani. Am vizitat Bucovina in perioada Pastelui, am fost in Maramures si in Muntii Apuseni. Am descoperit o tara foarte frumoasa si diversa si o sa revin cu placere aici.
De altfel, pana la finalul lui iunie, familia mea va continua sa se bucure de privilegiile oferite de traiul in Romania. Copiii vor finaliza anul scolar si se vor muta abia in iunie la München. Baietii au opt si zece ani si au venit in Romania exact atunci cand copiilor li se fixeaza primele lor amintiri in viata, astfel ca vor lua Romania cu ei pentru totdeauna.
Va va lipsi mediul dinamic din Romania?
Cand Claes Nielsen mi-a propus pozitia de Commercial Trucks Manager pentru Germania, Austria si Elvetia, a spus ca are nevoie de cineva cu experienta in piata, care sa inteleaga filosofia clientilor. Este o alta lume de care trebuie sa ma ocup, o organizatie ce cuprinde in jur de 200 de centre Volvo Trucks. Doar in Germania sunt 10 dealeri privati, fara sa numar organizatiile din Austria si Elvetia.
Chiar daca la München nu voi lucra direct cu clientii, asta nu inseamna ca nu te lovesti de realitate in fiecare zi. Iar de cei din organizatia mea din Romania, pe care ii consider prieteni pe viata, voi fi aproape cu ajutorul telefonului. Apoi, biroul meu este la distanta de 10 minute de aeroport si sper sa-i vad des.
Voi schimba cu totul mediul de lucru. Plec de pe o piata pe care Volvo Trucks are o pozitie dominanta pe una cu doi jucatori locali importanti (care au 70-75% din acea piata), si trebuie sa invat sa ma adaptez. In conditiile in care ceilalti cinci producatori trebuie sa imparta 25-30% din piata, 10%, cat are acum Volvo in Germania, este o cota foarte importanta. Si responsabilitatea este diferita fata de ceea ce am avut inainte. Trebuie sa lucrez mai mult la strategii de pret, in conditiile mai multor abordari pentru piete diferite, sa construiesc o strategie pentru 200 de puncte de vanzare, pentru a le comunica strategia comerciala, dar experienta pe care o am de pe piata romaneasca ma va ajuta foarte mult.
Cum vi se pare mediul economic actual?
Cred ca oamenii sunt nesiguri in special in zona Euro. Cum 30% din economia Europei este generata de Germania, daca totul este in regula aici, e bine si in rest. In doar un an Germania a pierdut titlul de cel mai mare exportator la nivel mondial, de aceea pentru nemti este acum foarte importanta stabilitatea zonei Euro si a cursului valutar. Nici macar tarile non-euro nu au cum sa nu fie afectate de slabiciunile UE. Astfel, sa lucrez in Germania va fi foarte provocator pentru mine.
Iubesc Romania, iubesc Volvo Romania, dar dupa cinci ani poate esti orbit de dorul de casa si nu mai vezi anumite lucruri. De aceea, cred ca e bine pentru organizatie ca vine cineva nou aici, care, din afara, poate vedea lucrurile altfel.