Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cost/km = consum + anvelope + soferi + …

Independent de existenta unei crize, tot mai multe companii de transport manifesta un interes crescut fata de modul in care isi pot reduce cheltuielile. De aceea, in cadrul Conferintei Tranzit de la Cluj, o parte de maxim interes a fost cea in care reprezentantii Volvo Trucks si Bridgestone au prezentat solutii concrete de eficientizare a activitatii de transport, discutiile vizand in special consumul de combustibil, anvelopele, sistemele telematice si soferii.
 

In urma unui studiu efectuat de  Volvo, in structura costurilor unei firme de transport international din Romania combustibilul este predominant, 40%, in vreme ce pentru un operator din Europa de Vest acesta nu depaseste 25%.

Fuelwatch, solutia Volvo de optimizare
In urma studiului, Volvo a creat Fuelwatch, un „concept-umbrela” pentru toate produsele si serviciile care pot imbunatati eficienta transportului, de la optimizarea camioanelor, intretinerea preventiva, managementul flotei si al combustibilului, pana la perfectionarea soferilor. „Daca dorim un camion eficient, trebuie sa il construim customizat pe tipul aplicatiei de transport, dar si in functie de marfa sau de conditiile de drum”, a precizat Alexandru Santamarian, director Commercial Trucks Volvo Romania.
Pentru imbunatatirea camioanelor din flota, mai ales la schimbarea tipului de aplicatie, pentru un consum eficient de combustibil se recomanda imbunatatirea aerodinamicii, reducerea distantei dintre cabina si semiremorca, dar si a vitezei de croaziera de la 90 la 85 km/h, reducerea ariei frontale, precum si o alegere corecta a anvelopelor. In plus, cunoscandu-se ca rezistenta aerului poate influenta consumul cu pana la 10%, un deflector corect montat poate duce la un consum mai mic cu 2,5 l/camion. In schimb, „daca se monteaza proiectoare, goarne, alte accesorii, acestea vor influenta in mod direct consumul de combustibil prin rezistenta lor la aer”, a mai spus reprezentantul Volvo.
Un alt factor important care se regaseste in consumul de combustibil este reprezentat de lantul cinematic care trebuie optimizat, ceea ce presupune un motor dimensionat corect, cu un schimbator de viteze optim si un raport optim de transmisie la puntea din spate, frane si componente auxiliare potrivite. Apoi, alaturi de reducerea vitezei de croaziera, anvelopele sunt extrem de influente, prin prisma, in principal, a rezistentei la rulare.

Mentenanta anvelopelor face diferenta
Impactul anvelopelor asupra consumului poate fi semnificativ, alegerea unor pneuri corecte aducand o economie de 11%, 1% venind dintr-o presiune corecta, iar 2,5%, dintr-un aliniament corect. Rezultatul de ansamblu, al reducerii de 15%, obtinute in urma unui test realizat de Volvo Trucks impreuna cu Michellin, prin utilizarea, pe de o parte, a unui camion cu un rulaj de 1.000 km, „pus la punct”, iar pe de alta, a unui camion fara un aliniament perfect sau o presiune corespunzatoare a anvelopelor, a fost comunicat anul acesta la IAA Hanovra.
In afara de un montaj corespunzator si o echilibrare a rotilor, mentenanta are o importanta extrem de mare. In opinia managerului de flota al Bridgestone Romania, Cosmin Lixandru, „o lipsa a mentenantei, dar si o intretinere prost facuta, pot duce la un consum marit. In plus, o mentenanta corecta asigura un rulaj optim al anvelopei si o durata maxima de viata, diferenta putand fi de la simplu la triplu.”

Bridgestone sustine avantajele contractului pret/km
Partea de cost/km legata de anvelope nu este intotdeauna foarte transparenta la nivel contabil, cu toate ca, desi mici, costurile adevarate legate de anvelope, reprezinta intre 2 si 3% din economia totala. Una din solutiile oferite de Bridgestone pentru a scadea aceste costuri este un contract pret/km, incheiat pe minimum trei ani, cu o rata agreata, neinfluentata de cresterile de pret ale pietei. „Exista un mecanism de ajustare a ratei, dar cel putin pe perioada de un an ramane fixa, deci flota care intra sub un astfel de contract nu va fi afectata de fluctuatiile de pret care pot aparea”, a punctat reprezentantul Bridgestone.
Intre avantajele incheierii unui astfel de contract ar fi si metoda de plata, strict legata de numarul de kilometri rulati. In plus, flota este absolvita de problema anvelopelor, raportarea fiind specializata, iar managementul anvelopelor, asigurat de profesionisti.
„Ne vom asigura ca se va monta cel mai bun produs, potrivit pentru aplicatia respectiva”, a punctat Lixandru. Pe de alta parte, exista si avantajul unei dislocari minime, vehiculului, printr-o retea extinsa de service-uri pusa la dispozitia clientilor, iar sistemul „one-stop-shop” elimina negocierea companiilor cu mai multi furnizori de anvelope sau servicii.
Ca atare, o oferta pret/km tine cont de mai multe elemente decat strict de rulaj si zona unde se lucreaza, intre care tipul vehiculului, dimensiunile anvelopelor si varsta parcului.
Importanta este si reteaua de dealeri profesionisti de anvelope, ca si sistemul informatic, care asigura controlul total al tuturor miscarilor de anvelope. De asemenea, resaparea trebuie avuta in vedere, desi, in opinia lui Cosmin Lixandru, „exista o reticenta fata de resapare. Insa, in momentul in care tot procesul este facut cum trebuie si se folosesc produse premium, calitatea unei anvelope resapate este exact ca cea a uneia noi. Astfel, poate fi una din solutiile de reducere a costurilor, indiferent daca o companie se afla sub contract sau face achizitii.”

„Un camion este atat de eficient precum soferul care-l conduce”
Pentru monitorizarea camioanelor si a stilului de conducere al soferilor, Volvo a dezvoltat sistemul informational de transport Dynafleet, care, pe baza rapoartelor emise, contribuie la corectarea stilului de conducere, mai ales ca reducerea numarului de schimbari de viteze sau reducerea vitezei de croaziera se reflecta      prin scaderea cu 5% a consumului de combustibil. In ceea ce priveste sistemul telematic, ultima noutate adusa pe piata de Volvo o constituie disponibilitatea, de anul acesta, a mai multor  servicii Dynafleet, care se pot alege sau combina in functie de rezultatele urmarite.
Pe de alta parte, in opinia lui Santamarian, „un camion este atat de eficient precum soferul care-l conduce”. Ca atare, perfectionarea soferilor reprezinta un factor-cheie in reducerea consumului si, deseori, e cel mai rapid mod de diminuare a acestuia. Cursurile de perfectionare constau atat in informatii si cunostinte despre produs, cat si in exemple de eficienta in conducere. „Exista o sesiune teoretica in care vorbim despre camion si timpi de condus, dar si sesiuni practice. Si, in curand, cand va aparea si noul FMX, vom sustine si cursuri de conducere economica pentru segmentul de constructii”, a mai spus Santamarian.

Intretinerea si consultanta Volvo, reflectate in cifre
In opinia reprezentantului Volvo Trucks, „nu este suficient un camion perfect optimizat pe tipul de aplicatie, daca nu este si intretinut corespunzator, fapt ce se va reflecta in mod automat in disponibilitatea camionului si in performantele lui”.
Astfel, in consumul de combustibil, un ulei de motor ales incorect sau neschimbat la timp are un impact de 1%. Apoi, daca sistemul de alimentare, sau injectoarele si pompa sunt defecte, impreuna cu un filtru de racire colmatat, se mai adauga 3%. De asemenea, la sistemul de racire, un radiator colmatat sau o functionare incorecta a ventilatorului reprezinta 3% din consumul total, acelasi procentaj regasindu-se in cazul unui aliniament al sistemului de directie necorespunzator.
Volvo Trucks pune la dispozitia clientilor un serviciu de consultanta, Fuel Management Service (FMS), drept sprijin in obtinerea si sustinerea pe termen lung a reducerii cheltuielilor legate de combustibil. FMS se bazeaza pe informatii complete asupra camionului, dar si asupra stilului de conducere, furnizate de Dynafleet. Perioada de implementare poate fi de 1-3 ani si, in medie, se pot atinge economii de combustibil intre 5 si 10%, procentaje sustinute si de exemple ale unor firme de transport international care au aplicat acest concept, cum ar fi Vectra International (in trei luni consumul s-a redus cu 5,78%), sau companii care au facut cursuri de pregatire pentru soferi, iar cu ajutorul sistemului Dynafleet s-a realizat monitorizarea consumului de combustibil, si anume Vectra Logistic (sase luni de monitorizare s-au reflectat intr-o scadere cu 14% a consumului). Acestora li se adauga Route R Trans (8,33% in trei luni) sau Ravitex, care a obtinut, pentru fiecare camion, o reducere de 600 l in prima luna de dupa sustinerea cursului de perfectionare a soferilor.  

Articole similare