In doar o luna, parcul de transport marfa de la ARR a scazut cu aproape 7.000 de unitati, dupa ce cu o luna inainte crescuse cu 2.000 de unitati. Situatia este una fara precedent si este efectul crizei economice care a gasit transporturile de la noi complet nepregatite. Infrastructura este dezastruoasa, legislatia, de cele mai multe ori, facuta „pe genunchi“, soferii nu stiu sa-si calculeze timpii de condus, iar camioanele cu numar de inmatriculare romanesc sunt tot mai controlate in Europa pentru nerespectarea legislatiei comunitare. Romanii nu sunt iertati nici macar in tara, unde primesc uneori amenzi mai mari decat in Ungaria.
In aceste conditii, transportatorii prezenti la intalnirea Tranzit de la Sibiu au prevenit autoritatile de la noi ca sunt deja la limita rabdarii si este foarte posibil sa se revolte asa cum nu au mai facut-o vreodata.
In ultimele luni, situatia parcului de vehicule inscris la ARR a variat foarte mult. Astfel, daca cifrele din februarie aratau cu 2.000 de vehicule mai multe decat la finalul lui 2009, adica 105.171, dupa numai o luna, in martie, la ARR erau inregistrate 98.365 de masini.
Cu alte cuvinte, datele oficiale ale ARR arata ca parcul de transport din Romania a scazut in doar o luna cu aproape 7.000 de vehicule. Si, cum controalele de la noi inca lasa mult de dorit, este posibil ca o parte din acestea sa nu fie chiar „trase pe dreapta“, ci sa mearga in curse interne, concurand neloial operatorii care nu isi permit sa eludeze legea. Sau, este, de asemenea, posibil, ca cifrele din mai de la ARR sa nu mai semene deloc cu cele din martie.
Potrivit situatiei oferite de ARR, cele mai multe vehicule de transport marfa, 78.877, au masa maxima autorizata de peste 12 t, 16.651 au intre 7,5 si 12 t, si numai 2.837 au intre 7,5 si 12 t. Dintre vehiculele de peste 12 t, 50.233 au o vechime de peste cinci ani. Pana la sfarsitul lui martie erau inregistrate la ARR numai 54 de vehicule de peste 12 t cu an de fabricatie 2010, respectiv sapte cu greutatea intre 3,5 si 7,5 t si cinci de 7,5-12 t. Tot in registrele ARR apar acum 25.002 companii de transport marfa, din care anul trecut si-au luat licenta 3.131 si anul acesta alte 652.
Lipseste orice strategie
Transportatorii prezenti la conferinta de la Sibiu au ajuns la concluzia ca situatia actuala din Romania este cauzata de lipsa unei strategii coerente a Guvernului, care sa se pastreze, indiferent de partidele politice care vin la putere. Dar si de faptul ca, in functii de decizie sunt numite si persoane care nu au nicio legatura cu domeniul pe care trebuie sa il coordoneze. „Romania in ultimii 20 de ani s-a facut pe cumetrii si aranja-mente politice, iar noi ne-am ales cu gropile si cu taxele. Daca nu facem un front comun nu vom reusi nimic. Toti factorii politici care dirijeaza fondurile nu stiu decat de frica si de presiune“, a declarat Constantin Isac, presedintele UNTRR.
„Haideti sa avem o strategie in transporturi pe care sa o urmam indiferent de partidele politice care vin la guvernare. Eu nu am participat la nicio intalnire cu reprezentantii ministerului, pentru ca nu m-a chemat nimeni pana acum. Dar daca venim cu propuneri si nu ne ia nimeni in seama, atunci nu are rost sa ne implicam“, le-a spus Decebal Popescu, directorul Cartrans Preda, reprezentantilor MTI, CNADNR si ARR.
ARR preia tot mai multe sarcini
ARR incepe tot mai mult sa semene cu Organismul Unic de Control despre care se tot discuta de cativa ani. In acest sens, prin modificarea Ordonantei 43, inspectorilor institutiei li s-a permis sa controleze greutatea vehiculelor, alaturi de cei de la CNADNR. Diferenta este ca, daca inspectorii CNADNR pot cantari doar pe drumurile nationale, cei de la ARR pot face acest lucru oriunde in tara. Iar luna trecuta erau in discutii normele de aplicare ale Ordonantei 43. Un alt ordin legislativ permite inspectorilor ARR ca din aceasta vara sa faca si controlul rovinietei la vehiculele de marfa de peste 3,5 t si de persoane cu mai mult de 8+1 locuri. „Controlul trebuie sa protejeze pe cei care investesc intr-un transport de calitate de cei care eludeaza legea si fac concurenta neloiala, pe care vrem sa ii determinam sa respecte legea sau sa ii indepartam. Vom avea si posibilitatea de a ridica placutele de inmatriculare pentru cei care nu au copia conforma sau depasesc greutatea maxima pe osie. In plus, incercam sa nu sufocam soferii in trafic sau transportatorii la sedii, ci sa venim cu un plus calitativ in ceea ce priveste controlul. Anul acesta ne-am propus sa introducem un sistem de monitorizare in trafic si nu vom mai opri toate vehiculele, se va apela la baza de date si vom vedea care este situatia vehiculelor. In plus, avem obligatia de a introduce managementul riscului, care este un fel de cazier al vehiculului. Daca un vehicul, dupa mai multe controale, a fost gasit fara probleme, va fi controlat doar foarte rar si atunci evitam sa facem controale inutile. Asa suntem mai eficienti, mai ales ca nu avem inspectori suficienti pentru un control de calitate, pentru ca in afara de controlul in trafic, le mai avem pe cele ale scolilor de soferi, ale taxiurilor etc. Insa mai avem de lucru pana sa aducem controlul la nivelul din UE“, a explicat Nicolae Tanase, inspectorul sef al ARR.
Inspectorii ARR, mai duri cu romanii ca ungurii
Dar, desi controalele inspectorilor ARR promit sa fie unele de calitate, in opinia transportatorilor acest lucru se intampla doar in teorie. Ei sunt nemultumiti de amenzile mari de la noi, dar si de faptul ca sunt amendati pentru orice, desi le merge tot mai greu si infrastructura din tara nu le permite intotdeauna sa respecte legislatia, pe cand camioanele straine trec pe la noi fara nicio problema. „Toate institutiile de control din Romania sunt contra romanilor. Ne amendati de fiecare data cand ne prindeti. Primim amenzi de 9.000 de lei pentru o abatere minora. Asta inseamna 2.500 de euro, bani pe care nu-i avem profit nici in doua luni. Am peste 50 de milioane de euro datorie, m-am expus la banci ca sa fiu la dispozitia unui inspector angajat la ARR. In fata noastra, a transportatorilor, ARR este «oaia neagra»“, a spus Gheorghe Vlase, directorul Vlase Impex.
Avand in vedere criza economica ce a afectat serios transportatorii romani, dar si infrastructura precara de la noi, acestia au cerut inspectorului-sef ARR ca functionarii institutiei sa dea dovada de mai multa intelegere cu privire la controalele la timpii de condus si odihna. Deoarece, desi nici strainii nu sunt scutiti de conditiile dificile de la noi, cei mai amendati, atat aici, cat si in alte state, sunt tot romanii. „Noi reprezentam un sector care acum duce o lupta foarte grea pentru supravietuire si nu intelegem de ce institutiile din Romania nu isi ajuta transportatorii nationali, asa cum fac cele din alte state?“, a intrebat Gabriel Ion, reprezentantul Dumagas. „Haideti sa gasim solutia de a convietui in pace“, a intervenit Gheorghe Vlase. „Daca e razboi, pierde toata lumea. Daca ne haituiti, intr-o zi nu veti mai avea pe cine amenda. Noi suntem ca o bomba! Suntem multi si s-ar putea sa ne desteptam. Autoritatile statului isi bat joc de noi! Un sofer de-al meu a fost internat in spital dupa ce l-a amendat ARR-ului, din cauza emotiilor. S-ar putea ca noi, romanii sa ne trezim intr-o zi si sa fugiti pe unde puteti.“
Soferii mai au multe de invatat
Potrivit legislatiei de la noi, cele mai multe amenzi vin pe numele companiei, plecand de la premisa ca soferii sunt de cele mai multe ori presati de angajatori sa depaseasca timpul de condus. De fapt, potrivit directorilor de transport, sunt inca destul de multi soferi care nu stiu sa-si calculeze timpul de condus, acesta fiind motivul real pentru care se feresc de controalele ARR. „Sunt soferi care nu stiu sa mearga pe diagrama sau pe card. Stau cu sutele in parcari cand iese ARR in trafic. Daca ii intrebi ce problema au, spun ca nu este bun cardul sau diagramele“, a explicat un transportator.
Directorul ARR a sfatuit transportatorii sa participe la intalnirile de la minister pe teme de legislatie, unde sa isi expuna problemele cu care se confrunta. „Amenda se da pe firma, pentru ca asa e legea. Sunt si prevederi unde amenzile se dau soferilor, dar mai putine. Asa ca, veniti la comisiile de dialog pentru ca stiti cel mai bine care sunt problemele cu care va confruntati. Acolo vin transportatori, unii reprezentativi, altii nu, si impun modificari de legislatie in interesul lor“, a punctat Nicoale Tanase, inspector-sef ARR.
Acesta a explicat ca inspectorii institutiei tin cont de conditiile de infrastructura de la noi. „Stiu ce drumuri avem si nu a fost cazul ca inspectorii sa dea amenda pentru depasiri de cateva minute, cum se intampla in Ungaria. Dar am gasit si un sofer care avea circa 20 de ore de condus consecutive. Or, acela este un pericol pe drumurile publice.“
Soferii romanii au ajuns sa fie renumiti in Europa pentru formularele de concediu false. „Avem notificare de la Comisia Europeana si de la EuroControl ca soferii romani dau tot timpul fise de concediu false. S-a facut o statistica la nivelul UE si soferii romani au iesit pe primul loc la falsificarea acestor fise, iar pe locul doi sunt italienii“, a mai spus Nicolae Tanase.
„Eu chiar am pierdut un contract in Italia pe acest motiv, ca italienii nu mai accepta adeverinta de concediu de la romani“, a exemplificat Dan Botez, directorul general Glencora Impex.
Transportatorii s-au mai plans de faptul ca, in timp ce ei sunt controlati „la sange“ si aici, si in Ungaria, ungurii aproape ca nu sunt opriti cand trec prin Romania.
„Cand stabiliti controale comune cu ungurii in punctele de frontiera, camioanele maghiare de ce nu sunt controlate? Eu intr-o saptamana am primit trei amenzi de 1.700 de euro fiecare la unguri“, a spus Marian Dragan, directorul 3M Group.
Reprezentantii ARR au raspuns ca deja au inceput sa controleze mai mult si transportatorii straini. „De acum putem ridica placutele de inmatriculare la camioanele care nu respecta legislatia. Iar 97% din amenzi sunt incasate. Noi am actionat mai putin in ceea ce priveste transportatorii straini pana acum, deoarece nu ne ajuta legislatia, dar acum am inceput sa-i controlam si pe ei. De la inceputul anului am dat circa 400 de amenzi in valoare de 1.500.000 de lei. Dar foarte multi transportatori straini care trec pe la noi sunt in regula“, a argumentat inspectorul-sef ARR.
Teparii, greu de gasit
Discutiile de la Sibiu au vizat si problemele pe care le au transportatorii cu unele case de expeditii care se infiinteaza peste noapte si nu isi platesc facturile catre acestia. „Ar trebui sa se restrictioneze accesul la piata al caselor de expeditii, pentru ca sunt foarte multi cei care nu isi platesc datoriile catre transportatori. In plus, acestia negociaza preturile mult mai jos decat costurile reale de transport“, a explicat Dan Botez. Problema a mai fost discutata si in anii trecuti, iar solutia gasita atunci a fost modificarea Ordinului 1892 prin cresterea capacitatii financiare la 50.000 de euro pentru toate casele de expeditii, iar dovada putea fi facuta prin garantie bancara si capital propriu. „Acele prevederi au fost, insa, suspendate printr-o sentinta judecatoreasca, deoarece garantia bancara nu era accesibila pentru a putea face dovada capacitatii financiare. Am discutat cu cativa asiguratori din Romania, care ne-au dat un produs aproape de finalitate, ce va fi utilizat de toate bancile din tara. Asa ca, daca un transportator nu si-a primit banii, poate merge la banca impreuna cu CMR-ul si contractul si isi va primi suma, in masura in care aceasta este acoperita de garantie“, a explicat Daniela Dobrila, directorul serviciului licentiere de la ARR. Transportatorii nu au fost, insa, de acord cu o astfel de propunere, care ar face doar sa ii incarce cu inca un cost de asigurare. „Aceasta nu este o solutie, ar fi mai bine daca s-ar inaspri pedepsele pentru cei care nu platesc“, a mai spus Dan Botez. Reprezentantii ARR au explicat ca respectiva propunere legislativa mentiona suspendarea licentei pentru casele de expeditii care depasesc 30 de zile de neplata. Prevederea nu a trecut, insa, de comisia de dialog social.
Multi intermediari nu se licentiaza
Asemenea prevederi ar afecta casele de expeditii care se licentiaza la ARR. Insa baza de date de aici contine doar 1.400 de astfel de companii licentiate in Romania, mult mai putine decat cele care se ocupa de intermedierile din transporturi. „Ii puteti gasi pe bursele de transport pe cei care intermediaza transporturi si sa-i controlati. Acolo sunt si companii care ofera preturi mari transportatorilor, doar pentru a-i insela. Inspectorii ARR ar trebui sa inteleaga ca aceasta este o perioada tare grea pentru noi. Problemele pe care le-am avut inainte de integrare cu autorizatiile par amintiri placute in aceasta perioada de criza. Inspectorii ARR ne taxeaza pentru nimicuri, iar noi suntem cu un picior in groapa“, au sugerat transportatorii inspectorilor ARR.
„Problema caselor de expeditii este tot mai acuta in ultimul an“, a atentionat si Constantin Isac, presedintele UNTRR. „Din pacate, ministerul nu si-a construit de-a lungul timpului instrumentele necesare astfel incat piata transporturilor sa devina una sanatoasa. Aceasta piata trebuie curatata de casele de expeditii «fantoma», de pirati, de transportatori care fac concurenta neloiala. Viata transportatorilor se va inrautati daca nu se pune piciorul in prag riguros cu excluderea celor care nu respecta regula jocului. In ultimii ani, toate intalnirile cu cei de la minister au fost in proportie de 90% formale. De exemplu, la noi convocarea pentru Comisiile de dialog social vine cu o zi inainte de a avea loc. Din pacate, aceasta este o strategie valabila in toate mediile politice, dar as vrea ca MT sa iasa din aceasta regula, care nu a adus decat pagube si disfunctiuni in activitatea noastra.“
Taxele locale, alte piedici in calea transporturilor
Transportatorii s-au mai plans si de taxele locale impuse de autoritatile locale, care fac ca transporturile sa fie aproape ineficiente. „A trecut un an cand, la intalnirea revistei Tranzit de la Sibiu, am solicitat Ministrului secretar de stat, Eusebiu Pistru, din partea ministerului sau a partidului pe care il reprezinta, o initiativa legislativa prin care sa fie limitat dreptul autoritatilor locale de a impune astfel de taxe. Dar nu s-a intamplat nimic! Ministerul nu a luat nicio masura proactiva pentru a preveni astfel de situatii. Asteptam sa vina tot felul de primari care impun niste taxe aberante si apoi noi trebuie sa ne luptam cu ei. De ce nu rezolva asta ministerul intr-o maniera clara, folosind legislatia?“, a intrebat Bujor Stanescu, director de logistica Aquila.
Constantin Isac a povestit ca printre primele taxe de tranzit s-a aflat si cea de la Constanta, fundamentata prin prezenta acolo a producatorului de ciment Lafarge, iar camioanele care transporta pentru acesta strica drumurile. Asa ca s-au gandit sa stranga niste bani pentru drumurile judetene prin hotararea de a institui o taxa. „In primavara anului trecut am mers cu reprezentantii UNTRR la Consiliul Judetean Constanta. Din pacate, toate documentele pe care le aveau erau in acord cu Codul fiscal si legislatia Romaniei. Deci ei au facut totul legal, chiar daca era la limita legii. In aceasta situatie, am scris ministrilor transporturilor si celui de externe si la Comisia Europeana.“ Reprezentantii ministerului de finante au spus atunci ca urmeaza sa se modifice Codul fiscal si sa se reduca numarul de taxe si impozite indirecte, iar astfel se va gasi o posibilitate de a elimina aceste practici. De cealalta parte, reprezentantii ministerului au explicat ca nu au nicio posibilitate in aceasta zona. Iar in raspunsul primit de UNTRR de la UE se preciza ca la Constanta nu s-a incalcat nicio lege europeana, deoarece reglementarile comunitare contin doar recomandari in acest sens, dar nu exista un regulament care sa interzica astfel de practici. „Din pacate, la nivelul de acum din Romania nu avem nicio posibilitate legala de a interzice aceste practici“, a explicat presedintele UNTRR. Transportatorii prezenti in sala au spus ca, inainte de impunerea unor taxe de tranzit, Ministerul Transporturilor ar trebui sa faca drumuri ocolitoare ale localitatilor. Dar… nu sunt bani!
Transportatorii asteapta acum raspunsuri de la conducerea Ministerului Transporturilor la problemele semnalate la intalnirea organizata de revista Tranzit la Sibiu, la care au participat mult mai multi operatori de transport decat au strans vreodata reprezentantii ministerului la vreo discutie legata de soarta transporturilor. Si chiar dintre cei mai reprezentativi, nu din cei care bantuie holurile ministerului pentru a-si rezolva propriile probleme.