Inceputul de an a fost dificil pentru majoritatea transportatorilor. Cei care si-au adus camioanele acasa de sarbatori au fost nevoiti sa accepte preturi foarte mici atat la import, cat si la export. De aceasta situatie au profitat clientii care au vrut sa recupereze astfel perioadele in care transportatorii le forteaza mana. Cei care, insa, si-au lasat camioanele in Comunitate nu au reusit sa realizeze veniturile estimate din cauza liberelor prelungite pe care firmele de acolo le-au avut in perioada sarbatorilor.
Profit au facut doar cei care au avut norocul sa aiba cursele contractate in aceasta perioada.
Scaderea constanta a consumului intern si a achizitiilor din statele comunitare a facut ca la finalul anului trecut volumul importurilor sa scada foarte mult, in special din state care detin suprematia la capitolul importuri catre Romania, precum Italia si Germania. In schimb, exporturile catre aceste state au cunoscut o usoara crestere. Ca de obicei, in perioada sarbatorilor multi transportatori romani si-au adus acasa camioanele, ceea ce a facut ca oferta de vehicule disponibile pentru export sa fie mai mare decat cererea, situatie de care au profitat in primul rand casele de expeditii, care au putut scadea preturile de transport, uneori chiar sub costuri.
Reprezentantii caselor de expeditii au explicat ca o asemenea situatie este normala, mai ales ca pe piata sunt transportatori „mercenari“ care vaneaza oportunitatile si pun presiune puternica pe pret atunci cand piata le este favorabila, lucru care duce la diminuarea marjelor de profit ale caselor de expeditii si beneficiarilor sau uneori la imposibilitatea de a onora cererile de transport la timp. Mai ales ca, la randul lor, si clientii incearca sa recastige marjele pierdute atunci cand oferta de transport le este favorabila. „Un excedent de oferta de transport duce la scaderea preturilor, asa cum un deficit de vehicule duce la cresterea preturilor. Aceasta este functionarea corecta a economiei de piata. Totusi, tipul de relatii dintre partenerii de afaceri poate face ca evolutia preturilor sa fie dramatica sau atenuata. Cand intre casele de expeditii si carausi se construiesc parteneriate pe termen lung, cu asigurarea unui flux de lucru constant, presiunile pe pret pot fi atenuate. As spune ca efectul prezentei la export a vehiculelor angajate in intracomunitar a fost doar punctual, cu efect pe termen scurt“, a explicat Cornelia Gheghesan, reprezentanta Cartrans Spedition.
Desi tendinta de pe piata a fost aceea de scadere a volumelor provenite din import, Gebrüder Weiss se poate lauda cu cresterea expeditiilor din ianuarie comparativ cu aceeasi luna a anului trecut. Astfel, acestea au inregistrat o crestere cu 21,14% la import si 14,29% la export, ceea ce a dus la un plus de profitabilitate de 0,78% la export si 15,62% la import. „Cresterea numarului de expeditii pe un fond scazut de marfa se datoreaza unui plus de experienta acumulata pe parcursul anului anterior“, …