In cadrul conferintei Tranzit de la Timisoara, Dan Cotenescu, directorul BursaTransport (BT), a atras atentia asupra faptului ca atunci cand folosesc burse transportatorii risca sa lucreze pentru o firma fantoma, care este infiintata special cu gandul de a nu-si plati furnizorii de transport, in timp ce pentru expeditori apare riscul cel mai important, acela de a pierde marfa prin furt de identitate. BT incearca sa diminueze aceste riscuri si sa aduca la cunostinta utilizatorilor ca ele nu provin din serviciul propriu-zis, ci din utilizarea neconforma a platformei.
Dan Cotenescu a prezentat doua situatii reale si a explicat si greselile facute de companiile implicate. Prima situatie este o neplata premeditata a transportului. In iulie 2014, firma CS Romania a publicat un import pe ruta Fiesso d’Artico-Satu Mare si a fost contactata de firma Enora, cu care s-a inteles pentru pretul de 1.150 de euro, cu plata la descarcare. Inainte de descarcare, transportatorul care efectiv a carat marfa (Timona) a contactat coordonatorul transportului si au constatat ca transportatorul avea o promisiune de plata pentru 1.400 de euro cu scadenta la 30 de zile. „In urma notificarii venite de la CS Romania am ajuns la concluzia ca cineva pe lantul de intermediere a facut ceea ce noi numim «intermediere inversata», adica a cumparat cu un pret mai mare decat cel la care a vandut“, a explicat directorul BT. Intre timp s-a aflat ca o alta firma, Alina&Iulia, care lucra ca paravanul firmei Enora, a fost cea care a inaintat oferta de 1.150 de euro catre CS Romania si a angajat transportatorul Timona cu promisiunea de a plati 1.400 de euro. Firmei Alina&Iulia i-a fost blocat accesul pe platforma BT, dar, din pacate, imediat a aparut confirmarea ca aceasta situatie nu a fost intamplatoare si ca totul a fost premeditat, pentru ca a aparut o declaratie de neincasare din partea altui transportator, pentru suma de 31.000 de lei. Astfel, in decurs de o saptamana, compania respectiva reusise sa produca un prejudiciu foarte mare.
Directorul BT a explicat ce greseli au facut cei implicati. In primul rand, transportatorul nu a verificat faptul ca firma respectiva este noua pe BT, nici daca are licenta – Alina&Iulia nu avea licenta de transport sau de intermediere – iar postatorul marfii nu a verificat faptul ca firma Enora nu mai este activa pe BT.
O alta situatie prezentata a fost o tentativa de furt de marfa. In august 2014, Ciraco Exim a avut de facut un transport de marfa refrigerata de la Focsani la Sofia si a primit confirmare si oferta de pret de la Mine Solution Team, care i-a transmis numerele de inmatriculare ale camionului ce va incarca marfa, false, de altfel. Insa Mine Solution Team …