Renault Trucks a livrat in Romania in noiembrie primele malaxoare pe sasiu K catre CIFA Total Construct, care si-a extins astfel parcul auto cu cinci noi autobetoniere cu malaxoare de 10 m3 de la un furnizor din Polonia. Noua flota se remarca si prin culoarea deosebita, verde deschis.
Cele cinci vehicule K 430, cu garda la sol in sarcina de 365 mm in fata si 327 mm pe puntea spate, au fost preferate tocmai pentru ca se preteaza conditiilor grele de santier. „Sasiul trebuia sa fie cat mai inalt pentru a putea intra in santiere. Malaxoarele sunt de 10 m3, depasesc putin limita de greutate pe sosele, dar in santier nu exista limita.
Pentru a incarca la capacitate malaxorul este importanta tasarea betonului, pentru ca un beton mai fluid va da pe afara. Noi nu ne permitem sa poluam sau sa murdarim soselele. Noua flota va fi folosita la toate tipurile de constructii, atat in santier, cat si pentru livrat beton intre diverse puncte“, precizeaza Ricardo Lepadatu. Malaxoarele de 10 m3 provin de la o companie poloneza, Fabryka Maszyn Lezajsk Nowa Sp. (FML), cu care CIFA Total Construct a colaborat bine si in trecut. FML este de 40 de ani singurul producator polonez si cel mai mare producator european specializat in productia de mixere de beton hidraulice, sisteme interschimbabile, subansamble si piese de schimb.
Doua dintre cele cinci autobetoniere au fost livrate deja, proprietarul declarandu-se multumit de faptul ca a ales configuratia cu cutie automata, „pentru ca avem destul probleme cu soferii si incercam pe cat posibil sa eliminam greselile cauzate de factorul uman. Nu au experienta, nu stiu sa schimbe vitezele si vrem sa ne asiguram ca lucreaza eficient“.
Cererea crescuta de beton a determinat extinderea parcului auto
Cele cinci autobetoniere Renault Trucks K Euro 6 au fost achizitionate printr-un contract de leasing financiar cu BCR Leasing si reprezinta o extindere de flota in cadrul companiei producatoare de beton. „Am facut aceasta investitie in primul rand pentru ca nu doream sa pierdem cota de piata din cauza lipsei utilajelor. Cu toate ca am inchiriat cateva vehicule, existau perioade cand pur si simplu nu faceam fata, pentru ca turnarile noastre sunt si la 70-80 km distanta pe sens. Astfel, pierdeam posibili clienti.“ Noua achizitie este un risc asumat in ceea ce priveste amortizarea investitiei, pentru ca in Romania „in mai putin de sapte ani nu ai cum sa iti scoti costurile, indiferent de proiectele in care esti angrenat. Sunt destui jucatori care produc betoane in piata, iar unii au facilitati datorita semnarii contractelor in afara tarii, altii semneaza in tara si atunci nu mai sunt aceleasi facilitati“, afirma administratorul CIFA Total Construct. Totusi, Ricardo Lepadatu a preferat sa cumpere vehicule noi, deoarece nici preturile autobetonierelor second-hand nu sunt prea mici, iar riscurile ulterioare nu se justifica. „Nu ai cum sa stii cum a fost exploatat acel vehicul inainte, de aceea, atunci cand am posibilitatea sa iau in leasing, prefer sa iau vehicule noi.“ Pe langa cele cinci autobetoniere Renault Trucks, compania buzoiana mai detine in flota patru autobetoniere, alte patru fiind inchiriate de mai multi ani de la o alta societate, alaturi de doua autopompe. Referitor la „cromatica“ brandurilor, administratorul spune ca 70% din parcul auto este format din camioane care fac parte din grupul Volvo si restul de 30% reprezinta MAN. Aceasta este prima achizitie serioasa in ultimii doi ani pentru CIFA Total Construct, ultima fiind o basculanta Iveco Eurotrakker 8×8, cumparata second-hand, in 2014, din Germania.
Crestere usoara pe piata constructiilor
Extinderea de flota a venit abia acum pentru ca in ultimii ani piata constructiilor, cu mici exceptii, a stagnat. Anul acesta s-a inregistrat o crestere, preconizata si pentru 2017, insa nu vorbim de cifre surprinzatoare, marile proiecte de infrastructura fiind in continuare puse in stand-by, mai ales ca la final de an vom avea alegeri parlamentare. „In aceste conditii nici noi nu avem cum sa crestem. Nu ne permitem sa tinem angajat un sofer care in strainatate castiga 1.700-1.800 de euro, pe salarii de 400-500 de euro. Acolo oricum e altceva, te ajuta statul, nu te darama“, spune mahnit Lepadatu, a carui companie s-a confruntat cu mai multe probleme financiare in ultimii ani, in urma unor contracte neonorate, mai precis intrarea in insolventa a unor clienti, astfel ca la capitolul pierderi, intre 2013 si 2015, s-a inregistrat suma de circa 700.000 euro. „Am avut noroc, insa, cu un parteneriat solid alaturi de Veolia Water Solution, putem sa spunem ca am supravietuit datorita lor. Ei au avut un contract cu Compania de Apa Buzau si ne-au subcontractat pe noi.“ De altfel, in acest tip de afacere termenele de plata sunt intre 45 si 90 de zile, insa exista si cazuri cand se lucreaza cu banii in avans.
Clienti stabili pentru compania buzoiana
Desi in constructii clientii variaza foarte mult de la o luna la alta, producatorul de beton din Buzau afirma ca exista un nucleu solid format din circa 15 parteneri mai vechi, cu care a dezvoltat relatii de business bazate pe calitate si incredere reciproca. Pentru doi dintre acestia, companiile Cricons si Tancrad, transporta, pe langa produsul finit, si agregate pentru balastiera, in rest numai beton, al carui pret de transport, de cele mai multe ori, este inclus in pretul final. „Noi nu transportam pentru terte persoane, la noi pretul de transport este inclus in pretul betonului sau este pus adiacent. Insa, din cate stiu, pe piata transportului de materiale de constructii, ca de altfel peste tot la intern, preturile sunt scazute. Nu mi se pare normal ca un transportator sa cumpere motorina cu 5 lei si sa perceapa 3,5 lei, chiar si 3 lei/km. Cu acesti bani nu poti sa amortizezi vehiculul, nu poti sa platesti un salariu decent etc. In opinia mea, pretul ar trebui sa fie 90% din pretul carburantului. De la 1 euro plus TVA in sus.“
RCA, cost suplimentar in 2016, alaturi de problema gasirii soferilor
In 2015 compania a avut o cifra de afaceri care s-a ridicat la putin peste 2,2 milioane de euro (10.169.204 lei conform datelor Ministerului Finantelor), iar 2016 se va incheia similar, cu diferenta ca in an s-a inregistrat un volum de munca mai mare, asta pentru ca preturile au scazut si, cel mai probabil, va fi si un profit mai mic, din cauza costurilor crescute cu politele RCA. Asta pentru ca, spune cu regret Ricardo Lepadatu, s-au uniformizat preturile pentru toti transportatorii. Desi firma sa are un cod CAEN pe sectorul constructiilor, in luna august noile polite au venit la un tarif de 6.800 lei, de la circa 3.000 lei, in timp ce recent a mai inregistrat noi calculatii la 7.500 lei, cat este tariful maximal inghetat timp de sase luni. „Din punctul meu de vedere nu e normal, daunalitatea mare invocata de asiguratori este o chestie artificiala. Dupa cum stim toti, la multinationale intotdeauna marginea de profit trebuie platita direct extern, la incasare platesc in strainatate si astfel trimit acolo banii“, explica Lepadatu. In plus, au crescut si salariile, „pentru ca trebuie sa ne pastram soferii, pe care oricum ii gasim greu“, iar toate aceste costuri se vor reflecta in scaderea profitului. De altfel, problema fortei de munca pe vehiculele de mare tonaj nu a ocolit nici compania buzoiana. „In momentul de fata am cinci camioane trase pe dreapta pentru ca nu are cine sa le conduca. Am ajuns eu, ca proprietar, uneori sa merg saptamani intregi. E foarte greu, iar oameni pe care sa te bazezi nu sunt. Anul trecut mi-au plecat trei, iar anul acesta patru (din 20). Multi sunt soferi vechi, iar cei tineri nu stiu meserie. Parerea mea este ca ar trebui restartat sistemul pentru a da tarii din nou sudori, lacatusi, mecanici, soferi, nu mai avem specialisti in meseriile de baza.“