Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Amenzile atarna greu in buzunarul transportatorilor

Amenzile mari de la noi si excesul de zel al inspectorilor de control de a aplica penalitatile maxime din lege fac ca tot mai multe firme de transport sa aiba pierderi imense, oricat de bine ar reusi sa miste camioanele. Un singur proces verbal pentru un ITP expirat de cinci zile a adus o paguba de peste 170.000 de euro unei firme romanesti, dar si imposibilitatea de a-si mai onora clientii. Iar cantarele din vami au produs numeroase procese verbale finalizate cu amenzi de peste 7.500 de euro fiecare, in conditiile in care in Ungaria aceleasi fapte se pedepsesc cu 1.800 de euro.
 

La scaderea marjei de profit a transportatorilor romani au contribuit anul acesta si numeroasele amenzi primite pe teritoriul tarii. Pentru ca legea le permite, inspectorii ISCTR aplica sanctiunile maxime prevazute pentru orice contraventii intalnite.
La nivelul UE se discuta inca de cativa ani ca scopul actului de control sa fie acela de a preveni incalcarile legislative, nu de a falimenta companiile. Aici au venit chiar reprezentantii VOSA (organismul de control din Marea Britanie) pentru a explica modul in care ei reusesc sa previna eventualele nereguli, dar si sa elimine concurenta neloiala. Firmele ce respectau legea erau tot mai rar controlate, iar cei care erau gasiti cu tot mai multe incalcari erau controlati des atat in trafic, cat si la sediu. Se ajungea ca un inspector sa vina in fiecare zi la firma respectiva pana aceasta ori se punea la punct cu respectarea legii, ori iesea de pe piata.
Modelul se dorea a fi implementat si la noi la vremea respectiva, insa, cum organismele de control s-au schimbat, proiectul a ramas doar la stadiul de discutii. Iar inspectorii ISCTR dau dovada de exces de zel probabil pentru a nu-si pierde painea.

Pierderi imense pentru un ITP expirat
Numai Cartrans a avut o diminuare a cifrei de afaceri de 133.000 de euro doar pentru un ITP expirat de cinci zile la o remorca. Paguba a pornit de la sanctiunea aplicata de ISCTR de a retrage pentru aceasta fapta 10% din copiile conforme.
Pierderea reala generata de aceasta masura este de 44.500 de euro la cele 14 camioane trase pe dreapta, calculat din costurile fixe de 3.000 de euro/camion, la care se adauga amenda de 7.000 de lei si costurile relicentierii, de aproximativ 2.500 de euro. Daca la aceste cifre adaugam si un profit prognozat de 500 de euro, la 14 camioane se ajunge la 7.000 de euro. Iar diminuarea cifrei de afaceri pe luna pe fiecare camion este de 9.500 de euro, adica de 133.000 de euro pentru un parc de 14 vehicule. „Prevederea legala cu retinerea licentelor exista, dar consider ca trebuie aplicata in functie de gravitatea faptei! De asemenea, consider aberanta si contrar oricaror norme europene retinerea unui procent de licente din total flota. Daca am fi avut 1.000 de camioane si il prindea pe unul cu ITP expirat, ce faceam, trageam pe dreapta 100 de camioane pentru 30 de zile? Vreau sa stiu de unde au luat ei acest model cu «procentul»…

Articole similare