Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Legislatia actuala sprijina productia alimentelor autohtone

Datorita, pe de o parte, scaderii TVA, iar pe de alta, cresterii salariilor si pensiilor, consumul de alimente a fost impulsionat in ultimii ani, fapt ce a condus atat la majorarea importurilor, cat si la o industrie alimentara aflata in prezent pe locul secund in Europa de Est, dupa Polonia, cu o cifra de afaceri ce poate ajunge la 22 de miliarde de euro. Pentru a incuraja in continuare fabricarea de produse alimentare in Romania si implicit investitiile in industrie (in echipamente, utilaje si masini), de la 1 ianuarie 2017 intra in vigoare o noua lege, care prevede ca 51% dintre produsele alimentare (carne, oua, legume, fructe) din magazinele din Romania sa fie vandute pe lant scurt de aprovizionare.
 

Pe de alta parte, comerciantii au fost obligati sa ia anumite masuri, respectiv sa utilizeze spatii de depozitare si procesare speciale pentru produsele alimentare romanesti si o etichetare si marcare speciala a acestora. De asemenea, s-a introdus interdictia, pentru retaileri, de a percepe taxa de raft pentru marketing, acestia trebuind sa aleaga locuri speciale de expunere a produselor autohtone.

Intre 2010 si 2015 cresterea industriei alimentare a fost de 51%, potrivit lui Sebastian Metz, reprezentantul Camerei de Comert si Industrie Romano-Germane (AHK), o parte din aceasta majorare datorandu-se si cresterii exporturilor din industria alimentara romaneasca. „Din cele 700.000 de companii din Romania, 10.000 activeaza in industria alimentara (peste 10%), insumand circa 180.000 de angajati“, a punctat Metz, subliniind ca AHK deruleaza in prezent proiectul „Solutii germane pentru industria alimentara din Romania“ in cadrul programului Ministerului Federal al Economiei si Energiei din Germania pentru accesarea de piete noi. Matthias Mau, reprezentantul Ambasadei Republicii Federale Germania in Romania, este de parere ca parteneriatele romano-germane s-au dezvoltat in ultima perioada, pornind de la faptul ca Romania inregistreaza, din 2013 incoace, unele din cele mai mari cifre de crestere economica din Europa. „Acest trend va continua, prognoza de crestere economica fiind de 5,5%. O tendinta evident pozitiva inregistram in special la cumparaturile online.“

Fonduri exista. Avem nevoie de proiecte.
In ceea ce priveste optiunile de finantare pentru investitii in industria alimentara, Andreea Economu, reprezentanta TPA Romania, a subliniat ca tarii noastre i-au fost alocate 38,9 miliarde de euro in perioada de programare 2014-2020, existand circa 150 de masuri in cele opt programe operationale. „Ca noutate, 90% din fonduri sunt destinate proiectelor publice si doar 10% sectorului privat. Insa multe programe de finantare inca sunt in format draft, urmand a fi finalizate in cursul acestui an“, a punctat Andreea Economu, mentionand ca, intre cele opt programe, Programul National de Dezvoltare Rurala se situeaza ca alocare pe locul secund, cu 8,01 miliarde de euro, la care se adauga si contributia nationala de 1,3 miliarde de euro, suma insuficienta …

Articole similare

Ad