Lansarea celei de-a patra generatii Caddy a venit la pachet cu vizita uneia dintre cele patru fabrici pe care Volkswagen Autovehicule Comerciale le are in Poznan (Polonia) si in imprejurimi, carora in 2016 li se vor adauga alte patru facilitati, tot in apropiere, destinate noului Crafter. Mezinul familiei de utilitare VW se produce in Polonia din 2003, dar fabrica este chiar mai veche, din 1993, initial ocupandu-se de asamblare, mai ales pentru Transporter T5 Caravelle si platforma.
Volkswagen Vehicule Comerciale mai are fabrici la Hanovra (pentru T5 Multivan, T5 Caravelle, T5 furgon si Amarok) si Pacheco (Argentina, pentru Amarok). In zona Poznan este cel mai mare angajator, cu peste 7.000 de persoane, numarul lor crescand de la an la an, cu exceptia lui 2009 si 2010.
Principalele motive pentru care reprezentantii companiei germane au incredere in Polonia si in regiunea Poznan in special sunt continua dezvoltare economica si universitatile tehnice renumite de acolo. Tot aici VW mai are o fabrica pentru piese turnate, cu o capacitate de trei milioane de unitati/an, una pentru caroserii speciale (masini de politie sau pompieri, dar mai ales masini pentru principalul client, Posta Germana), un centru logistic si de piese de schimb si unul pentru subasamblarea postului de condus si a unor componente de caroserie.
Productia de la Poznan, care in 2003 a fost de 42.603 unitati, a depasit anul trecut, lucrandu-se in trei schimburi, 175.000 de Caddy, Caddy Maxi (cam 90% din total), dar si de T5, in anumite versiuni, inregistrand urcusuri si, mai rar, coborasuri, asa cum puteti vedea in tabelul alaturat.
Procesul de productie dureaza circa 25 de ore
Hala de asamblare a uneia din cele patru fabrici de la Poznan, de 300.000 m2, gazduieste si operatiile de sudura (prin care se realizeaza caroseria, in circa patru ore), acoperirea cataforetica, vopsirea (15-17 ore, in functie de model) si asamblarea tuturor componentelor (care se face in patru ore, de-a lungul a cinci linii principale, unde lucreaza peste 1.500 de persoane, plus 100 la asamblarea postului de condus). In total, asadar, este nevoie de circa 25 de ore pentru producerea unei utilitare.
Una dintre primele etape ale asamblarii, dupa ce caroseria vine de la vopsire, vizeaza partea din fata a acesteia, atat pentru Caddy, cat si pentru T5, pe doua linii separate, si se face automat, un pod mobil luand de pe raftul de alaturi exact componenta de care e nevoie, in functie de specificatia tehnica a fiecarei masini, si asezand-o in pozitia convenabila pentru operator, care se ocupa apoi de fixare.
Pe urma se monteaza cablurile electrice si masina este pregatita pentru instalarea postului de condus. Caroseriile sunt transportate pe sus cu ajutorul unui pod mobil, de-a lungul unei linii pe care se afla toate componentele necesare in aceasta etapa, astfel incat muncitorul, fiind transportat automat impreuna cu masina, are pe rand la indemana toate piesele.
Instalarea postului de lucru al soferului …