Situatia autorizatiilor terta-tara de Turcia s-a rezolvat, Romania primind, la ultima comisie mixta, 750 pana la sfarsitul acestui an. In plus, pentru 2013 contingentul a fost marit de la 3.000 la 4.500 (chiar daca anul acesta s-au adus doar 1.000 de suplimentari). La jumatatea lui octombrie a avut loc la Tirana (Albania) si Comisia CEMT, de unde delegatia Romaniei s-a intors cu 178 autorizatii CEMT de „baza“ pentru 2013. Reprezentantii MTI au inceput deja sa lucreze la metodologia CEMT pentru anul viitor si sunt decisi sa ia masuri drastice fata de operatorii care au solicitat CEMT-uri si nu le-au folosit, mai ales din cele restrictionate.
Ultima comisie mixta cu Turcia, desfasurata la sfarsitul lui septembrie, a fost un succes, partea romana primind nu mai putin de 750 de autorizatii terta-tara de Turcia pana la sfarsitul acestui an. Spre deosebire de precedentele runde de negocieri, atitudinea delegatiei Turciei s-a schimbat din doua motive. In primul rand, transportatorii turci au transmis autoritatilor lor ca s-a intensificat controlul pe teritoriul Romaniei, atat in punctele de frontiera, cat si, in special, pe teritoriul tarii, prin activitatea Inspectoratului de Stat pentru Control in Transportul Rutier (ISCTR). Iar actiunea de monitorizare a controlului continua, reprezentantii MTI fiind informati sap- tamanal cu privire la numarul de vehicule controlate si rezultatele inregistrate.
In al doilea rand, la momentul la care a avut loc comisia mixta cu Turcia, situatia numarului de autorizatii CEMT pe care Turcia urma sa le primeasca pentru 2013 era incert. Anul acesta, operatorii turci au beneficiat de foarte multe autorizatii CEMT (aproximativ 3.100), care au asigurat tranzitul pe teritoriul Romaniei, motiv pentru care nici nu au mai simtit nevoia sa mai schimbe autorizatii de tranzit cu partea romana. Pentru 2013, Rusia isi manifestase interesul de a reveni la contingentul normal, respectiv 560 de autorizatii CEMT, iar acestea s-ar fi luat de la statele cu multe CEMT-uri, printre care si Turcia. Cu alte cuvinte, exista sansa ca transportatorii turci sa obtina cu circa 30% mai putine CEMT-uri anul viitor, astfel incat negocierea intre partea romana si cea turca a fost mai flexibila.
Imbucurator este si faptul ca pentru 2013 contingentul a fost marit de la 3.000 la 4.500 de autorizatii terta-tara.
2013, ultimul an cand se accepta Euro 3
Contingentul de CEMT-uri pentru Romania pentru 2013 s-a marit cu patru, de la 174 la 178 de autorizatii, cu toate ca la sedinta din martie anul acesta tara noastra fost prima care a declarat ca are nevoie de o suplimentare. In argumentatia sa, Romania a aratat ca situatia in Europa de Vest este cu totul alta decat in Est. Practic, in Occident traficul rutier de marfa se realizeaza, preponderent, intre state vecine, toate membre ale Uniunii Europene, si nu sunt probleme privind circulatia intre ele (ex. autorizatii tranzit sau terta tara). Romania si Bulgaria, pe de alta parte, sunt tranzitate intens …