Statele extracomunitare incep sa ofere tot mai multe oportunitati de afaceri. Oportunitati pe care, daca nu suntem atenti, le putem rata. Cea mai interesanta piata este de departe cea a Chinei, care se asteapta sa adere curand la TIR. Iranul este o alta zona cu potential, mai ales de cand UE a ridicat sanctiunile impuse acestui stat.
China inseamna peste un miliard de consumatori, dar si exporturi masive in intreaga lume. Inca de anul trecut, oficialii chinezi si-au facut „temele“ pentru a adera la sistemul TIR. Oficialii turci au inceput deja din mai 2015 negocierile pentru un acord bilateral de transport rutier cu China.
Ideea li s-a parut interesanta si reprezentantilor de la ministerul nostru de transport, insa deocamdata nu s-a facut nimic in acest sens. „Este important sa fii insistent, pentru ca nu o sa vina niciodata China sa ne invite pe noi sa facem ceva. Cine se duce primul acolo are marele avantaj de prim venit si al unui proces de invatare si din partea chinezilor. Pentru ca, dupa ce fac cateva acorduri bilaterale, or sa inceapa sa invete cum sa le scrie mai bine si sa se protejeze. Este bine ca deocamdata nu au niste camioane cu care sa poata veni pana in Europa. Dar, la cat de repede se pot mobiliza, este posibil ca in cinci ani sa nu mai fie nevoie de niciun acord cu nimeni, sa faca singuri aceste transporturi“, apreciaza Radu Dinescu, secretar general UNTRR.
Iranul, o zona fara embargo
O zona ce devine tot mai interesanta pentru oamenii de afaceri este Iranul, mai ales ca UE a ridicat sanctiunile economice si financiare impuse acestei tari. In Romania activeaza in prezent 387 de firme cu actionari cu nationalitate iraniana, cu circa 15% mai mult fata de 2013, si peste 2.000 de antreprenori iranieni, majoritatea in Bucuresti. „Iranul are o sansa buna, pentru ca a renuntat la embargo si merge foarte multa lume cu afaceri in acea zona. Din acest motiv piata de transport marfa dinspre Iran catre Europa si invers a atras atentia si transportatorilor membri UNTRR.“
Rusia impune tot mai multe limite
Tensiunile dintre Turcia si Rusia fac imposibil transportul de bunuri turcesti in aceasta tara dupa ce fortele aeriene turce au doborat un avion rus de razboi. Transportatorii care efectueaza transporturi in Kazakstan pot intra in Rusia doar prin Belarus, nu si prin Ucraina, data fiind tensiunea dintre cele doua state. Celor care incalca aceste reguli risca sa le fie confiscat camionul, desi teoretic este teritoriul Uniunii vamale. Sunt deja cateva camioane romanesti, dar si poloneze confiscate aici, care, cel putin pana acum, nu sunt sanse de a fi recuperate. Potrivit lui Radu Dinescu, cei care au facut transporturi din aceste zone au fost lasati sa ajunga la destinatie, sa descarce marfa si, desi aveau actele in regula, le-a fost confiscat camionul desi nu au facut nici operatiuni de cabotaj aici. „Noi am cerut Comisiei Europene conditii egale, adica sa le fie si lor confiscate camioanele cu care fac transport intre doua state ale Uniunii Europene sau sa avem si noi acolo aceleasi drepturi pe care le au transportatorii lor aici. Am revenit la Comisia Europeana pe tema aceasta. Din pacate, este o zona politica fara explicatii, iar la astfel de masuri nu poti decat sa fii spectator. Nimeni nu are reactie la asa ceva, cu atat mai putin poti face fata ca simpla tara sau ca transportator. Situatia a degenerat din 2014 si treptat lucrurile s-au inrautatit.“
UE este prudenta la schimbari
Cuvantul de baza anul acesta la nivelul Uniunii Europene este „prudenta”. Dupa anuntul Marii Britanii ca doreste sa paraseasca UE, reprezentantii Parlamentului European sunt mult mai prudenti decat anul trecut in a face schimbari. Asa ca doresc doar sa aplice mult mai bine actualele reglementari. „Din discutiile avute la Comisie in 2016 am observat ca oamenii sunt mai temperati decat acum un an, cand erau mai avantati catre schimbari. Dar niste schimbari foarte puternice acum pot sa determine masuri ciudate – vezi Marea Britanie sau, mai nou, Cehia, care vor sa plece din UE. Nu cred ca isi doreste cineva ca intr-un moment tensionat sa incurajeze genul acesta de reactii, asa ca noua abordare cu care a pornit anul este mai de temperare, sa nu se schimbe nimic, ceea ce nu parea fezabil nici acum 3-4 luni“, a mai spus Radu Dinescu.