In ciuda standardelor mult mai restrictive in ceea ce priveste emisiile de oxizi de azot si de particule, consumul de combustibil pentru autocamioanele de mare tonaj a fost redus cu 22 de procente in ultimii 20 de ani. Afirmatia a fost probata prin intermediul unui test comparativ certificat de Asociatia Germana de Inspectie a Vehiculelor (DEKRA) si vine in contextul unor acuzatii aduse de mai multe ONG-uri care afirma ca producatorii de camioane nu au facut nimic in ultimele doua decenii pentru a reduce poluarea.
Testele proprii realizate de Mercedes-Benz Trucks in ultimii 20 de ani pe ruta Stuttgart-Hamburg si retur au demonstrat reduceri repetate ale consumului de carburant, lucru pe care l-a aratat recent un test-drive complex, independent, efectuat de DEKRA si de revista de vehicule comerciale Lastauto Omnibus cu trei vehicule Mercedes-Benz de generatii diferite. „Organizatii ecologice care promoveaza transportul feroviar au inceput o campanie foarte agresiva impotriva transportului rutier, sustinand ca producatorii de camioane nu au facut nimic in ultimii 23 de ani pentru a reduce poluarea si gazele cu efect de sera. Stiti ca nu este adevarat, dar cum putem masura asta? Am luat un Mercedes SK din 1996 si l-am comparat cu un Mercedes Actros 2016“, a punctat Dr. Wolfgang Bernhard, membru al CA Daimler si CEO al diviziei de Trucks & Buses. La finalul testului a rezultat o economie de 22% la consumul de carburant pentru cel mai nou model Actros pentru distante lungi, comparativ cu modelul de baza din 1996, un autocamion 1844 din seria SK, vehicul reprezentativ din perioada pre-Actros. Autocamionul a fost certificat Euro 2, prin urmare putea emite 7 g de noxe/kWh si 0,15 g de particule/kWh. Cel de-al doilea vehicul folosit a fost un model Actros 1846 (an de fabricatie 2003), certificat Euro 3, cu 5 g de noxe/kWh si 0,10 g de particule/kWh. Cele doua modele au fost comparate cu autocamionul de ultima generatie Actros 1845 Euro 6. Pentru comparatie, daca ne raportam strict la cifrele privind emisiile, un Actros de generatie actuala este mai putin poluant decat modelul din 1996 cu 94,3% in termeni de noxe (0,4 g/kWh) si cu 96% (0,01 g/kWh) in termeni de particule, in conditiile in care masuratorile de astazi sunt mult mai stricte.
Conditii egale, pentru o acuratete cat mai mare
In ultimii 20 de ani, aceasta reducere a consumului de carburant a dus la o economie de peste 50 de milioane de tone de CO2 pentru autocamioanele Mercedes-Benz. Calculul, spun reprezentantii producatorului de vehicule comerciale, este bazat pe urmatorii parametri: vanzari de aproximativ un milion de vehicule pe segmentul de distante lungi in Europa intre 1996 si 2016, o estimare conservatoare de rulaj de 75.000 km/vehicul/an si o durata de folosinta de opt ani. Totodata, explica acestia, consumul de carburant pe 100 km masurat in timpul testului pentru anii de productie a celor trei autocamioane (1996, 2003 si 2016) a fost extrapolat pe o baza lineara si pentru ceilalti ani. La finalul testului, care a presupus parcurgerea unui traseu dificil de 1.536 km, cu o incarcatura de 32 t, modelul SK 1844 a atins un consum de 40,8 l/100 km, in timp ce Actros 1846 Euro 3 a scos un consum de 37,4 l/100 km. Asa cum era de asteptat, cel mai mic consum l-a avut modelul actual – Actros 1845 Euro 6 – care a consumat numai 31,9 l/100 km.
Revista germana Lastauto Omnibus este recunoscuta pentru strictetea testelor sale comparative, insa pentru o transparenta si mai mare la test a luat parte si Dekra, ca organizatie independenta. La volan s-au aflat jurnalisti cu experienta, care au condus prin rotatie toate cele trei vehicule. In plus, fiecare semiremorca a fost echipata cu acelasi tip de anvelope. Pentru a elimina diferentele legate de caracteristicile de rulare, cele trei semiremorci au fost cuplate la fiecare autotractor in parte. Astfel, modelul Mercedes-Benz SK 1844 din 1996 a fost echipat cu anvelope Michelin XZA/XDA de dimensiune 295/80-22.5, cel de-al doilea autocamion – Actros 1846 (din 2003) – a fost echipat cu pneuri din familia Michelin Multiway 315/70-22.5, care se mai folosesc si astazi, iar cea mai recenta generatie Actros 1845 Euro 6 a fost echipata cu cele mai noi pneuri Michelin 315/70-22.5. „Aceste camioane au mers unul in spatele celuilalt, practic in conditii similare de trafic, cu aceleasi opriri, aceeasi perioada de zi si de noapte, cu aceleasi anvelope – am incercat sa gasim anvelope din generatia celui mai vechi camion testat, dar nu am reusit. Am folosit aceleasi remorci, aceleasi greutati, greutatea totala 40 t. Am facut schimb de remorci si de soferi. Rezultatul este foarte clar pe acest traseu specific, cu aceasta sarcina specifica. Modelul SK a avut nevoie de 41 l/100 km, Actros de 32 l/100 km. Tractorul, singur, a avut o imbunatatire de 22%. Acest lucru s-a obtinut prin optimizarea transmisiei, a axelor, o dinamica mai buna, accesorii mai bune pentru condus, tot ce s-a implementat in ultimii 20 de ani pentru a imbunatati consumul. In plus, acest vehicul este mai sigur si ofera un confort mai bun pentru sofer“, a mai explicat Dr. Wolfgang Bernhard.
In ceea ce priveste numarul de kilometri parcursi pana la test de cele trei modele Mercedes-Benz, noul Actros a avut un mic dezavantaj. Cu putin peste 8.000 km parcursi, acest nou model nu a fost suficient de rodat pentru a scoate cel mai bun consum, in cazul ansamblurilor cu o greutate mare economia cea mai mare fiind realizata dupa 50.000 km. Vehiculele au fost conduse de trei jurnalisti cu experinta (Frank Zeitzen, test manager Lastauto Omnibus, Michael Kern si Vassilis Daramouskas), care au respectat aceiasi parametri stabiliti de comun accord. In cazul celor doua modele mai vechi, sistemul conventional „cruise control“ a fost folosit pentru a asigura o viteza constanta, in timp ce noul Actros a beneficiat de Predictive Powertrain Control. Testul a fost efectuat pe circuitul de teste al revistei, in total fiind efectuate sase runde a cate 256 km fiecare. La finalul fiecarei runde, soferii au schimbat autocamionul, in timp ce semiremorca a fost schimbata si ea in functie de cel aflat la volan. In plus, pentru ca acuratetea sa fie cat mai mare, in fiecare seara vehiculele au fost realimentate in conditii precise, cu compensare de temperatura.
Vecto, un nou sistem de masurare, in vigoare din 2018
Gratie pregatirii atente si executiei precise a testului, rezultatele obtinute au o relevanta aparte. Nivelurile consumului de combustibil inregistrate la cele trei generatii de camioane pot fi, insa, bineinteles, diferite pe alte rute, nu atat in raport unele fata de celelalte, cat in valori absolute. Ruta consacrata pe care revista germana face testele de consum pentru camioane este foarte solicitanta, cu multe dealuri cu gradient ridicat, cu o dificultate mai mare decat traseul de doua zile intre Stuttgart si Valea Werra din Hessia si retur. Si mult mai solicitanta decat ruta Stuttgart-Hamburg si retur folosita de Mercedes-Benz pentru testele de consum.
Pentru a asigura o comparabilitate mai buna a consumului actual la camioane, producatorii de camioane au decis sa dezvolte un nou ciclu de masurare a consumului. Procedura de test se numeste „Vecto“ (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool). Si in acest caz, datele importante de la vehicul sunt masurate si procesate de un instrument de calcul oferit de Comisia Europeana. Procedura pentru testul „Vecto“ este in curs de finalizare in cadrul comisiilor Uniunii Europene, urmand a fi folosita pentru prima data in segmentul de distributie si de distante lungi in vara/toamna lui 2018.