Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ro-La revine cu tarife competitive

In conditiile in care Ro-La a reprezentat blestemul romanilor inainte de 2007, cand firmele de la noi nu aveau alta sansa de a face international decat luand trenul pana in Germania, in prezent transportatorii sunt reticenti la oferta „autostrazii de pe calea ferata” (Ro-La sau Ro-Mo, in germana/engleza), chiar daca partenerii maghiaro-austrieci ofera tarife competitive cu transportul pe roti. Fári János, reprezentantul Hungarokombi, a incercat, in cadrul evenimentului Tranzit de la Sibiu, sa-i convinga pe romani sa apeleze pe viitor la Ro-La, mai ales ca sistemul le ofera posibilitatea sa-si calculeze rentabilitatea pe tren (comparativ cu parcursul integral pe sosea), cu ajutorul unui soft specializat, care tine cont de taxele de drum, pretul actualizat al motorinei, plata soferului si pretul biletului pe tren.
     

Potrivit lui Fári János (foto), solutia Ro-Mo (de la „rolling motorway”, fiind, practic, acelasi lucru cu mai celebrul Ro-La) nu poate fi privita ca o competitie intre transportul feroviar si cel rutier, ci mai degraba ca un mod de cooperare intre cele doua, dezvoltata in interesul transportatorilor, tinta fiind reducerea costurilor. Proiectul, patronat de MKFE (Asociatia Maghiara a Transportatorilor Rutieri) si compania austriaca de cale ferata Ökombi, despre care se spune ca ar putea prelua falimentara CFR Marfa, prevede oferirea de solutii menite sa eficientizeze transportul de bunuri, prin transbordarea ansamblurilor rutiere pe calea ferata, pentru a descongestiona traficul rutier si a imbunatati pozitia transportului feroviar.

Ro-La pana la Bucuresti
Pe durata transportului, soferii se pot odihni fara a mai avea grija respectarii normelor AETR, a restrictiilor rutiere sau a altor evenimente ce pot surveni in trafic.
Potrivit reprezentantilor Hungarokombi, proiectul Ro-Mo-Net, sustinut si de Comisia Europeana, are ca obiectiv extinderea serviciilor existente, care nu vizeaza doar calitatea, ci si adaugarea de noi relatii.
„La ora actuala exista o conexiune pe ruta Szeged-Wels, insa avem in plan si altele, care vor oferi clientilor posibilitatea sa aleaga ruta ce se pliaza cel mai bine pe cerintele clientilor“, a spus Fári János. Proiectul va continua cu o extindere a traseului, cu circa 1.600 km, pe relatia Bucuresti-Regensburg. Pentru tronsonul Szeged-Wels costul unui bilet este de 360 de euro.
In cadrul proiectului Ro-Mo-Net a fost dezvoltat un calculator Combi pentru costuri (C3), un instrument util pentru evaluarea costurilor variabile si fixe, atat pentru transportul feroviar, cat si pentru cel rutier, nefiind un produs comercial, ci doar unul dedicat clientilor. In soft sunt introduse toate informatiile necesare emiterii unui raport detaliat al structurii costurilor. „Necunoasterea costurilor este o problema ce poate deveni periculoasa pentru transportatori. De aceea am dezvoltat calculatorul C3, pentru a calcula toate costurile legate de rulaj, generand medii ale acestor costuri  fixe sau personalizat, in functie de elementele de calcul ale fiecarei companii de transport“, a afirmat Fári János.
Una dintre caracteristicile inovatoare ale programului este reprezentata de usurinta cu care acesta poate fi instalat, fara a fi nevoie de cerinte speciale. In plus, pentru a facilita munca operatorilor, in sistem sunt deja introduse valorile taxelor de drum, mai ales ca frecventa cu care acestea se modifica nu este foarte mare. Sistemul este disponibil si in limba romana. Prin introducerea in sistem a elementelor de baza generatoare de costuri este generat un raport comparativ al costurilor pentru ambele variante de transport, cu referire la costurile de mentenanta, anvelope, asigurari etc.
Pentru un traseu ipotetic de la Sibiu la Dortmund, pe o distanta de 1.728 km in sistem rutier, costurile estimate de C3 sunt de 1.135 de euro, iar timpul de tranzit este de 57 h 25 m, iar pentru acelasi traseu, cu imbarcare Ro-Mo intre Szeged si Wels, conform raportului generat de C3, diferenta de cost in favoarea transportului combinat e de 26 de euro si 20 h, aceasta deoarece soferii nu se mai confrunta cu respectarea normelor AETR. C3 include un planificator de traseu, care prin mentionarea destinatiei finale va raporta timpul estimat de tranzit si costurile aferente. Astfel, se poate alege traseul cel mai rapid si care genereaza cele mai mici costuri, solutia putand fi considerata o alternativa de eficientizare a costurilor. 
„Prin utilizarea programului, operatorii pot invata mai multe despre propriile costuri si cum le pot aborda diferit, astfel noile solutii pot fi privite fara reticenta“, a conchis Fári János.

Articole similare