Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

La nivelul din 2000

Piata auto din Romania a inregistrat in 2013 al saselea an consecutiv de scadere, ajungand cam la nivelul din 2000, asa cum reiese nu doar din statisticile DRPCIV, ci si din informatiile furnizate de APIA cu ocazia traditionalei sale conferinte de la final de ianuarie. Ne poate consola insa cat de cat faptul ca productia locala si exportul au crescut semnificativ in anii care au urmat crizei economice.
 

Scaderea totala a pietei de autovehicule noi a fost de 6,3% fata de 2012, iar la autoturisme a fost de 4,8%. Nici pentru vehiculele comerciale lucrurile nu stau mai bine, dar macar la categoria celor de peste 16 t a fost un plus fata de anul anterior. In total in 2013 s-au vandut la noi 82.011 de autovehicule, din care 68.702 autoturisme. Situatia din Romania nu este insa neobisnuita, piata contractandu-se si in Italia (cu 7,1%), Franta (cu 5,7%) sau Germania (cu 4,2%).
In concluzie, arata presedintele APIA, Ernest Virgil Popovici, a fost un an mult mai dificil decat era estimat pentru sectorul auto atat in Romania, cat si in restul UE. Dar piata autohtona s-a contractat si mai mult comparativ cu cea din UE, „in special din cauza unui cumul de factori negativi, dintre care se detaseaza accesul dificil la sursele de finantare si disponibilitatea importurilor de vehicule rulate nefiscalizate, ambele pe fondul unei puteri de cumparare mult reduse a cetatenilor romani comparativ cu cei din alte state europene“.
Scaderea ar fi fost insa si mai mare daca al doilea semestru din 2013 nu ar fi fost mult mai bun decat primul, mai ales datorita demararii programului Rabla, si chiar si decat perioada similara din 2012, cu 5,7% per total si cu 9,7% la autoturisme. Pe de alta parte, incurajator este, asa cum atrage atentia presedintele APIA, faptul ca, pentru prima data din 2010, a existat o crestere de trei trimestre succesive ale aceluiasi an.
In ceea ce priveste programul Rabla, impactul lui asupra achizitiilor a scazut constant in ultimii ani si ca numar de unitati, si ca pondere in totalul vanzarilor, de la 59% in 2010 la 41% in 2011, 20% in 2012 si aproape 19% in 2013.
Achizitiile persoanelor juridice continua sa detina ponderea cea mai mare din totalul vanzarilor, de 74%, fata de 70% in 2012.
Productia autohtona a crescut insa semnificativ si anul trecut, cu 21,7% fata de 2012 si cu peste 70% fata de 2007, numai datorita autoturismelor, si a ajuns la 410.997 de unitati – un record absolut – din care 410.959 de autoturisme, cele mai mari cifre fiind in dreptul Duster (123.213 unitati), Sandero (119.228), Logan (84.050) si Ford B-Max (68.339)
Si exportul a inregistrat un progres de 9,6% fata de 2012 si de aproape 200% fata de 2007, tot exclusiv datorita autoturismelor, care au fost cu 13,1% mai multe decat in anul anterior.
Concret, Dacia si Ford au vandut in 2013 in strainatate 362.869 de unitati, din care 118.901 Duster, 114.102 Sandero, 43.373 Logan, respectiv 68.353 B-Max. Asadar, circa 88% din productia nationala a fost exportata, ceea ce arata …

Articole similare