Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cu un pas inaintea transportului rutier

Desi la nivel european 87% dintre accidentele cu soferi profesionisti au ca factor responsabil omul, si nu starea tehnica a vehiculului sau infrastructura, situatia precara a drumurilor ramane definitorie pentru siguranta si rapiditatea transporturilor rutiere din Romania. In plus, si starea infrastructurii feroviare de la noi este departe de a permite transporturi de calitate la un cost rezonabil. Insa aici macar s-a facut un pas important, prin preluarea de catre cel mai mare jucator privat din sectorul transportului feroviar din Romania, Grup Feroviar Roman (GFR), a pachetului de 51% din actiunile CFR Marfa, la un pret de 202 milioane de euro si asumarea unor investitii de 900 de milioane de lei, plus 1,5 milioane de euro investitii de mediu.
 

Potrivit secretarului general UNTRR, Radu Dinescu, prezent la conferinta „Mediafax Talks about Transport&Logistics“, in Romania exista aproape 16.000 km de drumuri nationale, din care peste 9.000 km sunt reabilitati doar pe hartie, oferind transportatorilor posibilitatea circularii cu 11,5 t pe axa motoare la camion cu suspensie pneumatica. „In realitate sunt reabilitati sub 7.000 km. Insa la 1 ianuarie 2014 expira perioada de tranzitie pe care a avut-o Romania pentru a stabili sarcinile maxime admise pe diferite segmente de drum. Astfel, din 2014 toate drumurile nationale, judetene sau comunale, reabilitate sau nu, vor trebui sa permita accesul vehiculelor de 11,5 t pe axa motoare cu suspensie pneumatica si 40 t sarcina totala maxim admisa.“
Cu toate acestea, chiar daca prin POS-T Romania putea beneficia intre 2007 si 2013 de o finantare la nivel european de 4,565 miliarde de euro, absorbtia la jumatatea lui iunie era de numai 6,46%.

Lupta dintre est si vest se inaspreste
Insa mai exista si alte preocupari la nivel european pe care Romania le ignora. „De circa un an CE incearca, la presiunea primelor 15 state admise in UE, sa impuna restrictii pe piata transportului de marfa, desi tendinta era de liberalizare completa a acestuia pana in 2018. In plus, pentru ca noi am ajuns sa lucram pentru ei foarte mult, la tarife competitive, a inceput sa se vorbeasca nu de o blocare a pietei, ci de «conditii sociale egale» (un transportator roman trebuie sa plateasca un sofer care face cabotaj in Germania la fel cum plateste un transportator german soferul propriu)“, a explicat Radu Dinescu, aratand si ca „exista o lupta intensa intre est si vest. In aprilie, Finlanda a introdus o restrictie suplimentara normelor europene, prin care permite realizarea a trei curse pe saptamana de cabotaj, cu conditia sa nu se depaseasca 10 curse in trei luni. Iar Danemarca vizeaza copierea acestui model.“
Astfel, „daca in majoritatea tarilor europene autoritatile vad un parteneriat cu operatorii si cu organizatiile de profil pentru a crea conditii de operare sanatoase de piata, in Romania mai asistam ocazional la situatii in care autoritatea doar incearca sa isi ia contributiile la buget, fara sa ofere ceva in schimb“,  …

Articole similare