Pentru a limita cat se poate de mult implicarea vehiculelor in anumite incidente in trafic, precum si pentru a reduce costurile printr-un consum redus, soferii au nevoie de pregatire profesionala. Conform Directivei Europene 59/2003, cei care conduc vehicule comerciale cu masa de peste 3,5 t au avut ragaz din septembrie 2009 pana in septembrie anul acesta sa-si incheie cele 35 de ore de pregatire si sa obtina Certificatul de Pregatire Continua (CPC). De aceea am incercat sa aflam care este situatia soferilor romani si cat de bine s-au pregatit in acest sens.
Operatorii de transport au inceput sa demareze campanii de verificare a valabilitatii CPC. „Daca expira, ii trimitem sa-l innoiasca“, a spus Ioan Marele, branch manager heavy&special shipment Gruber Logistics.
Pe de alta parte, sunt si companii recent infiintate care nu au grija acestor certificate. „Nu a fost nevoie sa verificam soferii pentru ca, inca din 2009, de cand am inceput sa angajam soferi pentru firma nou infiintata, am contractat conducatori auto care obtinusera recent certificatul“, a explicat Dumitru Pirlogeanu, director general Carrion Expedition.
Multe companii nu acopera financiar cursurile soferilor, deoarece mobilitatea lor de la o firma de transport la alta este destul de mare. Dar chiar si salariul poate fi o motivatie financiara pentru obtinerea CPC. „Daca nu au CPC valabil, nu urca pe camion. Riscurile sunt foarte mari. In cazul in care nu au CPC valabil si sunt verificati si compania este penalizata deoarece, conform legislatiei, i se poate ridica licenta“, a mai spus George Vasile, instructor Cartrans Preda. Iar verificarile s-au intensificat in ceea ce priveste controalele atat in tara, cat si in afara.
Plata CPC, obligatia soferului si nu prea
Desi in Directiva Europeana 59/2003 se mentioneaza ca soferii au la dispozitie si posibilitatea de a imparti cele 35 de ore de pregatire profesionala in module de cate sapte ore/an, in OMT 42/2006 aceast fapt s-a „pierdut“ si legislatia noastra nu permite realizarea pregatirii in etape, ci doar structurarea in doua module, unul de doua zile si unul de trei zile, ceea ce nu se aplica si in practica.
Prin Codul Muncii, administratorii companiilor de transport sunt obligati sa achite cheltuielile de scolarizare, care sunt deductibile din impozitul pe profit. Dar, pe de alta parte, prin OMT 42/2006 aceasta este atributia soferului.
„Realizarea cursurilor este obligatia soferului, insa, pe de alta parte, conform Codului Muncii, CPC este un document necesar pentru desfasurarea activitatii“, a mai spus Ioan Marele.
Angajatorii nu si-au constrans soferii sa urmeze aceste cursuri, iar unii dintre ei chiar sunt tentati sa sustina costurile si, in cazul in care soferul pleaca inainte de amortizarea „investitiei“, sa i se retina suma aferenta perioadei de valabilitate a certificatului.
„Avem o evidenta foarte stricta a soferilor, iar cu trei luni inainte sa expire valabilitatea CPC sunt trimisi sa le reinnoiasca“, …