Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Nu scad preturile la politele RCA

Ultimele discutii dintre reprezentantii transportatorilor, ai asiguratorilor si ai ASF au avut loc pe 19 februarie, cand asociatiile de profil au realizat ca ceilalti nu au de gand sa reduca preturile la politele RCA, asa ca au decis sa se ridice de la masa negocierilor si sa isi continue demersurile pe cont propriu. Nu este exclus, de asemenea, nici un eventual protest in strada, de aceasta data, insa, cu o amploare mult mai mare decat in decembrie.
 

Inca de anul trecut, transportatorii romani s-au sesizat cu privire la cresterea nejustificata a preturilor la politele RCA pe care le-au achizitionat. Pe aceasta tema au existat si doua proteste, iar ulterior reprezentantii ASF, cei ai asiguratorilor si ai transportatorilor s-au intalnit si au semnat chiar si un Protocol pentru introducerea unor masuri imediate. Iar prima masura urgenta ceruta de transportatori si semnata de toti cei prezenti a fost reducerea pretului la RCA in medie cu pana la 50% fata de cat era in iunie anul trecut. Ulterior, reprezentantii ASF au inceput sa traga de timp, au chemat separat asociatiile de transport la discutii, si asa a mai trecut inca o luna. Apoi s-a format un grup de lucru cu intalniri periodice, timp in care tarifele asigurarilor nu au avut de suferit in niciun fel. Iar la final reprezentantii ASF au venit cu argumentul ca vor dovezi pentru cresterea pretului la politele RCA. Asa ca reprezentantii transportatorilor au cerut de la membrii lor politele RCA platite, pe care, evident, cei de la ASF nu le-au luat in seama. In schimb, au inceput sa le explice cat de grea este acum situatia asiguratorilor romani. Vazand ca cererile lor nu sunt luate nici acum in calcul, transportatorii au decis sa paraseasca sala de discutii si sa isi continue demersurile fara colaborarea cu ASF. „Desi au fost initiate discutii din noiembrie 2015 la nivel de ASF si Guvern, precum si in Comisia de Buget-Finante a Parlamentului, pentru reducerea tarifelor RCA, care in ultimul an au crescut exploziv cu 100-300%, nejustificat, pana acum, dupa ce au trecut doua luni de la semnarea Protocolului, constatam ca tarifele nu au inregistrat nicio scadere. Intreaga industrie de transport este in situatia de a opri activitatea, lucru ce poate conduce la blocarea a zeci de mii de autovehicule“, se arata in comunicatul comun al asociatiilor profesionale, primit la redactie.

Transportatorii vor sa iasa in strada
Sperantele transportatorilor se indreapta acum catre Parlamentul Romaniei, care poate solicita ASF masuri ferme si rapide, astfel incat transportatorii sa nu ajunga in situatia de a repeta protestul din decembrie, dar, de aceasta data, cu o amploare mult mai mare in intreaga tara. „ASF, indiferent cum s-a numit in ultimii 10 ani, este principalul responsabil pentru situatia dramatica din prezent si, prin lipsa de reglementare si supraveghere, in timp s-a transformat in calaul firmelor de asigurari, care acum trece la transportatori. Speranta se indreapta catre Parlamentul Romaniei. Cum a putut sa reglementeze darea in plata, speram sa dea o sansa si industriei transporturilor rutiere cu care, de altfel, se mandreste mai toata lumea ca aduce o contributie sporita in PIB-ul Romaniei“, a explicat Radu Dinescu, secretarul general UNTRR.
In afara de Parlament, UNTRR a solicitat inclusiv interventia comisiilor de specialitate – Comisia de Transport si Infrastructura din Camera Deputatilor si Comisia de Buget-Finante din Senatul Romaniei – care au organizat intalniri pe tema RCA, avand in vedere faptul ca pe 23 februarie 2016 noua lege RCA urma sa fie trimisa in Parlament. Asociatia a solicitat in continuare limitarea valorii RCA/Carte Verde, cel putin pe o perioada de un an, la valori normale de maximum 5.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele comerciale de marfuri si persoane care fac transporturi rutiere internationale si nationale, la maximum 2.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele de transport public local si la maximum 300 de lei pe 12 luni pentru autoturisme.

Tot mai putini asiguratori
Intre timp, insa, piata asiguratorilor se tot schimba, asa ca deja din noua asiguratori este foarte posibil sa ramana doar sase, cei care au preturile cele mai mari. ASF a decis inca din ianuarie sa aplice masurile de rezolutie in cazul Carpatica Asigurari pentru redresarea financiara. Euroins nu mai oferteaza pentru RCA pentru vehicule comerciale, si nici City Insurance.
In aceste conditii, ASF doreste sa ofere conditii mai usoare de intrare pe piata asigurarilor si pentru alte companii interesate. Astfel, una din masurile importante pe care institutia le-a luat luna trecuta a fost modificarea Normei 23/2014 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii prin accidente de vehicule. Astfel, au fost abrogate prevederile care stipulau obligatia asiguratorului de a fi reprezentat in fiecare judet, prin unitati teritoriale, fiind instituita insa prevederea de a avea un reprezentant (personal specializat propriu sau mandatat) care efectueaza activitate de constatare si lichidare a daunelor pe intreg teritoriul Romaniei. Iar la art. 39 s-a introdus o noua prevedere, potrivit careia asiguratorul are obligatia de a efectua constatarea pagubelor in termen de maximum cinci zile lucratoare de la notificarea asiguratorului de catre persoana pagubita.

Nu toata lumea isi face asigurare
UNTRR a ajuns la concluzia ca pentru a scadea costul politelor RCA este necesar ca mai multa lume sa plateasca aceasta asigurare, dar si sa se reduca despagubirile pentru vatamari corporale. „Noi am calculat ca, daca ar plati asigurare toti cei care au vehicule, s-ar ajunge la un pret de 1.100 de euro pentru un camion si 95 de euro pentru autoturisme. In acelasi timp, trebuie reduse despagubirile pe vatamari corporale si fraudele. Daca nu faci un mix, sa imbunatatesti cate o componenta din fiecare zona, respectiv cu un grad de acoperire mai bun, cu daune pentru vatamari corporale limitate si reducerea fraudelor, nu faci nimic“, a explicat Radu Dinescu.
El a mai spus ca sunt false abordarile privind frecventa daunelor din partea transportatorilor. In total, in Romania sunt circa 165.000 de vehicule de transport marfa de peste 3,5 t si de transport persoane si aproximativ sase milioane de autoturisme. „Cele sase milioane de autoturisme au sanse mai mari sa omoare oameni decat cele 165.000 de vehicule comerciale. Din statisticile la nivel european reiese ca vehiculele comerciale au un impact de 2% in cauza producerii de accidente. Lumea trebuie sa se uite atent la aceasta frecventa. Sunt de 40 de ori mai multe autoturisme decat vehicule comerciale.“
De aceea, asociatia a propus o serie de masuri pentru un control mai eficient al politelor RCA.
Potrivit unui studiu al Consiliului Concurentei publicat in decembrie, 2014 s-a incheiat cu o acoperire de 51% la vehicule comerciale, mai putin cu 8% fata de 2011. Iar gradul de acoperire la autoturisme este de 76,9%. „Probabil ca in 2015 gradul de acoperire la vehicule comerciale a scazut si mai mult, pentru ca s-a inregistrat cea mai mare crestere a pretului in 2015, o triplare. Iar daca se mai inregistreaza o triplare si anul acesta vor fi probabil 30% din vehicule asigurate. In conditiile in care minimum pentru o tara este de 85% la nivel european. Iar pentru statele care au sub 85% ar trebui sa se deschida o procedura de infringement pentru ca nu se respecta legislatia europeana.“
Pe de alta parte, pentru vatamari corporale s-a ajuns in instanta la sume de peste cinci milioane de euro, ceea ce este posibil sa determine asiguratorii sa ia in vedere si rezerve pe masura. De aceea, UNTRR a solicitat ASF sa stabileasca limitari ale despagubirilor pe vatamari corporale dupa modelul german. „Este un subiect foarte sensibil, pentru ca nu poti sa spui cat valoreaza o parte a corpului, dar asa le au nemtii. Pe de alta parte, daca lucrurile raman asa si tot mai multa lume afla ca, de exemplu, pentru o mana se da un milion de euro, cred ca vor fi destui dispusi sa faca asta din proprie initiativa.“
Legea asigurarilor 136/1995 obliga detinatorii de vehicul sa detina RCA de la inmatriculare pana la radiere, indiferent daca este folosit sau nu. Iar controlul politelor este facut doar de Politie.

Deocamdata nimeni nu a plecat
Desi la finalul anului trecut nu putini transportatori au anuntat ca iau in calcul mutarea firmei in alta tara, deocamdata nimeni nu a facut un pas concret in acest sens. In opinia lui Radu Dinescu, o astfel de miscare ar putea sa o faca numai firmele mari, deoarece presupune costuri destul de ridicate. Iar cat priveste firmele multinationale, cat timp nu isi au originea in Romania, isi pot muta ponderea unei activitati usor, in functie de beneficiile de natura fiscala de la un anumit moment. Au fost de interes Polonia, Romania, acum poate fi Bulgaria. „Am auzit de astfel de intentii, dar nu am vazut sa se intample decat in conditii de oportunitate. De exemplu, daca ai pe cineva in Germania si ai 50 de camioane aici, poti sa faci o firma acolo pentru a gasi mai usor clienti, insa fara a muta flota acolo. Dar asta este posibil doar prin cineva de incredere. Trebuie sa vezi in final cu cat ramai din mutarea asta, respectiv daca volumul de lucru si marja de profit sunt mai mari decat aici.“

Articole similare