Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Investitiile din fonduri proprii si serviciile de nisa asigura o dezvoltare durabila

Pentru Vio Trans Grup 2016 a fost un an bun, in care volumele si implicit si cifra de afaceri au crescut cu peste 20%, iar profitabilitatea a fost si ea mai mare decat in 2015, „de doua cifre, adica speram ca ne vom atinge tinta propusa anul trecut“, asa cum subliniaza Viorel Angelescu, directorul general al companiei. In acest context firma din Targoviste a inlocuit in 2016 mai multe camioane si semiremorci din flota cu unele noi, a investit in construirea unui depozit si a achizitionat un service de camioane din Ploiesti – cu terenul aferent – pe care-l va tehnologiza la standardele Schmitz Cargobull, pentru a se ocupa de intretinerea si reparatiile agregatelor frigorifice proprii ale producatorului german.
 

Investitiile au fost facute cu un singur scop: acela de a imbunatati si a diversifica incontinuu serviciile oferite clientilor. In ceea ce priveste strict activitatea de transport, compania continua sa se concenteze mai mult asupra tarilor din Balcani, unde cursele sunt mai profitabile decat in vest, si sa creasca ponderea pe care transporturile specializate o au in totalul cifrei sale de afaceri.

Din totalul volumelor transportate de Vio Trans Grup, 80% sunt in Balcani – iar restul, in vestul Europei – si directorul general al firmei apreciaza ca in Grecia se ivesc mereu oportunitati de afaceri, „deoarece acolo doar statul e in faliment, nu societatile private, iar dintre marii producatori nu s-a retras niciunul in ultimii ani“.

Grecia ofera tot mai multe oportunitati dupa intrarea chinezilor in portul Pireu
Procentul reprezentat de tarile din Balcani a fost constant in ultimul timp si „daca merg bine lucrurile nu vrem sa facem schimbari. Dimpotriva, sunt tot mai multe oportunitati de cand chinezii de la Cosco au investit in portul Pireu, deoarece in zona au aparut niste depozite uriase, iar marfurile, odata vamuite acolo, devin libere sa circule in toata Europa, si credem ca intreaga flota de camioane a Romaniei ar putea avea de lucru in viitorul apropiat in cadrul acestui proiect.“
Un dezavantaj in regiune ar putea fi acela ca, spre deosebire de vestul Europei, unde preturile sunt asezate, in Grecia fluctuatiile sunt mari, determinate mai ales de sezonalitatea fructelor. Dar Vio Trans a cautat clienti din afara acestui sector de activitate – „nu putem avea 3-5 tipuri de preturi, in functie de sezon“ – care sa ofere tarife bune pe tot timpul anului, iar plusurile sa vina din serviciile personalizate si din incercarea de a reduce costurile.
Tarifele pentru transport in Balcani sunt calculate astfel incat camioanele sa fie relocate usor. De exemplu, in Kosovo nu prea se gaseste marfa de retur, dar pretul acopera si 500 km parcursi pe gol pana in Sofia, Salonic sau Skopje, ceea ce in vestul Europei sigur ca nu se intampla. Oricum profitabilitatea este mult mai mare in Balcani si de aceea in ultimul an au inceput sa faca transport in zona firme care in mod traditional mergeau in vest. „Piata de transport se cam globalizeaza, dar nu mi se pare riscant, deoarece competitia oricum apare peste tot la un moment dat si, cu cat mai repede, cu atat mai bine. In transportul de valori lucrurile stau, totusi, diferit, deoarece aici sunt operatori consacrati si nu se poate intra atat de usor.“

Transportul special – solicitant, dar cu rezultate spectaculoase
In ceea ce priveste proiectele care vizeaza marfurile de valoare, cel mai spectaculos proiect din 2016 a fost transportul unor tablouri de la Muzeul National din Alba Iulia pana la Bergen (Norvegia) si inapoi. Vio Trans a mai transportat de curand monede euro de la Viena pentru o banca din Kosovo, trecand pe teritoriul Austriei, Ungariei (cu insotire de la G4S, deoarece acestea sunt considerate tari mai sigure), Romaniei si Bulgariei (cu jandarmeria). Iar conditia pe care trebuia sa o respecte camionul era sa reziste 15 minute la orice tentativa de efractie – pentru ca, asa cum explica Viorel Angelescu, nicio masina nu este 100% inexpugnabila.
Este un domeniu foarte interesant, dar care are in spate un volum urias de munca, dispeceratul lucrand 24/24, in parteneriat cu G4S. „Aceasta activitate ne solicita mult, chiar ne epuizeaza, dar rezultatele sunt fascinante“, puncteaza Viorel Angelescu. Iar marele avantaj este ca, fiind un segment de nisa, concurenta nu este atat de mare.
Vehiculele folosite la transport de valori au numeroase dotari de siguranta si sisteme telematice, dar e nevoie si de soferi dedicati care sa respecte strict regulile referitoare la opriri. In prezent Vio Trans are 24 de ansambluri pentru marfuri de valoare, iar in perioada urmatoare vor mai intra in parc inca opt astfel de ansambluri.
Ponderea transportului de valori in cifra de afaceri a Vio Trans este tot mai mare, dat fiind faptul ca volumele sunt in crestere, acestea fiind pe locul al doilea dupa petrol in exporturile Romaniei catre Grecia, cu circa 35 de milioane de euro/an. „In transportul de marfuri cu valoare ridicata mergem in urma altor companii cu traditie in domeniu, dar ne pastram identitatea, chiar daca la un moment dat va trebui sa ne asociem numele cu un mare furnizor de transport si logistica pentru a putea intra la clientii pe care ii vizam si la care acum nu avem acces, deoarece ofera pachete mari de transport, pe care nu suntem pregatiti sa le sustinem. Si, decat sa facem greseli, mai bine ne asociem. Sunt cateva companii importante pe care le vizam si pentru care lucram deja, dar prin furnizori mari de servicii logistice.“
In plus, Vio Trans a fost auditat de curand de Kühne+ Nagel pentru transport de produse farmaceutice si pana la final de an urma sa obtina certificarea Good Distribution Practice. Solicitari au aparut deja de la Kühne+Nagel Marea Britanie si Italia si dupa ce transportatorul va fi inclus in baza de date ca furnizor va obtine mai usor comenzi speciale.

Segmentele de nisa impun investitii mari, dar garanteaza profitabilitate
In conditiile in care concurenta pe piata de transport a fost tot mai mare in ultimii doi ani, ceea ce a dus la scaderea tarifelor, Vio Trans Grup investeste in camioane noi si foarte specializate tocmai pentru a se concentra asupra unor categorii de clienti care nu pun accentul pe volum sau pe pret, ci pe calitate. Daca e vorba de marfuri ieftine, care costa mai putin decat transportul, clientul se uita si la 50 de centi, dar daca e vorba de aparatura medicala, de exemplu, care costa milioane de euro, 0,1% din valoarea ei este foarte putin. „Sigur, si acesti clienti sunt atenti la bani“, recunoaste Viorel Angelescu, „dar au sumele bugetate de la inceput. Am avut surpriza sa mergem la incarcare cu un camion de 20 t si sa preluam un palet de 50 kg care trebuia tinut strict la 20 OC pe toata durata cursei. Si am facut-o. In acest caz probabil nu pretul de transport conta cel mai mult. Norocul nostru a fost sa gasim astfel de clienti si sa lucram tot mai mult pe segmente de nisa. De exemplu, mergem si in Albania sau in Kosovo, nu credem ca e periculos.“

Negocierea „la pachet“ cu subcontractorii a scazut tariful RCA sub cel din 2015
Marfurile generale reprezinta in continuare o pondere mare din cifra de afaceri, astfel ca firma nu a renuntat la prelate, pe masura ce si-a sporit flota pentru transport de valori, ci are 33 de astfel de ansambluri in proprietate si a continuat sa-si incurajeze soferii sa-si dezvolte spiritul antreprenorial devenid astfel subcontractori dedicati 100% Vio Trans Grup. Un alt avantaj al acestui parteneriat este acela ca un asigurator a fost dispus sa negocieze tariful RCA nu cu flota proprie a firmei dambovitene, ci cu flota cu care opereaza aceasta, asa ca in total au fost 106 ansambluri si „am obtinut un pret rezonabil, putin mai mic decat in 2015, poate si pentru ca noi plateam mult si inainte, uneori 18.000 de lei/camion/an, pana cand un coleg s-a gandit sa facem un grup, ca sa avem putere mai mare de negociere.“
La un tarif de 20.000 de lei/camion/an si un rulaj de 120.000 km/an – cam la atat ajung camioanele Vio Trans – RCA reprezinta 3,75 eurocenti/km, deci nu e de mirare ca multe firme se simt sugrumate. De aceea compania s-a implicat si in discutiile transportatorilor referitoare la RCA, si a trimis si camioane la proteste, „pentru ca nu suntem multumiti de starea de fapt de acum, cand transportatorul este raspunzator dupa ce soferul produce o dauna. Insa nu cred ca se va intampla nimic bun in urma protestelor, suntem aserviti total intereselor asiguratorilor din vest, care vor sa se capitalizeze dupa ce ani de zile si-au dat in cap. Iar asiguratori romani nu mai sunt. ASF nu a facut nimic sa se liberalizeze piata, desi parghii sunt. De aceea cred ca nu protestul va rezolva ceva, ci faptul ca in decembrie va trebui sa nu mai votam liste, ci oameni care sa vina la birourile teritoriale, sa discute cu noi.“

Vio Trans testeaza Scania, dar ramane la Volvo
Indicatorii financiari ai Vio Trans sunt mai buni decat in 2015 deoarece eficienta a fost sporita, caci, in ceea ce priveste flota, ea a ramas la 47 de ansambluri, 20 fiind inlocuite anul acesta, deoarece aveau consum de carburant si costuri de reparatie mari.
Chiar in primele luni ale anului au fost cumparate 10 autotractoare Volvo cu semiremorci Schmitz si doua Scania care „au avut performante bune in exploatare – deoarece in 2016 generatia veche de la Scania a ajuns la un varf de tehnologizare – dar inca nu ne-au convins ca merita diferenta de pret“.
Cele doua camioane Scania au fost comandate strict pentru anumite proiecte, cu o configuratie speciala, iar unul dintre ele a fost chiar o masina demo, foarte bine dotata pentru confortul soferului, cu Bluetooth in scaun, insertii de piele s.a., si mai ales cu sisteme telematice de ultima generatie, sisteme de siguranta, pilot automat, aer conditionat in stationare si cabina pentru transport pe distante lungi, adica „tot ce am ales pana atunci si pentru camioanele noastre Volvo“. Astfel configurat, camionul consuma mult, in opinia lui Viorel Angelescu, dar avea motor V8 de 520 CP, asa ca pentru al doilea s-a optat pentru propulsorul de 450 CP, „suficient pentru rutele pe care mergem noi, si care are un consum mai bun si cuplu maxim pe o plaja de turatie relativ egala cu primul“.
In octombrie au fost livrate alte opt camioane achizitionate anul acesta, patru Volvo si patru Scania. Desi pentru ultima achizitie din 2016 Vio Trans Grup a mers in paralel cu cele doua marci, directorul general al firmei intentioneaza sa ramana la Volvo, deoarece „camioanele si-au facut din plin datoria, soferii sunt incantati de ele si s-au obisnuit, spun ca sunt mai odihnitoare, iar personalul Volvo din serviciile after-sales este deschis. Si oamenii de vanzari de la Scania si-a facut foarte bine treaba si mi-au propus un serviciu care a contat mult in decizia de achizitie, creditul extern prin Scania Credit, in conditii destul de bune. Pentru noi aceasta forma de finantare este o premiera si mi se pare o varianta mai buna decat leasingul. Dar per ansamblu cred ca Scania li se potriveste mai bine marilor flote, care cumpara 20-50 de camioane odata si pot negocia altfel pretul.“
In prezent in flota Vio Trans sunt numai vehicule Euro 5, EEV si Euro 6, cele mai vechi din 2008, in conditiile in care in multe din tarile unde ajung nu exista cerinte stricte referitoare la norma de poluare sau taxe de drum mai mari pentru masinile mai poluante.
Initial in 2016 se dorea innoirea a numai 10-12 camioane, mai ales ca firma incepuse sa construiasca si un depozit, „dar a venit cresterea volumelor si a cifrei de afaceri, care ne-a incurajat sa cumparam“. In plus, a devenit nerentabil sa se tina banii in banca, deoarece dobanda efectiva in euro este negativa. De aceea si capitalul de lucru a fost micsorat: e mai bine ca banii sa circule decat sa stea la banca.
Cele opt vehicule receptionate in octombrie au dube frigorifice Schmitz monotemperatura, cu podea dubla, si sunt dedicate unui proiect special de transport, dar se preteaza si la flori, fructe si legume sau lactate. Vio Trans Grup lucreaza deja pentru un producator de lactate si intentioneaza sa ajunga si la alte firme din domeniu, inclusiv la un beneficiar pentru care face transport de ani de zile, dar prin diverse case de expeditii, din care doua au intrat in insolventa si ii datoreaza in total peste 30.000 de euro.

Nu se poate face transport fara o verificare atenta a clientilor
Asa cum explica Viorel Angelescu, „anul acesta, poate si din cauza dezvoltarii pe care ne-am propus-o, nu am mai fost la fel de atenti la incasari si au crescut mult termenele de plata. Acum avem de recuperat sume cu un grad sporit al riscului de neincasare de aproximativ 1% din cifra de afaceri. Este mai putin decat alte firme de transport, dar tot e rau, deoarece apar tot felul de societati, desprinse din altele, si oamenii pleaca dintr-un loc in altul cu informatii. In plus, cand beneficiarii serviciului intra in insolventa banii sunt pierduti. Si recuperarea celor 36% care se cuvin statului pentru TVA si impozite merge greu, deoarece se tergiverseaza si hotararile judecatoresti de compensare sunt greu de obtinut.“ Desi nu remarca vreo diferenta intre termenul de incasare a banilor de la clientii romani comparativ cu cei straini, Viorel Angelescu este de parere ca lucrurile sunt mai asezate si mai usor de controlat in vestul Europei decat in Balcani.
De aceea Vio Trans intentioneaza sa-si securizeze cat mai bine pachetul de clienti, astfel incat macar teoretic sa nu mai existe risc de neincasare. Concret, asta inseamna sa-i selecteze tot timpul, deoarece, in absenta unui serviciu dedicat de risc sau de scoring, si in conditiile in care in transport solicitarile apar in scurt timp si se consuma la fel de repede, nu merita sa lucrezi fara un control prealabil.
Un avantaj este acela ca firma a crescut din punct de vedere al flotei cu care opereaza si al indicatorilor financiari, astfel ca nu prea mai poate lucra pentru clienti care au necesitati mici de transport, deci acceseaza mai ales companii mari, mai usor de verificat. Si in 2016 au aparut clienti noi, verificati atent inclusiv cu ajutorul unor societati de audit precum Coface.
Tot din motive de siguranta a incasarilor, Viorel Angelescu ar vrea ca procentul clientilor directi sa fie cat mai mare, iar restul volumelor, care acum sunt semnificative, sa vina de la mari furnizori de servicii logistice, nu de la case de expeditii nou aparute sau de pe burse. In prezent niciunul din cei trei clienti principali nu contribuie cu mai mult de 17% la cifra de afaceri a Vio Trans.

Salariile tot mai mari din vest accentueaza criza de soferi
In opinia directorului general Vio Trans Grup, criza soferilor se acutizeaza. „Pierdem in continuare oameni buni, tentati de salariile mari din vest, despre care am auzit ca au crescut si depasesc acum 2.000 de euro/luna. Avem si soferi care au vrut sa se intoarca dupa ce au lucrat acolo, dar nu ne mai permitem sa-i angajam.“
Firma mai are doar un sofer de rezerva si doua camioane trase pe dreapta din cauza lipsei de personal, dar acestea sunt oricum vechi, deci situatia nu este mai grava decat in cazul altor transportatori, poate si pentru ca opereaza in regim de tur-retur, ceea ce constituie un avantaj in incercarea de a atrage conducatori auto, ei petrecand mai mult timp acasa decat daca ar lucra in Comunitate.
Firma avea inca din septembrie cinci conducatori auto pentru cele opt camioane care urmau sa-i fie livrate in luna urmatoare, asa ca o vreme a lucrat cu cinci echipaje, dar de obicei nu este nevoie de asta, distantele de parcurs fiind relativ scurte si nefiind vorba de curse rapide.

Rusia, o provocare pentru care romanii sunt deja pregatiti
In opinia lui Viorel Angelescu, piata de transport inca nu s-a asezat si de aceea vor functiona in continuare filtrele care vor cerne firmele: RCA, calitatea serviciilor s.a. Surprize de proportii nu se asteapta in perioada imediat urmatoare, iar „noi ne-am trasat deja linia si stiu ca, desi nu va fi usor si efortul va fi mare, faptul ca facem doar investitii din fonduri proprii nu ne poate trage inapoi, ci poate doar sa confere valoare adaugata“.
Viorel Angelescu se asteapta ca in 2017 o mare provocare sa fie Rusia, in cazul in care volumele din Grecia nu vor mai fi suficiente pentru Vio Trans. „Dar depinde de ce planuri au ei cu noi. Blocajul nu poate tine la nesfarsit. Noi am luat deja CEMT-uri, dar le folosim in Serbia sau le pastram si asteptam sa se schimbe situatia. Cred ca din Rusia va veni marea provocare si ca romanii sunt pregatiti sa mearga acolo in locul polonezilor si al vesticilor cand se va deschide piata. Si Republica Moldova se dezvolta mult, marile companii de logistica deja construiesc depozite acolo.“
Turcia, pe de alta parte, nu este tentanta, deoarece situatia de acolo este destul de complexa nu atat din punct de vedere politic, cat vamal. Vio Trans a transportat in Turcia materie prima produsa la Slatina pentru anvelopele Pirelli si cursele erau rentabile, desi la retur se incarcau doar stelaje, dar se pierde mult timp in vama, intr-un program de lucru nu se pot face decat incarcarea si vama la Slatina, iar la sosire e la fel. „Dar nu poti sti niciodata… Deocamdata mizam pe dezvoltarea Greciei si pe potentialul ei.“

Service pentru agregatele frigorifice Schmitz din toamna lui 2017
In vara lui 2016, Vio Trans Grup a cumparat un teren de 10.000 m2 in Parcul Industrial Ploiesti, pe care se afla un service de camioane de 600 m2, si intentioneaza ca, investind in dotari pentru adaptarea la standardele Schmitz Cargobull, sa devina reprezentant al producatorului german pentru intretinerea si repararea agregatelor frigorifice marca proprie. Firma a primit deja lista cu echipamentele si instrumentele specifice si planul de intretinere, iar doi dintre angajatii din service-ul Vio Trans Grup au mers la cursuri pentru frigotehnisti in acest sens, si dupa tehnologizare si incheierea modulelor de pregatire, adica in toamna lui 2017, service-ul va fi operational.
In noul centru vor lucra circa 20 de persoane, si angajati de acum ai companiei dambovitene, dar si angajati noi, din imprejurimile Ploiestiului. Atelierul va avea stoc de piese de schimb, dar nu se va ocupa si de comercializarea agregatelor.
Ideea a aparut odata cu achizitia primelor semiremorci frigorifice Schmitz cu axe si agregat frigorific Schmitz, iar faptul ca a fost disponibila pentru vanzare aceasta locatie din Ploiesti a facut ca lucrurile sa se lege foarte bine, deoarece pe platforma logistica a Kaufland, situata in imediata vecinatate, vin zilnic circa 400 de camioane, din care 200 cu temperatura controlata.
„Demersul face parte din planul nostru de specializare a muncii si sunt recunoscator Schmitz pentru deschiderea de care da dovada. Daca vom reusi sa-i convingem, poate vom face si intretinere si reparatii pentru semiremorci, dar deocamdata e bine ca ne-au acceptat in reteaua lor, care e deja extinsa si bine structurata“, arata Viorel Angelescu.

Articole similare