Dupa un 2009 confuz, in care cateva mii de firme de transport si-au inchis afacerile si alte cateva mii si-au tras pe dreapta o parte sau intreg parcul auto, primele doua luni din 2010 au dat speranta transportatorilor, datorita unei usoare cresteri a comenzilor si, implicit, a tarifelor.
Nu pentru mult timp, insa. Noua legislatie fiscala prevede ca, incepand de la 1 ianuarie 2010, toate companiile sa plateasca anticipat impozitul pe profit, calculat la nivelul anului anterior, deci cate un sfert din profitul inregistrat pe 2009 in fiecare trimestru, actualizat cu rata inflatiei.
Sigur, nu e vorba neaparat de valoarea impozitului, deoarece putine firme de transport au reusit sa si realizeze profit in 2009, vlaguite de costurile de finantare si tarifele de transport calculate la limita profitabilitatii. Problema este insa faptul ca, oricat ar fi de mic, impozitul trebuie platit in avans, chiar daca anul acesta firma merge pe pierdere. Practic, impozitul se regularizeaza la final de an, iar daca s-a platit mai mult in avans, situatia probabil se regleaza anul urmator, deoarece putine sunt cazurile in care Statul ramburseaza agentilor economici sumele platite in plus. Impozitul este platit si de firmele care-si suspenda activitatea, dar si de microintreprinderi, care in 2009 au platit impozit pe venit 3%, chiar daca nu exista momentan nicio explicatie clara in acest sens in Codul fiscal.
Pe langa aceasta anomalie legislativa, printre transportatori s-a dus zvonul intentiei Finantelor de a impozita si diurnele soferilor, pe motiv ca legislatia noastra, care poate fi interpretata oricum, oricand, in interesul Statului, nu ofera clarificari privind posibilitatea platii diurnei pentru soferi. Chiar daca Ministerul Muncii ne-a declarat negru pe alb ca diurna nu este un venit de natura salariala, deci nu i se pot aplica impozite si CAS, nu stim niciodata daca nu cumva un inspector fiscal mai zelos nu da o alta interpretare Codului fiscal in vigoare. Asa incat o revizuire rapida a contractelor de munca se impune numaidecat, pentru a se evita orice problema de acest gen la un eventual control.
In orice caz, o impozitare a diurnelor i-ar scoate din start pe transportatorii romani din competitia de pe plan international si chiar intern, multi vecini dand tarcoale pietei noastre.
Multi transportatori mici sunt in urma si cu plata forfetarului si au ajuns la capatul puterilor la auzul acestor vesti legate de posibila impozitare a diurnei si de certa plata in avans a impozitului pe profit, care se adauga la plata rovinietei, asigurarilor, impozitului pe autovehicule si a accizelor din pretul motorinei, toate platite inainte, fara ca firma de transport sa poata inregistra macar vreun venit. In asemenea conditii, suma pe care transportatorul trebuie sa o finanteze ii creste exagerat cheltuielile, putine firme mici avand posibilitatea de a sustine un asemenea cost suplimentar.
Astfel, multe firme de transport cu flote de pana in zece camioane sunt in pericol de a iesi de pe piata, daca respecta rigorile exagerate ale legii. Usor nu le este nici firmelor mari, care vor fi puse intr-o pozitie necompetitiva in raport cu carausii din tarile din jur, unde fiscalitatea este mult mai lejera, indiferent de criza economica.