Asa cum reiese din statisticile oferite de APIA, piata de vehicule comerciale a scazut in Romania in 2009 cu 61,3% la categoria sub 3,5 t, cu 73% la 3,5-6 t, cu 70,6% la 6-18 t si cu 83,3% la camioane de peste 18 t. Daca in clasamentul la 3,5-6 t si 6-18 t nu s-au inregistrat schimbari majore, Mercedes-Benz, respectiv Iveco, pastrandu-si prima pozitie, la vanzarile de vehicule comerciale sub 3,5 t si peste 18 t liderii din 2008, Ford, respectiv Iveco, au fost devansati de Peugeot, respectiv DAF.
Singura consolare pe o piata atat de contractata, si care nu da semne de revigorare, o constituie productia Dacia, cu 19,5% mai mare decat in 2008, si mai ales exportul producatorului autohton, care a crescut de aproape sase ori. Si Roman sta mai bine decat in 2008 la productia si exportul de camioane de peste 18 t.
Dacia a produs in 2009 16.690 de vehicule comerciale sub 3,5 t, cu 19,5% mai multe decat cele 13.964 de unitati din 2008.
Dintre acestea, 8.969 au fost Logan Van (7.541 in anul anterior) si 7.721 au fost Logan Pick-up (6.423 in 2008). Versiunile cele mai solicitate sunt, in ambele cazuri, cele cu motor 1.5 TD/ 70, din care s-au produs 3.857 de vanuri si 3.385 de pick-up-uri.
Cea mai mare parte a productiei Dacia de vehicule comerciale a mers la export: 15.800 de unitati, fata de 2.329 in 2008 (crestere de 578.4%), dintre care 8.218 vanuri si 7.582 de pick-up-uri.
In schimb pe poarta fabricii de la Craiova nu a iesit in decembrie niciun Transit Connect, astfel ca Ford a ramas in 2009 cu cele 300 de unitati din noiembrie, toate exportate.
In Romania s-au mai produs anul trecut 45 de camioane Roman de 6-18 t, toate specializate, cele mai multe (34) de 14 t, fata de 152 in 2008 (scadere de 70,4%). Dintre acestea, unul de 14 t a mers la export, in timp ce in 2008 au fost 126, toate de 7 t.
Iar din categoria vehiculelor comerciale de peste 18 t, pe poarta fabricii brasovene au iesit anul trecut 143 de unitati, cele mai multe de transport, de 27 t, in crestere cu 14,4% fata de cele 125 din anul anterior.
Dintre acestea, 104 au mers la export, cu 116,7% mai multe decat in 2008, cand au fost 48.
Peugeot, noul lider la categoria sub 3,5 t
Daca in 2008 in clasamentul la vanzarile de vehicule comerciale sub 3,5 t – marci de import – conduceau Ford (4.964 de unitati), Fiat (4.958) si Peugeot (2.708), anul trecut lider a fost Peugeot (1.979, in scadere cu 26,9%), urmat de Fiat (1.723, cu 65,2% mai putine) si Ford (1.716, in scadere cu 65,4%). Au mai vandut anul trecut peste 1.000 de unitati Volkswagen (1.200 de unitati) si Mercedes-Benz (1.095).
Ford Transit, liderul din 2008, cu 4.303 unitati, s-a vandut in 2009 cu 71,1% mai putin (1.244), si a fost devansat de Peugeot Boxer, cu 1.494 de unitati, in scadere cu 25,2% fata de cele 1.997 din 2008. Fiat Ducato, pe locul doi in clasamentul din 2008, cu 2.607 unitati, s-a vandut anul trecut in 890 de unitati, si si-a pierdut pozitia in fata Sprinter, care s-a livrat in 1.060 de unitati si ocupa a treia treapta a podiumului.
In ceea ce priveste totalul vanzarilor de vehicule comerciale sub 3,5 t, acesta a fost de 13.882 de unitati, in scadere cu 61,3% fata de cele 35.881 din 2008.
Mercedes-Benz, din nou lider la 3,5-6 t
In 2009 s-au vandut in Romania 684 de vehicule comerciale de 3,5-6 t, cu 73% mai putine decat in 2008, cand au fost 2.530. Lider detasat in anul anterior, cu 1.412 unitati, Mercedes-Benz isi pastreaza prima pozitie, desi scade cu 81,4%, pana la 263 de unitati, din care 259 Sprinter si patru Vario. Este urmat in clasament tot de Iveco, care a livrat 175 de Daily, fata de 523 in 2008 (scadere de 66,5%) si de Volkswagen, cu 159 de LT/Crafter, cu 54,7% mai putine decat cele 351 din 2008. La mare distanta se afla Renault (45 de unitati, fata de 182 in 2008, din care 24 Maxity si 21 Mascott) si Mitsubishi (42 Canter, fata de 57 in 2008).
Iveco se consoleaza cu „titlul“ la 6-18 t
Anul trecut s-au vandut la noi 846 de vehicule comerciale de 6-18 t, in scadere cu 70,6% fata de cele 2.882 din 2008. Lider la aceasta categorie este Iveco (228 de unitati, din care 131 Daily si 97 Eurocargo), care a scazut cu 82,4% fata de 2008, cand a livrat 1.294 de astfel de vehicule.
Producatorul italian este urmat indeaproape de MAN, cu 224 de unitati (102 TGM, 100 TGL, 13 TGX, opt TGS si un TGA), care a inregistrat una dintre cele mai mici scaderi: 17% fata de cele 270 de unitati din 2008. (Cel mai mic regres la aceasta categorie l-a avut DAF, de 11,3%, de la 80 de unitati in 2008 la 71 anul trecut, si cel mai mare, Iveco.)
Clasamentul continua cu Mercedes-Benz (134 de unitati, din care 51 Actros, 36 Axor, 30 Atego, 13 Unimog si patru Vario), Renault (97, din care 65 Midlum si 32 Mascott, in scadere cu 72,4% fata de cele 351 din 2008), DAF (71), Roman si Volvo (cu cate 32 de unitati, fata de 22, respectiv 74 in 2008), BMC (19 vehicule de 6-18 t, fata de 50 in 2008, din care 10 Pro 625) si Mitsubishi (noua Canter, fata de 42 in 2008).
Iveco mai detine, ca si in 2008, un loc intai la aceasta categorie, pentru cel mai bine vandut model: Daily, cu 131 de unitati de 7 t, fata de cele 796 din anul anterior.
DAF, pentru a doua oara lider in Romania la categoria grea
Vehiculele de peste 18 t greutate totala s-au vandut anul trecut in 1.266 de unitati, in scadere cu 83,3% fata de numarul din 2008: 7.582. DAF, liderul dupa 11 luni, isi mentine aceasta pozitie, cu 302 camioane (fata de 1.155 in 2008, deci o scadere de 73,9%), din care 157 CF 85, 142 XF 105 si trei CF 75. Il urmeaza in clasament Iveco, liderul din 2008 (293 de unitati, in scadere cu 83,5% fata de cele 1.776 din 2008, din care 168 Stralis si 125 Trakker), MAN (253 de camioane de peste 18 t, fata de 1.554 in 2008, din care 185 TGS, 45 TGA, 19 TGX si patru TGM), Volvo (151, in scadere cu 88,4% fata de 2008, din care 68 FM, 52 FH, 22 FL E, cinci FH16 si patru FM9), Renault Trucks (86 de camioane, fata de 821 in 2008, din care 55 Premium, 28 Kerax si trei Magnum), Mercedes-Benz (70 de unitati, toate Actros, fata de 426 in 2008), Scania (66, cu 81% mai putine decat in 2008, cand au fost 348, din care 50 Seria R, 10 Seria P si sase Seria G), Roman (29 de camioane, cu 62,8% mai putine decat cele 78 din 2008), Astra (12 unitati, fata de 85 in 2008), Tatra (trei camioane, fata de 25 in 2008), BMC (un camion, fata de 10 in 2008).