Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Comertul cu cereale si liniile de containere, motoare de crestere

Traficul de cereale si cel de containere reprezinta principalii poli de crestere pentru operatorii din Portul Constanta, motiv pentru care companiile care activeaza pe aceste segmente continua sa faca investitii de zeci de milioane de euro in platforme si depozite pentru a ajusta cresterea de volume. SOCEP, singura companie din port care opereaza doua terminale, unul de marfuri generale si altul de containere, preconizeaza anul acesta o crestere a cifrei de afaceri de circa 40%, la peste 20 de milioane de euro, datorata, in principal, exporturilor de cereale si atragerii unor linii noi de containere, in timp ce Chimpex, un alt operator important, investeste 40 de milioane de euro intr-un siloz cu o capacitate de 200.000 t.
 

Datele Administratiei Porturilor Maritime Constanta (APMC) arata ca in 2015 traficul total de marfuri a fost cel mai mare din ultimii sapte ani, ajungand la 56,33 milioane de tone (fata de 55,64 milioane in 2014), fiind depasit doar de cel de dinaintea perioadei de criza, in 2007 si 2008, atunci cand portul a inregistrat un trafic de 57,77, respectiv 61,83 de milioane de tone. Cea mai mare pondere in traficul total de marfuri prin porturile maritime romanesti o au cerealele, foarte multi operatori concentrandu-si activitatea pe acest segment. Potrivit APMC, in 2015 traficul de cereale (import/export, tranzit si cabotaj) a fost de 19,61 milioane de tone, in crestere de peste 4,5 ori fata de 2007, atunci cand au fost inregistrate 4,25 milioane de tone, si de peste 12% fata de 2014, cand au fost inregistrate 17,42 milioane de tone.
SOCEP, unul din cei mai consacrati operatori portuari, cu o experienta in domeniu de peste 25 de ani, isi concentreaza activitatea pe doua directii: containere si agricultura, fiind singura companie privata din Portul Constanta cu capital 100% romanesc si singura din port care opereaza doua terminale, unul de marfuri generale, cu o capacitatea de trei milioane de tone/an, si altul de containere, de 300.000 TEU/an. In prima parte a anului, compania inregistreaza un plus, datorat unui volum mai mare de cereale, dar si atragerii unor linii de containere. „In primele cinci luni am inregistrat o crestere a cifrei de afaceri cu 25% (28.136.326 de lei) si a profitului cu aproximativ 65% (6.278.639 de lei) fata de perioada similara din 2015. In principal aceasta crestere este datorata maririi volumului operat de containere si de cereale. Am reusit sa atragem clienti noi de la concurenta in sectorul marfuri generale, iar in sectorul de containere am reusit sa atragem doua linii de containere care ajung pentru prima oara in Romania. Ma refer atat la importuri/exporturi, cat si la tranzite. Nu ne-am axat numai pe cresterea volumului, ci si pe pastrarea, pe cat posibil, a nivelului de tarife practicat anul trecut“, a declarat Victor Rohan, director comercial SOCEP. Societatea are in portofoliu atat clienti autohtoni, cat si companii multinationale, acest lucru contribuind la consolidarea pe termen mediu si lung. Legat de cifra de afaceri, in 2016 se asteapta o crestere de circa 20%, de la 15 milioane euro in 2015 la 20-22 de milioane de euro. „Am estimat o crestere cu circa 20% a cifrei de afaceri si cu circa 15% a profitului si a volumelor de marfuri operate, ajungand la un profit anual la final de 2016 cu circa 20% mai mare decat in 2015.“

Investitii de 45 de milioane de euro
Cresterea nu poate fi consolidata fara investitii, iar operatorul portuar isi concentreaza resursele in jurul celor doua linii de business, cea dedicata containerelor si cea pentru cereale. Prima investitie, in valoare de 10 milioane de euro, din care 20% fonduri proprii, restul prin credit bancar, are in vedere retehnologizarea terminalului de containere si innoirea parcului de utilaje. Proiectul este deja in derulare, echipamentele urmand sa fie asamblate in terminalul companiei. „Am achizitionat o macara Super Post-Panamax, care ne permite sa operam navele foarte mari (8.000-10.000 TEU) care pana acum erau operate doar in CSCT (Constanta South Container Terminal) DP World, in Agigea. Proiectul mai cuprinde si achizitia a doua RTG-uri (n.r. – poduri pe roti pentru incarcarea/descarcarea containerelor pe stive), dar si un TOS (Terminal operating system), care ne ajuta sa optimizam intrarile, iesirile, partea de depozitare din terminal si incarcarile/descarcarile navelor. Deci un sistem integrat care ne ajuta sa eficientizam si sa controlam mai bine activitatea din Terminalul de Containere, sistem ce va fi instalat pana la finalul lui august 2016“, a explicat Rohan. Cea de-a doua investitie este si ea in derulare, momentan in faza autorizarilor, si presupune construirea unui siloz pentru cereale, cu o capacitate de stocare de 100.000 t. In prezent cerealele sunt depozitate in magaziile conventionale, motiv pentru care costurile de depozitare si manipulare sunt un pic mai mari. Potrivit managerului, inca mai este nevoie de depozite specializate in port, intrucat capacitatea de stocare este de aproximativ noua milioane de tone, in timp ce traficul de cereale a ajuns la 20 de milioane de tone/an. Noul siloz va costa circa 40 de milioane de euro, urmand a fi gata la sfarsitul lui 2018. Pe langa cele doua axe de business prioritare, SOCEP se concentreaza si pe cresterea cifrei de afaceri pe segmentul marfurilor generale, celor 72.000 m2 de spatii de depozitare indoor alaturandu-se alti 150.000 m2 de spatii outdoor. Astfel, odata cu noul siloz, cele noua magazii vor ramane sa deserveasca doar aceasta parte de marfuri generale. „Odata inaugurat silozul, din estimarile noastre costurile de operare vor scadea cu circa 20%, ceea ce, in final, va conduce la cresterea profitabilitatii. Legat de Terminalul de Containere, obiectivul principal a fost sa crestem capacitatea de operare si depozitare si, totodata, sa putem opera navele mari. Din estimarile noastre, dupa terminarea investitiei, costurile de operare vor fi mai mici cu circa 15%. Odata cu finalizarea acestei investitii, SOCEP va reprezenta un concurent direct pentru DP World-Agigea, care pana acum, dupa parerea mea, avea un cvasi-monopol. Obiectivul principal ramane atragerea liniilor de containere, care momentan sosesc in DP World Agigea“, a mai afirmat Victor Rohan.

Infrastructura portului e deficitara
Daca investitiile in terminale, capacitati de depozitare, utilaje si software-uri specializate sunt necesare pentru dezvoltarea operatorilor portuari si tin exclusiv de acestia din urma, nu acelasi lucru se poate afirma despre infrastructura din Portul Constanta, una invechita, care afecteaza activitatea companiilor private si nu numai si a carei modernizare tine de CN APMC (Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta). „S-a investit foarte putin in Portul Constanta, desi CN APMC inregistreaza profituri anuale considerabile. Este foarte greu sa-ti desfasori activitatea in momentul in care se creeaza cozi de autocamioane de cate 5 km, in momentul in care pui frana din secunda in secunda ca sa ocolesti o groapa, in momentul in care liniile CF sunt intr-o stare avansata de degradare. Operatorii portuari au fost foarte intelegatori, au cautat tot felul de solutii de rezolvare a problemelor impreuna cu CN APMC, dar in final solutiile propuse nu au avut efectul scontat, iar infrastructura a ramas in aceleasi conditii”, a explicat managerul companiei SOCEP. Pe de alta parte, Rohan recunoaste ca CN APMC se implica in ceea ce inseamna promovarea Portului Constanta si a operatorilor portuari, oferindu-le acestora vizibilitate mai mare si oportunitati de afaceri in cadrul targurilor si expozitiilor pe care le organizeaza, „sprijinindu-i astfel in atragerea clientilor.“

Cerealele detin suprematia in Portul Constanta
In functie de totalul marfurilor operate, Chimpex se afla pe primele cinci locuri in Portul Constanta in ceea ce priveste incarcarile si descarcarile din vapoare si are 245 de angajati.
Compania a fost infiintata in urma cu mai mult de 45 de ani, initial ca operator portuar pentru produse chimice. Ulterior din aceasta s-a desprins Oil Terminal, pentru manipularea produselor lichide, si Chimpex a ramas cu produsele chimice solide. Dupa 1990, compania a abordat si alte tipuri de produse, dar a ramas cel mai important operator pentru ingrasaminte. In ultima perioada produsul chimic cel mai mult operat a fost soda de la Govora. Compania mai opereaza ingrasamintele Azomures, singura fabrica de acest gen din tara, dar si importurile de ingrasaminte. O perioada a operat produse metalurgice, piata ce a cazut puternic dupa criza din 2008 si a fost inlocuita cu cea de cereale.
Cerealele romanesti merg catre tari precum Egipt, Spania sau Siria. Cum cererea clientilor pentru cereale este in continua crestere, Chimpex a inceput o investitie de 40 de milioane de euro intr-un siloz cu o capacitate de 200.000 t, compus din 20 de celule, fiecare de cate 10.000 t. Acesta va fi dotat cu doua incarcatoare, fiecare cu o rata de operare de 800 t pe ora. Jumatate din siloz va fi functional toamna aceasta, iar restul in vara anului viitor. Sunt deja trei silozuri in Portul Constanta Nord si unul la Constanta Sud.
Dupa constructia viitorului siloz, Chimpex va deveni cel mai mare operator de cereale. In prezent, compania are o capacitate de depozitare de 280.000 t, iar dupa construirea viitorului siloz va ajunge la 480.000 t.
O alta magazie cu capacitatea de 25.000 t este dedicata srotului de soia care se importa din Brazilia si Argentina. Iar o alta magazie noua cu aceeasi capacitate este pentru depozitarea zaharului. Chimpex este singurul operator pentru tot zaharul care se importa la noi si care provine din Argentina, Brazilia sau Cuba.
Un indicator important in fata clientilor este rata de incarcare/descarcare in vapoare a marfurilor. Asta deoarece clientul angajeaza vaporul, iar timpii de asteptare inseamna costuri crescute. De aceea, Chimpex a demolat trei macarale de cheu si a cumparat trei macarale mobile Liebherr, care pot fi mutate in oricare din cele 10 dane ale sale.
Un alt avantaj al Chimpex este adancimea buna a apei din dana de 13 m, ce permite acostarea vapoarelor Panamax de 63.000 t.
Compania dispune si de patru cantare pentru camioanele incarcate cu cereale sau ingrasaminte, ce ajuta la o buna evidenta a marfii primite sau livrate, dar si pentru a demonstra clientilor ce s-a intamplat cu marfa lor. In plus, in timpul sezonului se produce aglomeratie deoarece vin foarte multe camioane care trebuie incarcate sau descarcate rapid.
Chimpex are inchiriate si sapte barje, dar are si un contract cu o firma ce detine impingatoare. Barjele vin in terminalul din Constanta Sud. Pentru a scurta timpul de manevra, ele asteapta acolo si apoi sunt chemate la dana de operare.

Articole similare

Ad