Primele noua luni din 2010 se prezinta mai bine decat perioada similara din 2009, indiferent ce indicator de performanta in transporturi luam in considerare: numar de kilometri rulati de un camion, tarife, investitii, grad de utilizare a flotei sau capacitate de a nu apela la restructurari de personal pe timp de criza. Asta reiese din cele circa 80 de chestionare completate de participantii la conferinta Tranzit de la Cluj.
Probleme continua sa fie, si din pacate cele mai mari nu sunt legate de incapacitatea de a activa pe o piata concurentiala, ci de betele in roate pe care chiar autoritatile de la noi le pun transportatorilor autohtoni prin legislatia si masurile nu intotdeauna europene, si mai ales prin amenzile tot mai mari si tot mai dese care li se aplica pe teritoriul Romaniei.
Din totalul respondentilor, 40% desfasoara numai activitate de transport de marfa, 46% au preponderent transport, dar mai fac si depozitare, comisionariat in vama, intermediere, productie (de confectii sau de materii prime pentru constructii), transport de persoane, service si comercializare de piese de schimb auto, inchiriere de utilaje de constructii, iar pentru 14% transportul reprezinta mai putin de 50% din totalul activitatii, domeniile principale fiind logistica, service-ul auto, colectarea deseurilor, productia si importul de sisteme de canalizare, comertul, constructiile civile si de drumuri si poduri.
Destinatiile spre care merg cel mai des transportatorii prezenti la Cluj sunt Germania (28,6%), Italia (22,8%), Franta si Marea Britanie (cate 17,1%), Benelux (14,3%), Spania, Ungaria, Turcia, Balcani, Suedia sau Polonia. Cursele intracomunitare abordate mai des sunt Marea Britanie-Germania, Marea Britanie-Franta, si in plus sunt transportatori care merg mult pe Germania-Turcia. Lor li se adauga cei 18,6% care fac numai sau preponderent transport intern.
Cele mai profitabile relatii sunt Germania (pentru 11,4% dintre respondenti), Italia (10%), Marea Britanie, Benelux si Franta, iar unul dintre cele mai profitabile trasee intracomunitare pare a fi Italia-Benelux.
Camioane mai active in 2010
43,4% dintre respondenti declara ca numarul de kilometri parcursi anual de un camion este mai mare in 2010 decat in 2009, cea mai impresionanta evolutie fiind de la 100.000 km in 2009 la peste 200.000 estimati pana la final de 2010. 45% au inregistrat acelasi kilometraj in 2009 si 2010, aproape jumatate dintre ei situandu-se la 120.000 km/an. Iar pentru restul numarul mediu de kilometri a scazut din 2009 in 2010, dar cu pana la 10.000 km.
19,6% dintre respondenti nu ating 100.000 km/an, dar ei sunt implicati mai ales in distributie nationala, transport de materiale de constructii sau productie, 13% merg mai mult de 150.000 km/an, 8,6% au facut in 2010 saltul de la sub la peste 150.000 km/an, iar restul, cea mai numeroasa categorie, au parcurs si in 2009 si in 2010 intre 100.000 si 150.000 km.
Transportatorii merg inainte
Din totalul respondentilor, 79% nu au concediat oameni in 2009, iar in 2010 procentul lor a fost si mai mare: 92,6. Doar 3,7% din firme au restituit masini in 2009 si 16,6% au tras pe dreapta intre unul si 30 de camioane, pentru care nu au mai solicitat licente, in timp ce anul acesta niciuna nu a mai renuntat la camioane, iar procentul celor care au tinut vehicule pe dreapta – intre unul si 10 – a scazut si el la 11,11%. Si in ceea ce priveste investitiile, 2010 a fost un an mai bun: daca in 2009 au realizat investitii 60,7% dintre transportatori, in primele noua luni din 2010 vorbim de 72,2%. In cele mai multe cazuri, banii au fost folositi pentru achizitia de camioane: 75,7% in 2009 si 76,9% in 2010, care au cumparat de la 1 la 40 de masini noi si second-hand in 2009 si de la 1 la 35 in 2010. Una dintre firme, care face si transport de marfa, si de persoane, a achizitionat si anul trecut si anul acesta autocare. In rest, s-au mai facut investitii in depozite – trei firme in 2009 si sapte in 2010 – service – cate trei – sisteme de monitorizare a flotei – cate doua firme – utilaje – trei, respectiv una – teren – cate o firma.
78,1% dintre transportatori au declarat ca au incheiat 2009 pe profit, atat operational, cat si financiar, iar o firma a avut doar profit financiar. Restul au fost pe pierdere.
In aceste conditii, cu trei exceptii – un manager care ar dori sa vanda firma sau sa o inchida pe zero si doi care ar renunta sa mai faca transport cu masini proprii – participantii la conferinta de la Cluj nu intentioneaza sa renunte la niciuna dintre activitatile pe care le desfasoara in prezent. Dimpotriva, aproape jumatate chiar se gandesc sa se implice in altele noi, care li se par acum mai profitabile: logistica, distributie nationala, transport international cu flota proprie, transport pe calea ferata, grupaje, service, colectare de materiale nepericuloase, comert, statie PECO, constructii cu transport specializat, productie sau activitati cu valoare adaugata mare.
Tarife mai mari cu 5 pana la 30% in 2010
Tarifele de transport au crescut in 2010 fata de anul anterior in cazul a 82,7% dintre cei chestionati, mai mult de un sfert dintre respondenti simtind cresterea tarifelor din mai. 14% dintre transportatori sustin ca preturile au inceput sa creasca in martie, iar cate 12%, in ianuarie, aprilie sau iulie. Cresterea s-a situat in marja 5-30%; mai exact, 35% au mentionat o crestere cu 10-15% fata de 2009, iar 45% au mentionat o crestere intre 5 si 10%. Tarifele sunt mai mari in special pentru transportul intracomunitar, dar si pe relatiile Germania, Marea Britanie, Franta, Italia, Elvetia, Benelux, Polonia sau Moldova – mai ales la export. In plus, si tarifele la intern sunt ceva mai mari decat anul trecut.
Concret, tariful mediu a ajuns la international/intracomunitar la 0,7-1 euro/km (sau 0,5, asa cum ne-a declarat reprezentantul unei firme care foloseste camioane de 7,5 t), cu peste jumatate din respondenti in zona 0,75-0,85 euro/km, iar la intern, la 2,2-3,5 lei/km, cu un procent mai mare de transportatori care merg cu 2,6 lei/km. Asta in timp ce inainte de 2008 se mergea cu 0,7-1,2 euro/km, respectiv 2,4-2,9 lei/km, iar in 2009, cu 0,65-0,9 euro/km, respectiv 2,2-3,8 lei/km.
Nu putem neglija totusi faptul ca o parte din cresterea tarifului trebuie sa acopere cresterea costurilor din 2010, pe care au semnalat-o 84,8% dintre transportatori, crestere de la 2 la 23% – 10% in cazul a 27% dintre firme sau 15% in cazul a 21,6%. Fara exceptie, carausii au indicat motorina la capitolul scumpirilor, dar si taxele de autostrada mai mari afecteaza un sfert dintre firme, urmate de scumpirea anvelopelor, a service-ului, a asigurarilor si a fortei de munca.
Costurile la transport intern se situeaza in intervalul 1,5-3,3 lei/km, 20% dintre cei chestionati indicand 2,8 lei/km, 17,1%, 2,4 lei/km, iar cate 11,4%, 1,7 si 2,1 lei/km. In ceea ce priveste transportul international si intracomunitar, costurile se ridica la 0,5-1 euro/km, din care 28,5% din firme au indicat 0,7 euro/km, 22,8%, 0,8 euro/km si 20%, 0,9 euro/km.
La momentul actual, in structura costului/km, motorina reprezinta, de la o firma la alta, intre 30 si 60% din cheltuieli, jumatate dintre transportatori indicand o valoare de 40%. Salariile detin si ele 10-50% din costurile de transport, dar procentul cel mai des invocat, de 45% din respondenti, a fost de 15-18%. Finantarea, de la caz la caz, poate reprezenta 2-22% din cheltuieli, sau 5-10% in cazul a 34% dintre firmele prezente la Cluj. Service-ul este responsabil de 3-21% din cheltuielile de transport, dar cei mai multi respondenti (67,7%) au indicat valori de 5-10%. Lor li se adauga anvelopele (0,5-10% din costuri, predominant 2-3%, sau 0,025 de euro/km), taxele si impozitele (2-30%, dar cu mai mult de jumatate din firme indicand sub 10%), chiriile (1-7%), amenzile si spagile (0,5-5%) si alte cheltuieli (IT, asigurari etc. – de la 1 la 33%).
Ce ne incurca si ce ne recomanda
59,2% dintre respondenti considera ca cei mai puternici concurenti ai transportatorilor romani sunt… transportatorii romani, in timp ce 29,6% ii vad pe bulgari, unguri si polonezi in aceasta postura, si numai 11,1%, pe cei vestici.
Romanii pot concura de la egal la egal cu strainii, sunt de parere 65,6% dintre respondenti, dar ar putea sa o faca si mai bine daca nu ar fi impiedicati de infrastructura proasta, taxele si impozitele mari, vechimea parcului auto, birocratie, legislatie, amenzi, de finantarea scumpa, piata instabila de la noi, dar si de discriminarea cu care sunt tratati si afara, si in tara, lipsa lor de seriozitate, istoric, mentalitate si atitudine, prejudecatile lor sau de renumele nu tocmai bun.
Ce avantaj avem totusi pe piata libera? Ne spun transportatorii prezenti la Cluj, dar referindu-se strict la activitatea lor: seriozitate, flexibilitate, promptitudine, calitate, camioane bune, flota numeroasa, soferi pregatiti si mai ieftini, detinerea intr-un procent de aproape 100% a bunurilor pe care le au in exploatare, faptul ca sunt implicati in transport specializat, oferirea de servicii complementare (depozitare, service, tranzite, vamuire s.a.), lichiditatile, cunoasterea pietei, dar si dorinta de succes si perseverenta.
Transportul intracomunitar, tot mai tentant
55,3% dintre respondenti fac si transport intracomunitar, cu 2-300 de camioane alocate special, unul dintre ei chiar cu vehicule specializate, 8×4 si dumpere. Iar unii transportatori au chiar toate camioanele pe Comunitate. Doar trei dintre aceste firme declara ca tarifele sunt mai mici in Comunitate, iar una, ca sunt mai mari doar pe anumite relatii, in rest, se pare ca acestea sunt mai mari, cu 5-50% (cu 10-20% pentru 56,5% din totalul firmelor), si, mai ales, asa cum atrage atentia un transportator, mai stabile. De asemenea, 88,5% dintre respondenti declara ca si la intracomunitar au crescut tarifele in 2010.
Munca in Comunitate are numeroase avantaje, printre care au fost mentionate numarul mai mare de kilometri efectuati de un camion, tarifele mai mari si termenele de plata mai mici, infrastructura mai buna, care duce la un consum mai mic de carburant, seriozitatea partenerilor, volumele mai mari de marfa si posibilitatea de a ajunge la destinatie fara dislocari mari ale masinilor. Iar pentru transportatorii care nu lucreaza decat ocazional pe intracomunitar avantajul este ca pot muta camioanele in tarile de unde pretul la import catre Romania este mai mare. Pe de alta parte, exista si dezavantaje: costurile sunt mai mari, in special cele cu taxele de drum, forta de munca si intretinerea camioanelor, soferii trebuie sa fie foarte experimentati, unii dintre ei accepta mai greu sa stea atat de mult departe de casa, iar TVA se recupereaza la sase luni.
Numeroase procese, sume mari de recuperat
Termenele de plata nu depasesc in prezent 90 de zile, dar nici nu scad mult sub aceasta valoare. O firma a declarat ca incaseaza banii pentru serviciile prestate la 15 zile, una, in 1-30 de zile, in rest, 48% isi primesc banii la 60-75 de zile, 38,2%, la 30-45 de zile si 23,7%, la 70-90 de zile.
63% dintre transportatorii care au raspuns intrebarilor noastre sunt in procese cu clienti de la care au de recuperat bani, unii dintre ei fiind chiar in faliment sau insolventa, sau cu societati de asigurare. Este vorba de sume de la 3.000 la peste 200.000 de euro.
Amenzi ceva mai multe
35,4% dintre respondenti declara ca au incasat in 2010 mai multe amenzi decat de obicei, in special pentru roviniete, depasirea greutatii maxim admise totale sau pe axa, a inaltimii/lungimii ansamblului sau pentru programul de condus, dar si pentru greseli ale soferilor. Amenzi nu li s-au aplicat doar in Romania, la controalele din vama si din interior, ci si in Elvetia sau Germania. Circa 60% din firme le-au contestat, unele castigand deja in instanta, iar o alta declara ca a primit peste tot banii inapoi, mai putin in Romania.
Taxe mai mari decat in alte tari
La intrebarea (cu posibilitatea de a alege mai multe variante de raspuns) care taxe si impozite sunt mai impovaratoare in Romania comparativ cu alte state, 51,4% dintre respondenti au indicat TVA, 48,5%, amenzile, 40% taxa de prima inmatriculare, 31,4% rovinieta, 15,7%, impozitul pe autovehicul, 10% impozitele si 4,3%, licentele.
In ciuda acestor probleme, 82,3% dintre respondenti nu intentioneaza sa deschida filiale sau off-shore in alte tari sau sa-si mute firma cu totul in alte state, pentru a evita taxele actuale de la noi. Iar cei care totusi o vor face vizeaza mai ales Bulgaria, dar si Marea Britanie, Cipru, Moldova, Ungaria si Turcia.
Fondurile europene, atragatoare, dar greu accesibile
65,8% dintre respondenti nu s-au aratat interesati de accesarea unor fonduri europene, motivele cel mai des invocate fiind ca acestea se atrag foarte greu, este multa birocratie si risti sa pierzi banii cu consultanta, sau pentru ca firmele pe care le reprezinta au capital strain, deci nu sunt eligibile.
Unii dintre ei, chiar daca nu au facut demersuri pana acum, au asta in vedere, iar 34,2% au depus deja dosare, fiind interesati sa investeasca mai ales in service auto si logistica frigului. Dintre acestia din urma insa unii au renuntat pe parcurs, din cauza ca pregatirea dosarului dura mult, sunt foarte multe restrictii sau din cauza ca sunt fonduri putine.
Sugestii pentru
implicarea autoritatilor
Multi dintre respondenti s-au aratat nemultumiti de faptul ca politica de transport de la noi mai mult ii impiedica sa-si desfasoare activitatea in conditii de concurenta corecta cu firmele de profil din strainatate si cred ca interventia Statului mai degraba destabilizeaza piata.
Exista insa si firme care mai spera din partea autoritatilor la anumite masuri de natura sa le sprijine: scaderea taxelor si a impozitelor, investitii in infrastructura, legislatie si masuri similare celor din UE, scaderea amenzilor si redimensionarea lor in functie de tipul abaterii, subventionarea combustibilului, eliminarea taxei de prima inmatriculare, ieftinirea rovinietei, plata TVA la incasare, finantari corecte, credite cu dobanzi mai mici, existenta unui organism unic de control, sprijin mai mare in atragerea fondurilor europene sau infiintarea de parcuri industriale.