Asa cum reiese din informatiile de la DRPCIV, piata autovehiculelor grele noi si-a continuat si in primul trimestru din 2016 cresterea din 2015, ajungand la 2.109 camioane de peste 16 t, si 1.062 de semiremorci, fata de 1.525, respectiv 688, in aceeasi perioada a anului anterior. Cresteri s-au inregistrat si la categoriile de 6-16 t, de la 64 la 116 de unitati, si de pana la 3,5 t, de la 2.419 la 3.296 de unitati, singura categorie cu vanzari mai mici decat in 2015 – 17 unitati, de la 31 – fiind cea de 3,5-6 t.
Din categoria autoutilitarelor cu masa totala maxima autorizata de peste 16 t s-au inmatriculat in primele trei luni ale anului 2.063 de unitati noi, din care 541 Volvo (538 de autotractoare, doua pentru transport de containere si una pentru transport de vehicule), 356 DAF (328 de autotractoare, 11 cu carlig ridicator, 10 basculante, patru cu temperatura controlata, o betoniera, una cu obloane rabatabile si una pentru transport de containere), 347 Mercedes-Benz (326 de autotractoare, 15 pentru transport de autovehicule, doua basculante, doua pentru transport containere, o caroserie amovibila si una cu temperatura controlata), 239 Scania (231 de autotractoare, doua basculante, doua pentru transport de vehicule, doua cu carlig ridicator, una pentru transport de lemn si una cu obloane rabatabile), 215 Renault (187 de autotractoare, 17 basculante, sapte pentru transport de lemn, doua cisterne, una cu temperatura controlata si una cu carlig ridicator), 191 MAN (148 de autotractoare, 20 de basculante, opt betoniere, sapte cu carlig ridicator, trei izoterme, doua caroserii amovibile, doua cu obloane rabatabile si una cu temperatura controlata) si 174 Iveco (140 de autotractoare, 12 basculante, patru betoniere, trei cisterne ADR, trei cu carlig ridicator, una pentru transport de butelii, o platforma s.a.)
Asta in conditiile in care in aceeasi perioada din 2015 se inmatriculasera 1.494 de autoutilitare noi de peste 16 t, iar lider de piata fusese tot Volvo, cu 426 de unitati, urmat de Mercedes-Benz (279), MAN (246, singurul dintre cei sapte producatori mari care a inregistrat o scadere in 2016), DAF (186), Scania (140), Iveco (105), Renault (96), Astra (14) si Tatra (doua).
La acestea se adauga 46 de autospeciale de peste 16 t, fata de 31 in aceeasi perioada din 2015. Lider de piata este Renault Trucks (18, fata de una in aceeasi perioada din 2015), urmat de MAN (10 – din care cinci vidanje, trei pentru curatare stradala si doua gunoiere – fata de 13 in 2015), Iveco (noua – din care sapte vidanje, o gunoiera si o pompa – fata de doua in 2015), DAF (patru vidanje, fata de doua autospeciale in 2015), Mercedes-Benz (patru, fata de trei in 2015) si Scania (o vidanja, fata de o autospeciala in primul trimestru din 2015).
Din categoria autoutilitarelor de 6-16 t au fost inmatriculate in primul trimestru al anului 91 de unitati noi, fata de 49 in aceeasi perioada din 2015. Aproape jumatate dintre ele, 44, apartin Iveco (18 furgoane, opt basculante, sapte prelate, sase cu temperatura controlata, doua pentru transport de butelii, doua cu oblon rabatabil si una pentru transport de vehicule), fata de 32 in primul trimestru din 2015. Urmeaza in clasament MAN (16 – din care noua prelate, trei basculante, doua cu temperatura controlata, un furgon si o izoterma – fata de sapte in 2015), Mercedes-Benz (16 – din care noua pentru transport de vehicule, trei prelate, doua furgoane si doua cu temperatura controlata – fata de patru in 2015), DAF (opt basculante, fata de trei autospeciale in 2015), AEBI (patru basculante, fata de una in 2015), Volvo (doua cu temperatura controlata, fata de o autospeciala in 2015) si BC-LDS (o cisterna ADR si nicio unitate in primul trimestru din 2015).
Lor li se alatura 25 de autospeciale noi de 6-16 t, fata de 15 in 2015. Lider de piata este Iveco (16 unitati – din care noua vidanje, trei gunoiere, un vehicul pentru curatenie stradala, un laborator s.a. – fata de cinci in 2015), urmat de Renault (cinci – doua vehicule pentru pompieri, doua macarale mobile si o vidanja – fata de doua in 2015), MAN (doua vehicule pentru pompieri, fata de patru autospeciale in 2015) si Bucher si Isuzu (cate una).
In primul trimestru din 2016 au fost inmatriculate 11 autoutilitare noi de 3,5-6 t – fata de noua in 2015 – din care trei Iveco (o basculanta, una cu temperatura controlata si una cu oblon rabatabil), fata de patru in 2015, trei MB (doua furgoane si una cu temperatura controlata), fata de doua in 2015, doua Volkswagen (tot doua si in primul trimestru din 2015) si cate una Ford, Multicar si Renault.
Iar din categoria autospecialelor noi de 3,5-6 t au fost inmatriculate sase unitati – fata de 22 in 2015 – din care cinci Iveco si una Bucher.
O crestere semnificativa se consemneaza si la categoria autoutilitarelor noi de pana la 3,5 t, cu 3.247 de unitati, fata de 2.316 in primul trimestru din 2015. Lider de piata este, ca intotdeauna, Dacia, cu 659 de unitati (620 de furgoane, 24 de frigorifice, 13 camionete pick-up si doua izoterme), fata de 633 in 2015. Iar liderul marcilor de import continua sa fie Ford (592 de unitati – 367 de furgoane, 76 suprastructuri deschise, 58 cu temperatura controlata, 50 de prelate, 19 cu obloane rabatabile, 16 basculante s.a. – fata de 319 in 2015), urmat de Fiat (456 – 244 de furgoane, 135 de suprastructuri deschise, 48 de prelate, 25 cu temperatura controlata, doua cu obloane rabatabile, o basculanta si o izoterma – fata de 262 in 2015), Renault (275 – 217 furgoane, 19 cu temperatura controlata, 18 prelate, sapte suprastructuri deschise, sase cu obloane rabatabile, cinci basculante si trei izoterme – fata de 159 in 2015), Iveco Daily (216, in crestere spectaculoasa fata de cele 64 din 2015), VW (199/135), MB (192/ 176), Peugeot (168/133), Citroën (154/ 146), Toyota (116/80), Opel (92), Mitsubishi (77), Isuzu (22, in scadere fata de cele 43 din 2015), Nissan (noua), Hyundai (opt), Skoda (sapte), Land Rover (trei) si Dodge si GWM (cate una).
Din categoria autospecialelor noi de 3,5 t au fost inmatriculate in primele trei luni ale anului 49 de unitati, fata de 103 in 2015, lider de piata fiind Dacia (10 ambulante), urmat de Ford (sase platforme de lucru aeriene), Renault (patru laboratoare si doua magazine), Mercedes-Benz (patru laboratoare si o blindata), Volkswagen (trei blindate, un laborator si un vehicul accesibil scaunelor rulante), Nissan (trei), Fiat, GXO si Roller Team (cate doua) si Benimar, Citroën, GSR, Isuzu, Mitsubishi, Oil&Steel, Piaggio si Weinsberg (cate una).
Reamintim ca la aceste date am ajuns tinand cont si de autovehiculele care in statisticile DRPCIV apar ca fiind rulate la prima inmatriculare in Romania, dar care au data primei inmatriculari cu cel mult trei luni mai devreme decat data primei inmatriculari la noi in tara, dat fiind faptul ca unele vehicule, desi sunt noi, apar in baza de date ca fiind deja inmatriculate inainte de a ajunge la noi deoarece sunt aduse in tara pe roti si primesc numere provizorii.
In ceea ce priveste strict datele de la DRPCIV, in primul trimestru al anului s-au inmatriculat pentru prima data in Romania 5.282 de autovehicule comerciale noi din cele patru categorii de greutate (din care 112 autospeciale si un vehicul incomplet) si 12.803 rulate (din care 305 autospeciale), iar 10.816 au fost reinmatriculate, fata de 3.664 (din care 172 de autospeciale), 11.931 (227 de autospeciale), respectiv 10.021 (191 de autospeciale) in primul trimestru din 2015.
Diferenta dintre Schmitz si Krone, mai mica decat in 2015
In primul trimestru din 2016 s-au inmatriculat pentru prima data in Romania, conform datelor DRPCIV, 959 de semiremorci noi si 1.838 rulate, iar 1.922 au fost reinmatriculate, fata de 579, 1.527, respectiv 1.877 in aceeasi perioada din 2015. Iar dupa calculele noastre au fost 1.062 de semiremorci noi, fata de 688 in 2015.
Lider de piata a fost Schmitz, cu 468 de unitati (din care 343 de prelate, 87 cu temperatura controlata, 30 de basculante si opt izoterme), fata de 337 in 2015, urmat de Krone (364 – din care 348 de prelate, 13 cu temperatura controlata, doua pentru transport de containere si un furgon – fata de 210 in 2015), Kögel (74 – din care 67 de prelate, cinci pentru transport de containere si doua cu temperatura controlata – fata de 40 in 2015), Magyar (30 de cisterne pentru marfuri periculoase, fata de trei cisterne in 2015), Wielton (23 – din care 13 basculante, noua prelate si una pentru transport de vehicule – fata de 12 in 2015), Schwarzmüller (17), OMEPS (12), Berger (11), Knapen (opt), Mega si Schrader (cate sase), Faymonville (cinci), Broshuis (patru), Lamberet si Spitzer (cate trei), Meiller si Nooteboom (cate doua) si Bodex, FGM, Fliegl, Grapar, MaxTrailer, OMSP Macola, OMT, Ozgul, Trailis si VPS (cate una).
La acestea se adauga o semiremorca speciala rulata la prima inmatriculare in Romania si una reinma- triculata, fata de una noua si una rulata la prima inmatriculare in 2015, 2.112 remorci noi si 1.617 rulate la prima inmatriculare si 1.581 reinmatriculate, fata de 1.428, 1.154, respectiv 1.226 in 2015, si 91 de remorci speciale noi si 356 rulate la prima inmatriculare si 190 reinmatriculate, fata de 79, 366, respectiv 153 in 2015.
Usoara crestere a exporturilor de vehicule rulate
In primul trimestru din 2016 au fost radiate 10.083 de autovehicule, din care 7.208 au fost dezmembrate si 2.875, exportate, fata de 10.912, 8.508, respectiv 2.404 in primul trimestru din 2015.
Dintre vehiculele comerciale radiate anul aceasta au fost 1.279 de autoutilitare, 256 de semiremorci, 155 de autospecializate, 122 de remorci, 91 de autotractoare, 79 de autobuze, 49 de microbuze, 48 de autospeciale, 35 de autovehicule speciale si noua remorci speciale.