UE se pregateste sa introduca procentaje obligatorii de transport feroviar/intermodal din totalul marfurilor transportate, iar multe firme mari din vest, dar si din Romania, se pun la punct deja pentru asta, fiind tot mai interesate sa-si mute fluxul de pe sosea pe calea ferata, mai ales pe distante lungi. In acest context, Railport Arad continua investitiile in terminalul din Curtici, pentru a tine pasul cu volumele care nu doar ca au crescut exponential in sapte ani de prezenta pe piata, dar vor inregistra noi cresteri semnificative incepand cu trimestrul al patrulea din 2016.
Railport Arad si-a inceput activitatea in Romania in august 2009 si de atunci volumul de marfuri operate a crescut constant, de la 3.500 TEU in 2010 la 8.000 in 2011, 32.000 in 2012 si 2013, 54.000 in 2014 si 83.000 TEU in 2015.
Firma isi desfasoara activitatea in Curtici, unde au birouri companii mari din domeniu, precum Trade Trans Group, H.Essers, Gartner, Bertschi, LTE, GYSEV Cargo, Tipes s.a.
Railport Arad ofera in primul rand servicii de manipulare, depozitare si manevra feroviara, dar la cerere asigura si servicii de agenturare si de incalzire/racire a containerelor prin sistem electric.
Capacitate anuala de peste 125.000 TEU
Compania a realizat o investitie initiala in infrastructura de 11 milioane de euro, dupa care in 2010 a cumparat un reach stacker nou, in 2015 a construit o platforma betonata de 6.000 m2 si in 2016 a achizitionat o noua macara portal pe pneuri si a construit etapa a doua a terminalului, pe 4 ha. Este vorba de alti sapte milioane de euro, necesari pentru realizarea a cinci linii LFI, fiecare de 600 m lungime utila – din care trei vor fi sub macaraua noua si doua vor fi folosite pentru parcarea garniturilor de tren – si pentru 10.000 m2 de platforma betonata, receptia lucrarii urmand sa aiba loc in octombrie. Din valoarea totala a investitiei, 10 milioane de euro provin din fonduri proprii si restul sunt credite – firma nu a beneficiat de finantare europeana.
Dupa darea in folosinta a noii infrastructuri capacitatea anuala de ridicare a Railport Arad va depasi 125.000 TEU si vor putea fi incarcate/descarcate simultan 4-5 trenuri complete. Asta in conditiile in care pana de curand – cand in terminal ajung in medie circa 300 de vagoane/saptamana, deci aproximativ 600 de UTI de descarcat si tot atatea de incarcat – erau disponibile doua linii sub macara, iar din octombrie cinci, plus doua pentru parcarea seturilor de vagoane.
O alta noutate introdusa de Railport la Curtici si destinata fluidizarii fluxului rutier (reducerii timpilor de asteptare in parcarea de la intrare) este aplicatia web in care clientii, pe baza unui username si a unei parole, pot introduce datele unitatilor de transport intermodal si numerele de inmatriculare ale camioanelor ce urmeaza sa soseasca pe sosea, si care are o interfata spre YMS-ul terminalului. Iar odata cu darea in folosinta a celei de-a doua etape a investitiei se va instala un afisaj electronic la intrare, pe care va aparea numarul de inmatriculare al camionului ce urmeaza sa intre si al celui ce se pregateste, si astfel se va optimiza ordinea incarcarilor pentru trenul/trenurile din terminal si se vor reduce deplasarile inutile ale macaralelor si timpul de incarcare, care in prezent este, la fel ca timpul de descarcare, de opt ore pentru un tren complet.
Curtici ar putea deveni hub intermodal intre Europa de Vest si Turcia
In prezent la Curtici activeaza ca operatori feroviari sau organizatori de transport feroviar Rail Cargo Operator din Austria si din Ungaria si Rail Cargo Carrier Romania – toti din grupul Rail Cargo – alaturi de Inter Ferry Boats, LTE, GYSEV Cargo, GFR. Iar clientii trenurilor care leaga terminalul de aici de cele din Belgia, Germania, Austria, Romania, Ungaria si Bulgaria sunt H.Essers, LKW Walter, Arcese, Bertschi, Gartner, Hupac Intermodal, Gopet Trans s.a.
Railroad Arad este un punct intermediar pe traseul Budapesta-Ploiesti, trenurile care circula intre terminalul BILK (din capitala Ungariei) si terminalul Allianso din Ploiesti, cu frecventa de doua curse tur-retur/saptamana, oprindu-se in Arad si la dus, si la intors. In prezent trenurile de import/export sunt 80% pline si este vorba de marfuri foarte diverse, „dar in multe cazuri noi nici nu stim ce este in unitatile de transport intermodal manipulate in terminal“, asa cum arata István Wagner, director general Railport Arad.
In ceea ce priveste terminalele din Europa cu care Railport are cele mai bune conexiuni, este vorba de cele din Genk (Belgia), Duisburg (Germania), Lambach (Austria), Budapesta Stara Zagora (Bulgaria), si in plus se lucreaza de mult la realizarea unei conexiuni feroviare intre Curtici si un terminal din Istanbul, proiect care, odata realizat, i-ar permite companiei romanesti sa devina un hub intermodal intre Europa de Vest si Turcia.
Pregatiri pe multiple planuri pentru cresterea volumelor operate feroviar
István Wagner se asteapta la o crestere substantiala a volumelor inca din ultimul trimestru al acestui an, si tocmai de aceea s-au investit sapte milioane de euro in construirea etapei a doua a terminalului. Tot mai multe firme de transport sunt interesate sa-si mute fluxul de marfuri de pe sosea pe calea ferata, mai ales pe distante lungi, in primul rand pentru ca in unele tari UE activitatea este subventionata, si in al doilea rand pentru ca acest tip de transport este mai rentabil pe distante feroviare mari. Numerosi operatori mari din vest, dar si din Romania, se pregatesc deja pentru asta, ceea ce se vede din faptul ca achizitioneaza semiremorci ce pot fi ridicate cu macaralele moderne din terminalele intermodale, timp in care si terminalele opteaza pentru utilaje de ridicat echipate cu sistem combi spreader de prindere cu brate, pentru manipularea semiremorcilor sau a cutiilor mobile. „Problema mare in acest sens“, atrage totusi atentia István Wagner, „este lipsa vagoanelor adancite si construite special pentru transportul feroviar al semiremorcilor care pot fi ridicate cu macaralele din terminale“.
In contextul in care volumele de marfuri din transportul combinat vor creste, tarifele de terminal nu ar trebui sa scada, este de parere directorul general Railport Arad. Dar ele reprezinta oricum un procent foarte mic din tariful total, si de aceea „batalia se va da intre operatorii feroviari care tranctioneaza trenuri complete intre doua terminale intermodale“.