Pentru al doilea an consecutiv, raliul Dakar s-a desfasurat in America de Sud, de-a lungul a 9.000 km, in Argentina si Chile, cu plecarea/sosirea la Buenos Aires. In competitia care a inclus 14 etape s-au inscris 184 de motociclete si ATV-uri, 138 de autoturisme si 50 de camioane. Rusii de la Kamaz nu numai ca au obtinut, ca si in 2009, dar in ordine inversa – Chagin l-a devansat de data aceasta pe Kabirov – primele doua locuri pe podium, dar nu au cedat nicio etapa. Vladimir Chagin, „Tarul“, este la a sasea victorie, egaland astfel recordul lui Karel Leprais.
Primele trei zile de competitie au fost lungi nu doar in ceea ce priveste pistele, ci si portiunile speciale, si au permis competitorilor experimentati sa obtina inca de la inceput avantaje importante.
Prima etapa, Buenos-Aires-Cordoba, a totalizat 684 km, din care 251 speciali si restul de pista. Vladimir Chagin (foto) a inceput concursul in forta, ca de obicei, si l-a devansat pe Ales Loprais (Tatra), dar cu numai 27". Castigatorul avea sa declare, dupa ghinioanele si esecurile de la ultimele editii Dakar, ca si-a propus de data aceasta sa fie cat mai prudent.
A doua etapa, Cordoba-La Rioja, masoara 687 km, din care 355 km de traseu special. In dimineata probei a plouat, iar vizibilitatea a scazut, pe anumite portiuni pista era inghetata, iar solul era dur, determinand camioanele sa patineze. Chagin a castigat din nou si, mai mult decat atat, l-a „pierdut“ pe cel mai redutabil adversar al sau: Loprais a iesit de pe pista la km 140 al specialei, si si-a distrus complet partea din stanga-fata a camionului, urmand sa nu mai ia startul in a treia zi de concurs.
A treia etapa a pus concurentii in fata primului test real al acestei editii, din cauza schimbarii terenului, de la pamant la nisip si chiar la o portiune de 30 km de dune care, in afara de dimensiune, se remarca si prin faptul ca sunt albe. Pilotii au mai fost obligati sa se adapteze la schimbarea climei si mai ales la furtunile de nisip, care se starnesc frecvent in zona. Fata de 2009, traseul a fost modificat si nu s-a mai ajuns in Paso San Francisco, ci echipajele s-au indreptat in directia opusa, ajungand in desertul Atacama – cel mai arid din lume. De-a lungul a sapte etape, despartite de ziua de pauza de la Antofagasta, pilotii s-au indreptat spre nordul statului Chile, cu portiuni off-road generoase – fara indoiala, traversarea desertului este cea mai dura etapa a raliului.
Camioanele Kamaz se simt cel mai bine in desert
Etapa a treia, La Rioja-Fiambala, a totalizat 441 km, din care 182 de traseu special si restul de pista, si i-a adus lui Chagin a 50-a victorie din cariera la Dakar, record similar celui al lui Ari Vatanen. Invingatorul avea sa declare ca prefera portiunile cu nisip si dune, deoarece camioanele Kamaz au fost pregatite special pentru acest tip de teren.
Etapa a patra (Fiambala-Copiapo, de 629 km, din care 203 km speciali, incluzand trecerea Anzilor Cordilieri la o altitudine de peste 4.000 m, si coborarea in Chile, din nou in desert) s-a desfasurat pe 5 ianuarie, ziua de nastere a lui Chagin, care, ca si in 2006 si 2008, a fost din nou invingator. Si aceasta portiune a fost presarata de dune foarte frumoase, iar echipajele rusesti au mers intr-un ritm atat de rapid incat au declarat ca si l-au stabilit drept obiectiv pentru intreaga durata a raliului.
Urmatoarea etapa (Copiapo-Antofagasta, de 670 km, din care 483 km de traseu special) a fost printr-o regiune recunoscuta pentru densitatea sa de mine de aur si pentru pietrele numeroase de pe traseu. De data aceasta, castigatorul raliului de anul trecut, Firdaus Kabirov, la volanul unui alt Kamaz, a castigat etapa, intrerupand sirul de victorii al compatriotului sau, Chagin.
Etapa a sasea, Antofagasta-Iquique, de 598 km, din care 418 km de traseu special, a inclus si circa 50 km de nisip asemanator celui din Africa, obligand pilotii sa fie si mai prudenti decat de obicei. Nici finalul etapei nu a fost mai usor, deoarece, dupa urcarea ultimei dune, competitorii au luat-o la vale prin nisip aproape trei kilometri, avand la orizont Iquique si oceanul. Chagin a obtinut aici a cincea victorie, dar, asa cum a declarat la finalul zilei, ar fi putut la fel de bine sa piarda, dificultatea traseului fiind foarte mare.
Cea mai lunga speciala a raliului (de 600 km, din cei 641 ai celei de-a saptea etape, dintre Iquique si Antofagasta) are si relieful cel mai variat. La plecare, competitorii au dat din nou de dune de nisip, dar si de blocuri de sare uscata, astfel ca viteza a scazut uneori si sub 10 km/h. Dupa depasirea acestora insa, drumul spre Antofagasta permite, pe cele mai multe portiuni, viteze destul de mari. Aceasta etapa nu i-a adus lui Chagin doar o noua victorie, ci si posibilitatea de a se distanta si mai mult de Kabirov in clasamentul general. Asa cum avea sa declare la final castigatorul, obiectivul principal al sau in aceasta etapa era sa nu piarda timp. De aceea a mers calm, neavand motive sa atace – comportament la care l-au obligat si numeroasele pietre de pe drum. A fost o etapa lunga, dar care, totusi, nu se compara cu etapele lungi din anii '90, cand, chiar si castigatorii, aveau nevoie de 10-12 ore pentru a incheia cursa.
Etapa a opta (Antofagasta-Copiapo, de 568 km, din care 472 km de traseu special si restul de pista), prima dupa ziua de pauza, este de obicei mai delicata, deoarece mecanicii au facut intre timp o revizie generala si pilotii nu stiu daca vor mai „simti“ masinile la fel ca inainte. Chagin a obtinut o noua victorie, a saptea din acest an, iar in clasamentul general avansul fata de Kabirov a crescut la o ora si 16 minute.
Firdaus Kabirov intrerupe insa din nou sirul victoriilor colegului sau de echipa in etapa a noua, dintre Copiapo si La Serena, de 547 km, din care 338 de traseu special – portiune acoperita complet de nisip si 30% de dune, dar care a permis, totusi, viteze mari de deplasare.
Chagin imparte ultimele etape cu celelalte echipaje Kamaz
Dupa cele cateva etape prin desertul Atacama, peisajul s-a schimbat de la o zi la alta, trecand de la dune si dealuri la portiuni plate. Competitorii au descoperit si vegetatia foarte bogata din Chile, in special in drum spre Santiago, din etapa a 10-a, care a totalizat 586 km, din care 238 km de traseu special. Drumul acolo este foarte sinuos si orice eroare in alegerea traiectoriei poate costa minute bune, daca nu ore. Victoria a revenit, pentru a opta oara la aceasta editie, lui Chagin, care a ajuns astfel la al 55-lea succes din cariera la Dakar, devansandu-l pe Stéphane Peterhansel, care concura insa la categoria motociclete. Castigatorul avea sa declare ca a fost etapa cea mai frumoasa a raliului si ca primele locuri ale clasamentului s-au cam decis deja, drept pentru care era mult mai linistit.
Prin pasul Libertadores, la o altitudine de 3.500 m, pilotii au parasit Chile si au reintrat in Argentina. De-a lungul primilor 50 km – singura portiune din raliu desfasurata la altitudine mare – mecanicii au avut nevoie sa umble la reglaje pentru a compensa lipsa de puterea motoarelor. In plus, ca sa ajunga la San Juan, pilotii de autoturisme si camioane au avut mare grija la frane, deoarece au avut de coborat aproape 20 km. Aceasta a 11-a etapa, Santiago-San Juan (434 km, din care 220 km de traseu special si restul de pista), i-a adus lui Kabirov o noua victorie, a 32-a la Dakar din intreaga cariera.
Etapa a 12-a, San Juan-San Rafael, a fost cea mai lunga a intregului raliu, masurand 796 km, din care 476 km de traseu special, si a inclus printre provocari evitarea unor rezervatii naturale, o noua portiune doar cu nisip, care a obligat la reducerea vitezei, si la final o pista foarte intinsa. Vladimir Chagin a mers umar la umar cu Firdaus Kabirov, dar pentru cele cateva secunde cu care a luat startul mai devreme a castigat etapa, demonstrand inca o data ca nu prea a avut adversar la editia din acest an.
Cu doua zile inainte de final insa, clasamentul tot se mai putea modifica, teoretic cel putin, deoarece urmau ultimele portiuni cu dune si nisip ale raliului. Dupa aceasta parte de aproape 40 km au venit trasee mai largi si mai rapide, unde pilotilor li s-a oferit ocazia de a testa viteza maxima la care pot ajunge autovehiculele.
Etapa a 13-a (San Rafael-Santa Rosa, de 725 km, din care 368 km de traseu special) i-a adus lui Kabirov a patra victorie din acest an, Chagin ajunge al doilea, iar al treilea este tot un echipaj Kamaz, condus de Mardeev. Acesta din urma va castiga ultima etapa (Santa Rosa-Buenos Aires, de 707 km, din care 206 km de traseu special), si astfel rusii de la Kamaz nu au ratat victoria in niciuna din zilele Dakar 2010.
In clasamentul general, pe locul trei a fost echipajul Ginaf condus de olandezul Van Vliet.