Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Se schimba regulile la international din 2016

Desi condamna Germania si Franta pentru birocratia si costurile suplimentare implicate de respectarea salariului minim, Italia, Belgia si Olanda sunt de acord cand vine vorba de protectia impotriva „dumpingului social estic”. Nemtii sunt enervati de firmele estice ale caror camioane stau cu lunile in parcarile germane si le sufla cursele de international, italienii vor sa oblige agentiile de leasing de personal care detaseaza soferi romani in Peninsula sa le ofere aceleasi salarii pe care le iau si soferii italieni, iar francezii au o problema cu firmele care-i caboteaza, printre care insa se gasesc putini romani.
 

Toate acestea i-au facut pe vestici sa-si dea mana si sa ceara Comisiei Europene sa armonizeze conditiile sociale ale lucratorilor mobili si sa schimbe conditiile pentru efectuarea de transport international. Si, in ciuda faptului ca pare absurd ca CE sa impuna un nivel de salarizare similar in Romania cu cel din Germania pentru acelasi tip de activitate, devine tot mai sigur ca vesticii isi vor atinge telul de a elimina competitia estica, mai ieftina, iar libertatea prestarii de servicii in Uniunea Europeana va fi doar un vis cata vreme costul cu forta de munca va fi similar in tarile sarace ale Europei care vor sa munceasca in tarile bogate.
Este clar ca economiile vestice nu se vor putea dispensa dintr-odata de forta de munca estica. Diferenta va fi doar ca transporturile facute astazi de firme romanesti vor fi preluate intr-un timp foarte scurt de firme belgiene, germane, olandeze, franceze sau italiene, care vor lucra cu soferi romani sau bulgari. Curand se vor crea locuri de munca pentru romani si in administratie, deoarece toti acesti soferi romani vor trebui coordonati de unii de-ai lor.
Va fi foarte greu de concurat cu marile companii de transport din vest, care oricum lucreaza de mult cu soferi estici si cu camioane inmatriculate in est. Pentru acestea va fi foarte usor sa adauge la cele cateva mii de soferi romani, slovaci sau bulgari alte cateva mii si sa achizitioneze sau sa inchirieze rapid camioane pentru acestia pentru a umple golul pe care il vor lasa esticii care nu vor mai putea oferi aceleasi tarife mici de transport cand vor trebui sa-si plateasca soferii ca in Germania si nici nu vor mai putea sa-si tina camioanele cu lunile la intracomunitar.
Solutiile sunt putine, iar una vine chiar de la vecinii nostri unguri, care, asa cum am aflat la conferinta Tranzit de la Timisoara, il vor pe Waberer presedintele asociatiei MKFE. Grupati in jurul Waberer, firmele maghiare de transport stiu ca sunt mai puternice si isi pot reduce costurile de finantare si de achizitie a camioanelor, anvelopelor, combustibilului etc. Waberer’s a inteles de mult preocuparea occidentalilor si si-a retras flota din Romania, tara care nu oferea altceva decat soferi ieftini, i-a pastrat pe acestia, insa si-a facut firme in Germania, in Italia, in Spania, de unde va putea deveni o amenintare pentru ceilalti mari transportatori europeni.
Maghiarii intotdeauna au stiut sa fie uniti in fata amenintarilor si competitiei internationale: autoritatile maghiare au fost totdeauna in slujba firmelor maghiare, iar romanii au cotizat ani de-a randul la inflorirea economiei maghiare si dezvoltarea infrastructurii prin amenzile si taxele usturatoare platite.
In schimb, romanii au fost tot mereu dezbinati, avem prea multe asociatii ale transportatorilor intr-o competitie de imagine, fara niciun rezultat concret de ani de zile. Transportatorii romani trebuie sa se trezeasca si sa inteleaga ca pot deveni mai puternici numai grupandu-se in asociatii puternice. Si, slava Domnului, au aparut deja grupari micute, dar ambitioase si care si-au aratat puterea. Iar daca liderii lor vor da orgoliile la o parte si vor fi mai interesati sa obtina avantaje pentru firmele de transport decat sa apara la televizor, poate s-ar urni ceva. Si sa speram ca si autoritatile vor incepe sa tina seama si de interesul national si nu vor mai ingenunchea tot firmele romanesti, in fata carora e mai usor sa-si arate muschii.

Articole similare