In cadrul Conferintei Tranzit de la Cluj-Napoca, Marcel Muntean, inspector sef Relatii de munca, si Adrian Bujor, sef birou control SSM din cadrul ITM Cluj, au prezentat detalii despre actiunile de control pe linie de SSM si de relatii de munca, incalcarile constatate frecvent si sanctiunile aplicate, iar transportatorii au pus pe tapet problemele cu care se confrunta in mod practic
Anul trecut, ITM a desfasurat, pe linie de SSM, o Campanie Nationala de informare a angajatorilor si a angajatilor din domeniul transportului, constand in special in prezentarea de materiale informative. Apoi, inspectorii de munca au participat la instruirile periodice organizate de acesti angajatori.
„Am incercat sa convocam cat mai multi transportatori, mai ales ca mai tarziu, la finalul anului, doua luni s-au organizat controale in unitatile respective“, a punctat Adrian Bujor, subliniind astfel ca „nu tot ce tine de Inspectia Muncii inseamna control si aplicare de sanctiuni, ci actiunile sunt mai degraba de prevenire“.
Astfel, in domeniul relatiilor de munca, in cadrul Campaniei Nationale din 2013 au fost controlati 1.433 de transportatori rutieri, amenzile aplicate insumand 1.028.902 lei (757 de sanctiuni contraventionale). De asemenea, in cadrul scolilor de conducere (pilotaj) s-au efectuat 577 de controale, din care au rezultat amenzi in valoare totala de 166.500 de lei (383 de sanctiuni contraventionale).
Exista motive reale de control sau se fabrica?
Reprezentantii ITM Cluj au explicat ca exista o programare anuala a controalelor, dar si verificari demarate ca urmare a sesizarilor si reclamatiilor din partea lucratorilor sau a colegilor de breasla. Insa aceasta mentiune a starnit reactia transportatorilor prezenti. „Nu inteleg de ce, atunci cand un sofer nemultumit sau care a fost dat afara pentru indisciplina face o plangere impotriva angajatorului, sunt controlate toate actele din ultimele sase luni ale celorlalti angajati. In plus, nici nu i se comunica angajatorului cine anume a depus plangerea si ce reclama, ca sa se poata apara“, a mentionat Miron Sporea, vicepresedintele APTE 2002.
Insa ITM organizeaza si campanii nationale aleatorii, de controale in trafic. „Inspectorii de munca, impreuna cu Politia si ARR, opresc in special mijloacele de transport de marfa sau de persoane in vederea efectuarii unui control sumar, in prezenta soferului, mai apoi controalele fiind efectuate si la sediul angajatorului“, a subliniat seful biroului de control SSM Cluj, mentionand ca printre neconformitatile cel mai des intalnite se numara lipsa autorizatiei de functionare din punct de vedere al SSM, lipsa organizarii activitatii de prevenire si protectie (angajatorii cu pana la 10 angajati pot sa-si coordoneze singuri aceasta activitate cu conditia sa urmeze macar un curs de 40 de ore de specialitate, cei cu pana in 50 de angajati trebuie sa isi angajeze un serviciu extern, cei peste 50 trebuie sa aiba angajata o persoana in acest scop, iar cei cu peste 250 de angajati trebuie sa aiba un serviciu intern de prevenire si protectie). De asemenea, s-a constatat lipsa acordarii unui echipament de protectie corespunzator conducatorilor auto si neindeplinirea unor serii de masuri organizatorice privind SSM sau a instruirilor adecvate.