Lunile primaverii au fost mai bogate in oferte de marfa decat inceputul de an. Astfel, in cel de-al doilea trimestru din 2016, barometrul de transport al TimoCom, in ciuda volatilitatii ridicate din unele luni, a aratat o crestere a ofertei de marfa. Astfel, in masuratorile TimoCom in lunile de primavara raportul marfa-transport a fost de 52:48.
Dupa inceputul de an slab, odata cu cresterea temperaturilor la sfarsitul semestrului intai au inceput sa se trezeasca la viata si operatorii de transport. Este interesant de stiut daca piata poate mentine aceasta crestere si in urmatorul trimestru.
Un rollercoaster in transportul de marfa din aceasta primavara
Cifrele actuale vorbesc de la sine: impulsul previzionat aproape ca a egalizat oferta de marfa si de transport. Raportul ofertelor de marfa de 49% din aprilie a fost cu 16 puncte procentuale mai mare decat in martie a.c. Raportat la anii precedenti, aprilie 2016 a mers mai slab – in 2015 raportul a fost de 53%, iar in 2014 acesta a fost de 54%. Asadar, din pacate, aprilie nu a putut sa ridice situatia inregistrata in martie peste nivelul anilor precedenti.
In schimb situatia nu putea ramane asa: barometrul de transport cu realizari peste puteri a mai crescut in mai a.c. cu zece puncte procentuale. Prin urmare, raportul ofertelor de marfa a ajuns la 59%, ceea ce este cel mai bun rezultat al trimestrului si al anului. Raspunsul lui Marcel Frings, reprezentantul sef al TimoCom, la acest lucru este evident: „Cresterea este in mod clar atribuita faptului ca au fost mai multe zile legate si saptamani scurte de lucru in luna sarbatorilor. Transportatorii au avut mai putine zile la dispozitie pentru livrare.“
Cresterea a durat doar putin. In iunie, raportul ofertelor de marfa a scazut din nou cu 11 puncte procentuale, ajungand la 48%, cu un procent sub valoarea de la inceputul semestrului al doilea. In comparatie cu anii precedenti, iunie a inceput mai rau: in 2015 raportul ofertelor de marfa a fost echilibrat, adica 50%, dupa ce cu un an inainte inregistrase o mica abatere spre ofertele de marfa, fiind de 51%.
Cifrele concrete raportate arata ca in total pe platforma de transport a TimoCom au fost postate mai multe oferte decat in aceeasi perioada din anii precedenti.
Previziuni pentru trimestrul al treilea
In ciuda faptului ca unele luni nu au fost echilibrate, in ansamblu, in trimestrul al doilea raportul a fost de 52% oferte de marfa si 48% oferte de transport. Per total, al doilea trimestru a fost mai bogat in oferte de marfa decat la inceputul anului.
Ce ofera a doua jumatate de an pentru piata transportatorilor?
Previziunile pentru lunile urmatoare trebuie privite specific pe tari. Potrivit IFO, in Germania mediul economic va creste datorita investitiilor sporite si cresterii consumului si, bineinteles, va porni si motorul transporturilor.
In timp ce situatia economica din Germania este in continuare propice, in Italia, Portugalia, Spania, Austria si Franta s-a deteriorat din nou. „Efectele Brexit-ului sunt greu de previzionat. Rezultatul votului privind iesirea Marii Britanii din Uniunea Europeana a fost neasteptat pentru toata lumea si efectul acestuia inca nu poate fi calculat“, a mai spus Frings.
Pornind de la acestea, TimoCom considera ca iulie, august si septembrie, ca si in anul precedent, vor trece mai linistite, pentru ca apoi raportul pe piata al ofertelor de marfa sa depaseasca din nou oferta de transport.
Mai multe informatii despre TimoCom gasiti pe: www.timocom.ro