Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piata est-europeana, pariul castigator pe zona de Project Logistics

Piata logisticii transporturilor grele a avut un an 2015 foarte bun din perspectiva amplitudinii proiectelor derulate, in special pe destinatii precum Rusia sau Kazahstan, inceputul de an anuntandu-se cel putin la fel de bun, dupa cum precizeaza Daniel Salanta, Managing Director Schnell Heavy Logistics (SHL). Compania cu sediul in Cluj ataca tocmai aceasta piata, a logisticii transporturilor grele cu optiuni de tranzit multimodal, fiind specializata pe tari din Comunitatea Statelor Independente (Ucraina, Armenia, Georgia, Kazahstan sau Republica Moldova). In plus, SHL este si dezvoltator de spatii logistice, avand construit un depozit de 5.000 m2 de tip „built to suit“ in apropierea autostrazii A3, pe care l-a inchiriat in totalitate, iar anul acesta va inaugura un alt spatiu de 2.800 m2.
 

Project Logistics este o componenta distincta a logisticii, foarte multe case de expeditii din Romania si nu numai avand infiintate departamente speciale care ofera servicii pentru clienti din diferite industrii, cum ar fi petrol si gaze, minerit, energie sau inginerie si constructii. SHL activeaza pe piata de peste 20 de ani, insa a pornit la drum ca o companie de transport – Schnell Trans, dupa cum afirma Daniel Salanta. „Schnell Trans a trecut printr-un proces de divizare in 2013. Atunci am decis sa vindem flota proprie, practic activitatea de transport a firmei, si am infiintat compania actuala. Activitatea de logistica s-a impartit in doua, cea de depozitare si cea de expeditii, axata pe Project Logistics, acolo unde atacam piata pe industrii, incercand sa imbinam toate optiunile de transport, inclusiv feroviar, aerian sau maritim“, explica acesta.

Costuri mai mari, dar piata stabila in zone de conflict
In zona de rasarit a Europei, in special in Rusia, compania lucreaza inca din 2009, astfel ca cele mai multe proiecte sunt pentru Rusia, Kazahstan, Turcia, Ucraina, Armenia sau Republica Moldova, adica tot ce inseamna Comunitatea Statelor Independente (CSI). Pentru ca activeaza pe aceste piete, compania clujeana nu a fost scutita de neplaceri, in special din cauza conflictului din Ucraina, acolo unde, la inceputul anului, a avut camioanele blocate la granita cu Rusia. „Semnasem contractul cu un client in decembrie. Erau 10 camioane pentru Kazahstan, iar pe 3-4 ianuarie au ajuns la granita Ucrainei cu Rusia. Intre timp, intre Craciun si Anul Nou, Vladimir Putin a dat o lege prin care orice tranzit prin Rusia catre Kazahstan trebuie neaparat sa vina dinspre Belarus. Practic a blocat instant toate camioanele care veneau prin Ucraina. Legea a aparut peste noapte, a fost putina confuzie. In final, am facut rerutare prin Belarus, insa costurile pentru proiectul respectiv s-au majorat cu circa 35%. A fost un caz de forta majora.“ Situatia a fost dezamorsata la finalul lui februarie, atunci cand a aparut o alta interpretare a legii rusesti, astfel ca transportatorii pot circula din nou prin Ucraina catre Kazahstan.
Desi riscurile in privinta cresterii costurilor sunt destul de mari, in special atunci cand vine vorba de Rusia, faptul ca activeaza pe piata din CSI i-a permis companiei clujene de logistica sa isi optimizeze foarte bine lichiditatile. De ce? Pentru ca aici se lucreaza numai cu banul jos. „Piata e stabila in CSI, nu am avut mari probleme. Cat priveste vestul Europei, lucram cu avans, fiind proiecte destul de complexe, si cu plata la cateva zile dupa descarcare“, spune managerul SHL. Acesta isi aduce aminte si de cateva incidente nefericite legate de termenele de plata, insa, culmea, cea mai mare teapa financiara a venit de la un client german, nicidecum unul estic.

Cei mai multi clienti vin din afara Romaniei
Cei mai multi clienti ai companiei clujene sunt producatori sau constructori din industria de petrol si gaze sau cea energetica, astfel ca 80% din volumul de marfa transportat provine de la companii din afara Romaniei. Cu toate acestea, proiectele care au ca punct de plecare tara noastra sunt intotdeauna complexe si implica uneori chiar si 200 de camioane, asa cum s-a intamplat in 2015.
„Anul trecut am avut niste contracte interesante dinspre Romania inspre Stary Oskol (Rusia) pentru Outotec, o companie din Finlanda (n.r.: lider global in tehnologia de procesare a mineralelor si metalului). Era o linie de macinat zinc. Sunt producatori in Romania cu care am colaborat foarte bine. In ceea ce priveste industria grea, Romania are niste producatori interesanti in Bucuresti si Ploiesti. Avem si industria grea de energie, producatorii de transformatoare, asa cum este Electroputere Craiova etc. Acestea sunt constructii industriale. Noi ne concentram insa pe Oil&Gas, Power&Energy, de aceea cele mai multe proiecte ale noastre sunt dinspre vest spre est. Dar nu se intampla asa mereu. Tot in 2015 am derulat niste proiecte interesante din Bulgaria. Unul dintre ele a avut dimensiuni provocatoare (36 m lungime, 5,40 m in diametru), a plecat din Plodviv in Brest (Franta), unde am descarcat si apoi am facut on-carriage-ul la destinatie. A fost un proiect foarte interesant pentru noi“, rememoreaza Managing Directorul SHL.

Autorizatiile se obtin mai greu in blocul estic
Pentru ca fiecare contract are specificul sau, numarul de carausi cu care lucreaza SHL difera, intotdeauna fiind cel putin 5-6 companii angrenate in proiect. Partea buna e ca respectivii transportatori sunt liberi sa ia ce curse doresc dupa ce isi termina treaba pentru care au fost angajati. Pentru ca se lucreaza in Rusia si alte tari estice, una dintre cele mai dificile parti este legata de obtinerea autorizatiilor de transport. Din aceasta cauza compania de logistica romaneasca se implica personal pentru a facilita procesul de obtinere a documentelor, mai ales ca sunt tari din spatiul ex-sovietic unde autorizatiile ies chiar si intr-o luna de zile.
„Folosim transportatori care au autorizatii. Pentru Rusia, in general folosim companii din Ucraina. Lucrurile sunt insa foarte volatile in transportul agabaritic. Astazi carausul tau are autorizatii de terta destinatie (Kazahstan, Rusia), maine nu mai are. Este si o chestie sensibila din punct de vedere politic, felul in care ministerele fac schimb de autorizatii si de CEMT-uri s.a.m.d. Incercam sa controlam mai bine tot procesul logistic, in special acolo unde destinatiile sunt mai problematice, asa cum sunt Armenia, Georgia, Kazahstan, Azerbadjan. Astfel, in unele proiecte, pentru a nu avea intarzieri, noi obtinem autorizatiile de gabarit pe fiecare tara de tranzit. Comparativ cu Ucraina, Rusia, Kazahstan, acolo unde accesibilitatea este greoaie, in Romania procesul este de 10 ori mai putin complicat. Dar daca este sa ne comparam cu Germania, atunci este un pic mai dificil. Costurile cu autorizatiile sunt mai mari in tara noastra decat acolo“, mentiovneaza Daniel Salanta.

Concurenta acerba trage tarifele in jos
Desi Project Logistics este o arie de nisa a logisticii, concurenta acerba, in special pe piata externa, face ca tarifele sa fie destul de scazute. Cu toate acestea, domeniul ramane profitabil, dupa cum arata Managing Directorul SHL, care are in portofoliu clienti precum Outotec, Hyundai, SMS Siemag sau compania turca Beko.
„Conteaza pretul, indiferent unde bati la usa conteaza pretul. Daca esti competitiv si ai pret bun, atunci esti respectat si ajungi sa lucrezi cu clienti mari. In general, clientii nostri sunt straini, de aceea si concurenta noastra este formata din companii straine de expeditii. Atunci cand concurenta este acerba, si preturile scad.“
Pe langa pret insa, un atu foarte important este si creativitatea de care dau dovada companiile de profil in a gasit cele mai bune solutii de transport si logistica. La ultimul proiect castigat, specialistii SHL au lucrat intens pe fiecare etapa, incercand sa aduca cel mai bun cost pentru client.
„Avem de dus trei transformatoare in Kazahstan. Si aici a fost o batalie crunta. La un moment dat, cea mai interesanta optiune pe care o avea clientul era exclusiv feroviara. A trebuit sa batem aceasta optiune si am reusit prin faptul ca am inserat componenta care includea Marea Neagra. Practic, ne-a oferit o ruta total diferita, am fost creativi. Am lucrat foarte intens pe acest proiect, pe licitatie. S-a luat fiecare etapa a proiectului si am cautat sa vedem care este cea mai competitiva varianta din punct de vedere al costurilor, de la client la port si de la portul rusesc pana la destinatie in Kazahstan. Pentru fiecare proiect facem o noua calculatie, niciodata nu pot fi sigur ca feroviarul bate rutierul sau feroviarul bate transportul naval.
Preconizam ca acest proiect multimodal va dura in jur de o luna, de la prima incarcare pana la ultima descarcare a transformatoarelor. Provocarile sunt reprezentate de dimensiuni, unul dintre transformatoare cantareste 90 t, iar celalalte doua cate 40 t fiecare si sunt umplute cu azot“, explica Salanta.

Se mentine trendul crescator pentru 2016
Pentru ca 2015 a fost „un an exceptional“ in ceea ce priveste volumele de marfa si numarul proiectelor, cifra de afaceri a companiei clujene a ajuns la circa trei milioane de euro. Daniel Salanta remarca un inceput bun al lui 2016, insa nu doreste sa faca previziuni pentru ce va fi mai departe. „Fiecare an are particularitatile lui, in functie de proiectele pe care le ai, cresti impreuna cu piata. Anul trecut a fost bun, exceptional, cu multe proiecte. Nu stiu cum va fi 2016, insa pot spune ca primele doua luni au fost bune. Se mentine acest trend crescator, comparativ cu perioada similara a anului trecut.“

10.500 m2 de spatii logistice langa A3
Din 2013, atunci cand Schnell Trans a trecut printr-un proces de divizare si a aparut Schnell Heavy Logistics, activitatea de logistica a noii companii s-a impartit in doua. Astfel, pe langa managementul expeditiilor, SHL are si o divizie de depozitare care construieste spatii logistice pe care le inchiriaza.
„In prezent avem o hala logistica de 5.000 m2 pe care am inchiriat-o in totalitate unor companii de transport, dar si catorva producatori din industria de automotive. Chiar acum construim alti 2.800 m2, pe care ii vom da in lucru in aprilie, deja fiind in discutii avansate cu grupul TNT, dar si cu Cargo Partner. In 2017 dorim sa mai construim alti 2.800 m2. Halele sunt de tipul «built to suit», au 8 m inaltime la streasina, 11 m la interior si porti cu brat telescopic. Per total, vom ajunge undeva la 10.500 m2 de spatii logistice inchiriate aici, la Cluj, chiar langa autostrada“, puncteaza Daniel Salanta.

Articole similare