Tendintele de automatizare si electrificare, cerintele de crestere a sigurantei, integrarea retelelor si mobilitatea reprezinta fenomene globale, cu impact in toate industriile. Pionier in dezvoltarea de sisteme inovatoare, ZF Friedrichshafen AG a pregatit numeroase noutati pentru editia din acest an a IAA Hanovra, prezentate in cadrul „ZF Global Press Event“, desfasurat la Aachen, in Germania, la sfarsitul lui iunie.
Tehnologia se situeaza astazi cu mult peste nivelul pietei, in conditiile in care solutiile si sistemele noi, care apar de la o zi la alta, nu reusesc sa fie absorbite de industrie in ritmul rapid in care sunt concepute. ZF Innovation Truck 2016 este solutia producatorului german pentru camionul viitorului. Sub sloganul „Vezi – Gandeste – Actioneaza“, vehiculul depaseste functionalitatea clasica a unei masinarii; el incorporeaza un soft avansat, care recunoaste spatiul din jur tri-dimensional, dispune de senzori si sisteme de masurare, proceseaza datele si executa comenzi utilizand o tehnologie performanta. Mai exact, ZF Innovation Truck dispune de sistem autonom de control al directiei, care asigura mentinerea benzii de circulatie, pastrand in acelasi timp o distanta rezonabila fata de vehiculul din fata (functia HDA – Highway Drive Assist). In cazul unor situatii neprevazute din trafic, sistemul actioneaza prompt si executa manevrele de evitare a unei coliziuni iminente (EMA – Evasive Maneuver Assist), pentru ca odata ajuns la destinatie sa traga la rampa cu mare precizie, fara a fi necesar aportul soferului. Acesta este primul camion echipat cu sistemele de asistenta ZF si deocamdata este in faza de prototip.
Cu prilejul evenimentului de presa au fost organizate teste demonstrative pe circuitul special de la Aldenhoven, in apropiere de Aachen. Eficacitatea sistemului EMA, dezvoltat impreuna cu Wabco, a fost dovedita in conditii de carosabil umed, la o viteza a vehiculului de 80 km/ora. Prima etapa este cea de detectare a obstacolului, cu ajutorul radarului, sistemul alertand sonor soferul asupra riscului unei coliziuni. Dupa aceea se actioneaza asupra franei, pentru a incepe decelerarea. Reactia involuntara a soferului (surprins de situatie) este de a trage de volan intr-o directie sau alta. In acest moment, EMA asista soferul in evitarea obstacolului, controland miscarea longitudinala si laterala a camionului si echilibrandu-l, concomitent fiind aplicata franarea completa si oprirea pe banda alaturata de circulatie. Situatii critice pot aparea oricand daca soferul este obosit sau daca este surprins de ambuteiaje, eventual dupa curbe sau in locuri cu vizibilitate mai redusa.
Asistenta pe autostrada este, de asemenea, foarte utila. Pentru demonstratii a fost folosit un camion hibrid diesel-electric, echipat cu sistem Intelligent Maneuver Assist. In calitate de co-pilot am vazut cum soferul nu trebuie sa faca practic mai nimic. Camera de filmat detecteaza liniile de demarcatie ale drumului si ajusteaza directia de deplasare. Viteza poate fi setata la orice valoare, iar in functie de aceasta cruise-control-ul adaptiv (ACC) intervine pentru a pastra atat viteza, cat si distanta fata de vehiculul din fata. Sistemul functioneaza perfect in conditii de autostrada. Pentru viraje stranse sau spatii stramte se recomanda interventia soferului.
Nu in ultimul rand, pentru parcarea la rampa, camionul se poate manevra din afara cabinei, prin intermediul unei tablete al carei soft este interconectat cu cel al vehiculului. Acesta controleaza miscarea si, in acelasi timp, detecteaza prompt orice obstacole (oameni) si opreste imediat deplasarea, indiferent de comanda primita.
Eficienta in operare
Pentru vehiculele comerciale usoare, ZF propune noua transmisie automata PowerLine, cu 8+1 trepte, care ofera performante superioare si un consum imbunatatit de carburant. Aceasta este adaptata pentru motoare avand cuplu maxim de pana la 1.200 Nm, acoperind practic toata gama de utilitare si camionete. In scop demonstrativ, jurnalistii au putut testa o camioneta americana RAM, de 4,5 t masa maxima totala autorizata. Aceasta era echipata cu propulsor Hemi V8, produs de Chrysler, de 6,4 l, care dezvolta 400 CP si are un cuplu motor maxim de 620 Nm. Schimbarea treptelor de viteza este reglata in functie de intensitatea apasarii pedalei de acceleratie. Astfel, la un regim de condus de croaziera, schimbarea se produce la 1.000-1.200 rpm, in timp ce la acceleratie maxima softul mentine turatia pana la 6.000 rpm. Chiar si asa, schimbarea treptelor de viteza se face lin, fara a se pierde din confortul soferului sau al pasagerilor.
Tot la capitolul transmisii, cutia de viteze automata EcoLife este acum disponibila cu sistem start&stop, pentru o mai mare eficienta a consumului de combustibil. Beneficiile acestui sistem se vad cel mai bine in transportul urban, unde autobuzele au numeroase opriri in trafic. EcoLife a putut fi testata atat pe autobuzul urban VDL Citea LLE, cat si pe un autocar Irizar i6, dovada a faptului ca transmisia poate fi utilizata acum si in tandem cu propulsoare mari, avand cuplul motor maxim de pana la 2.300 Nm. i6 era conceput special pentru piata britanica, cu volanul pe partea dreapta, iar axele erau ZF. Vehiculul a impresionat in special prin schimbarea lina a treptelor de viteza. In cazul Citea LLE cu EcoLife s-a putut testa functia start&stop, care imbunatateste consumul de combustibil cu 8-10%.
Ride & Drive, toate noutatile ZF la un loc
Pentru a demonstra „la lucru“ toate noutatile anuntate, ZF a pregatit o sesiune speciala „Ride & Drive“, in cadrul careia a fost aliniata o gama variata de vehicule, pentru a fi testate de jurnalisti fie in calitate de soferi, fie de copiloti.
Unul dintre acestea este camionul MAN cu sistem imbunatatit de control electric al suspensiei (CDC). Pana acum, controlul se facea in ansamblu, insa acum, cu noul algoritm special „Sky Hook“, se intervine independent pe fiecare roata in parte. Vehiculul este mentinut pe cat de plat se poate, se calculeaza fortele care actioneaza pe fiecare colt, iar amortizoarele sunt reglate separat pe fiecare roata, cu ajustarea operata la milisecunda. Noul CDC este inca in teste, iar impreuna cu acesta a fost dezvoltata si o unitate de control cu sase canale. Principalele beneficii sunt cresterea stabilitatii si a confortului, precum si reducerea uzurii componentelor.
Tot din gama vehiculelor grele a fost testat si un Iveco Stralis cu cutie de viteze TraXon, care va inlocui de acum inainte transmisia Eurotronic la inceput pe gama Stralis si ulterior si pe gama Trakker.
Cea mai „exotica“ prezenta a fost camionul Kamaz, echipat cu cutie de viteze robotizata EcoTronic cu noua trepte, dezvoltata pe varianta manuala Ecomid. Chiar daca pe pietele unde se comercializeaza este un vehicul foarte apreciat, transmisia automatizata reprezentand un atu incontestabil in acest sens, Kamaz este parca din alta era, nu doar din cauza configuratiei si a dotarilor rudimentare, ci si prin prisma vibratiilor si a zgomotului facut la rulare. EcoTronic va fi prezentata in premiera mondiala la IAA Hanovra in toamna acestui an, urmand sa intre in productia de serie la inceputul lui 2017.
Alaturi de Kamaz a facut impresie si macaraua mobila Liebherr, de 72 t, care a fost condusa doar de demo-driver. Macaraua era echipata cu transmisie TraXon cu convertor de cuplu, care usureaza deplasarea si manevrarea.
Pe segmentul transportului de persoane, pe langa cele doua vehicule dotate cu EcoLife, ZF a prezentat in premiera autobuzul 100% electric articulat, cu doua axe motoare electrice. Vehiculul este realizat impreuna cu producatorul turc Bozankaya si are o capacitate de 116 locuri, dintre care 53 pe scaune. Bateriile li’ion, montate pe acoperis, au 300 kWh capacitate instalata. In conditii de trafic urban obisnuit autonomia este de 250-300 km, consumul fiind de 0,74 kWh/km. Energia este transmisa catre patru motoare electrice amplasate pe a doua si a treia dintre axele AVE 130.
Versiunile de autobuze electrice Bozankaya de 10 si 12 m lungime sunt deja intrate in productia de serie, iar modelul articulat este acum in teste la mai multi clienti. Testat pe circuitul de la Aldenhoven, vehiculul s-a remarcat prin manevrabilitate si silentiozitate.
Cutia de viteze TraXon poate fi utilizata cu succes si la autocare, in 2-3 ani urmand sa inlocuiasca AS-Tronic. Tocmai de aceea a fost instalata pe un VDL Futura (proprietatea ZF), care a facut o impresie foarte buna, la fel, in materie de functionalitate si confort la schimbarea treptelor de circulatie.