Tot mai multi expeditori si integratori de servicii logistice incep sa foloseasca propriile platforme de licitatii pentru atribuirea curselor de transport, considerand ca un astfel de instrument ofera mai multa siguranta, dar si alte avantaje importante. GEFCO, de exemplu, foloseste Carrier Management System, care este in acelasi timp baza de date continand furnizori de transport verificati si platforma de licitatii electronice pentru fluxurile regulate pe care le opereaza compania, interconectata la nivel global in intreaga sa retea.
Baza de date integreaza circa 30.000 de transportatori – putin peste 1.200 din Romania – la care au acces toate subsidiarele GEFCO. In etapa preliminara introducerii in sistem a acestora se verifica datele lor, ratingul de risc financiar si elementele legate de imagine, solicitandu-se si documentele de inregistrare fiscala, licenta de transport si asigurarea CMR. Sistemul mai preia date despre flota si rutele preferate, ceea ce ajuta la preselectia pentru licitatii.
Criteriile de alocare a curselor sunt legate, asa cum arata Daniela Midvichi, director de achizitii in cadrul GEFCO Romania, de oferta tehnica (angajament, calitate, capacitate) si comerciala (pret si termene de plata). In urma procesului de selectie incepe colaborarea cu transportatorii respectivi si, dupa o perioada de test, se incheie si contracte, in care se mentioneaza volumele alocate si conditiile agreate in cadrul licitatiei.
Pentru cazurile in care, in urma colaborarii, se constata ca performanta unui transportator lasa de dorit, a fost implementat un sistem de introducere in „lista neagra“, care blocheaza accesul acestuia in intreaga retea GEFCO. Asta s-a si intamplat de-a lungul timpului cu unele firme a caror evolutie nu s-a dovedit conforma cu asteptarile, astfel ca s-a renuntat la colaborarea cu ele.
In 2014, GEFCO Romania a operat peste 53.000 de transporturi de marfuri, mai ales pe parcurs international, iar in ceea ce priveste autovehiculele, care inca reprezinta compo- nenta cea mai importanta a activitatii sale, s-a ajuns la 155.000 de unitati transportate feroviar si rutier.
Pentru mai putin de 10% din transporturi, GEFCO lucreaza totusi cu burse, „si probabil vom continua …