In cadrul Conferintei Anuale a Transportatorilor Express de Marfuri din Romania, Teodor Agud (ARTRI) a aratat ca, in plus fata de legislatia germana, cea franceza impune existenta unui certificat de detasare. „Deci obliga transportatorii sa declare ca-si detaseaza soferii in Franta, ceea ce de obicei nu se intampla, pentru ca ei sunt delegati.“
O alta problema in cazul Macron este ca nu exista un profil al firmelor care se preteaza mai mult la a fi controlate in trafic si nu exista nici elemente de diferentiere intre profiluri.
In Germania, de exemplu, experienta de pana acum arata ca au fost verificate in trafic mai ales multinationalele care si-au deschis subsidiare sau alt fel de societati in state estice si lucreaza cu camioanele in tarile lor de origine – pentru ca de fapt impotriva acestei practici se indreapta directiva detasarii. Iar firmele care lasa loc de suspiciuni la controalele in trafic sau care indeplinesc anumite criterii de selectionare, care insa nu sunt publice, sunt supuse controalelor de fond.
In ceea ce priveste directiva detasarii, reprezentantul ARTRI este de parere ca statele care cauta modalitati decente de a o implementa dovedesc buna credinta. Austria si Norvegia au precizat din start ca prevederea se aplica numai pentru cabotaj, Germania a renuntat la a mai aplica MiLoG la tranzit, Franta a spus din start ca nu se aplica la tranzit, iar un stat nordic isi propune sa ceara transportatorilor sa plateasca salariul minim doar pentru transporturile care sunt urmare a unor contrate incheiate cu firme rezidente acolo. Dar asta e greu de urmarit in tarile unde sunt mai multe transporturi.
Augustin Hagiu (FORT) considera ca daca europarlamentarii romani erau mai implicati, ca polonezii, era mult mai bine si ca in tot mai multe state vor aparea noi legislatii sociale, pentru a se proteja de somaj si de evaziune fiscala sau de concurenta neloiala intre clientii de transport de pe teritoriile lor, pana cand acestea se vor impune in intreaga Comunitate, si in cativa ani singura masura de protectie pentru piata de transport din Romania va fi sa aduca tarifele la nivelul din UE – ceea ce impune ca transportatorii sa fie uniti – si sa renunte la mascarea platii angajatilor prin diurna. „Deja sunt presiuni uriase in culise pentru ca plata prin diurna sa dispara si, daca in urma cu doi ani a rezistat, nu cred ca pe viitor mai are sanse de reusita. Dimpotriva, cred ca imediat dupa instalarea noului guvern se va incerca iar, probabil prin martie 2017.“