In Romania exista un cuantum maxim al amenzilor la un control, spre deosebire de alte state din UE, unde fiecare contraventie este „taxata“ separat. Modelul ar putea fi preluat in curand si la noi, cu diferenta ca acolo amenzile reflecta, de cele mai multe ori, gravitatea faptei. Acum tot mai multi romani au intrat in vizorul inspectorilor din UE pentru folosirea in exces a formularelor de concediu, iar acestia din urma au trimis inspectorilor ARR peste 200 de cazuri de operatori care au fost verificati daca soferii acestora au fost intr-adevar in concedii in perioadele mentionate in formularele prezentate.
Amenzile pe care le vor plati pe viitor romanii ar putea creste considerabil. Asta deoarece acum, la noi, indiferent cate contraventii se constata la un control, cuantumul insumat al amenzii nu poate depasi dublul celei mai mari amenzi acordate. „In restul Europei se considera ca fiecare fapta de concurenta neloiala reflecta o pierdere pentru un alt operator de transport, care a respectat legea. Amenda trebuie sa reprezinte prejudiciul creat unui operator ipotetic corect. Inspectorii din alte state, atunci cand fac un control la sediu, aduna toate contraventiile pe care le gasesc si apoi stabilesc amenda. Am vazut in UE si amenzi de 100, dar si de 1.000.100 de euro.
Ei nu considera ca amenda trebuie sa fie mare, ci sa reflecte gravitatea si numarul faptelor pe care le descoperi la un control. Si noi ar trebuie sa aplicam acelasi principiu“, a explicat Traian Popa, reprezentantul ARR.
Amenzile la timpii de condus s-au triplat
Cuantumul amenzilor din legile ce vizeaza ARR este propus in urma intocmirii unui tabel comparativ cu toate cuantumurile existente in UE, din care se scade un anumit procent. „Nicio amenda care apare in propunerile ARR nu depaseste cuantumul din UE, cu toate ca in trei ani se va ajunge sa avem aceleasi amenzi in toata Comunitatea. Sunt institutii in alte state care angajeaza experti pentru a vedea daca o amenda e mai mare decat fapta comisa, iar rezultatele obtinute ni le dau si noua. De exemplu, am primit semnale ca la legislatia privind timpii de conducere si odihna trebuie lucrat la cuantumul amenzilor. Pana acum doi ani, controlul la timpii de conducere se facea vizual, prin verificarea diagramelor. Acum avem obligatia de a folosi softuri, unde si o secunda de depasire inseamna amenda. Asa ca amenzile din trafic au crescut de trei ori fata de atunci cand se folosea analiza vizuala. De aceea se reanalizeaza la nivel european cuantumul amenzilor“, a mai precizat Traian Popa.
Formularele de concediu sunt folosite in exces
Soferii romani sunt cunoscuti drept cei mai competenti din UE. Astfel incat suntem singura tara din Europa ai carei conducatori auto nu au fost gasiti de inspectorii de control din traficul international fara certificat de competenta profesionala. „Suntem singurii care nu luam amenzi la acest capitol in UE.” In schimb, la ARR se primesc aproape zilnic notificari despre soferi care folosesc in exces formularele de concediu. De aceea, Comisia Europeana a initiat un proiect de monitorizare a soferilor din Polonia, Romania si Bulgaria. Certificatul de formulare a atestarii este scanat si trimis pe mail la ARR, care trebuie sa verifice daca este conform cu realitatea. Iar unde nu sunt conforme, se fac plangeri penale asupra operatorilor in cauza. In aceasta situatie sunt acum peste 200 de operatori. Cazurile sunt tratate ca declaratii in fals, de care se ocupa alte autoritati.“
Registru electronic pentru persoanele desemnate
Nicolae Tanase, inspectorul sef ARR, a explicat ca, de multe ori, companiile de transport, in special cele mici, numesc persoane desemnate numai pentru a se putea licentia. Acestea, insa, trebuie sa fie specialistii companiei, care sa cunoasca foarte bine domeniul. „De la Eurocontrol ni s-a atras atentia ca nu avem suficiente contraventii pentru pierderea onorabilitatii persoanelor desemnate. Iar acum legislatia noastra este exact ca in UE, astfel ca, pentru anumite contraventii, persoana desemnata isi pierde onorabilitatea.“
A aparut deja un pachet de trei Regulamente europene potrivit carora Registrul operatorilor de transport rutier trebuie sa fie in format electronic, deja fiind stabilita arhitectura sistemului. Acesta poate fi accesat oricand de orice tara din UE. Informatiile privind persoana desemnata trebuie inscrise in acest registru electronic, care va functiona peste doi ani. „O persoana desemnata care si-a pierdut onorabilitatea nu va putea ocupa niciunde in Europa pozitia de manager in transporturi. Registrul va trebui sa contina sapte contraventii, care vor putea fi accesate de oriunde din Europa, printre care onorabilitatea persoanei desemnate, si cate doua abateri tehnice ale vehiculului, la timpii de conducere si odihna si la respectarea incarcaturii“, a explicat Traian Popa.