La finalul unei competitii care va ramane in istorie prin numarul mare de etape anulate total sau partial din cauza ploilor abundente, Eduard Nikolaev (Kamaz) a obtinut a doua sa victorie din cariera la Dakar, dupa cea din 2013, si a fost urmat de coechipierul sau Dmitry Sotnikov si de pilotul Iveco Gerard de Rooy, invingatorul din 2016. Printre cele mai importante schimbari din echipa Kamaz Master s-au numarat participarea lui Andrey Karginov, invingator la Dakar in 2014, in raliul Africii, desfasurat simultan cu Dakar, pe care l-a si castigat, si mutarea lui Anton Shibalov, de trei ori campion in raliul Africii, la Dakar.
Startul celei de-a 39-a editii a raliului Dakar s-a dat pe 2 ianuarie in capitala Paraguay, Asuncion (unde umiditatea medie in aceasta perioada a anului este de pana la 100%), iar traseul, care daca nu ar fi fost etapele anulate ar fi trebuit sa depaseasca 8.800 km, din care 4.000 km de cursa speciala, a fost anul acesta prin Paraguay, Bolivia si Argentina. Imediat dupa plecare concurentii au ajuns in Argentina pentru putin timp, apoi au mers in Bolivia, pentru cele cinci etape de maraton, cu o lungime mai mare decat anul trecut, si cu temperaturi negative pe timpul noptii, au condus pe langa lacul Titicaca si au petrecut ultima zi din prima saptamana in La Pas, la 4.000 m peste nivelul marii. Iar a doua parte a competitiei s-a desfasurat in Argentina, la temperaturi care atingeau uneori 50 oC, si s-a incheiat la Buenos Aires, pentru a cincea oara in istoria Dakar.
La start s-au inscris 316 vehicule din 59 de tari, din care 50 de camioane, nu mai putin de 10, de la Kamaz, Iveco, MAN, Renault sau Tatra, avand aspiratii la podium.
In prima etapa drumul a fost foarte ingust si dificil, iar vremea a fost extrem de calda, in camioane fiind ca in sauna. Temperatura parea sa fie principalul adversar al concurentilor, din cauza situatiilor imprevizibile pe care le putea aduce.
Dupa prima etapa, de la Asuncion la Resistencia, ce a masurat in total 454 km, din care 39 km de cursa speciala, lider era Martin Kolomy (Tatra), cu 30 de minute, urmat de Ton van Genugten (Iveco), la 13", Martin Van Den Brick (Renault Trucks), la 25", Ales Loprais (revenit la Tatra), la 31", Gerard de Rooy (Iveco), la 42", Eduard Nikolaev (Kamaz), la 50" s.a.
Campionul en-titre, De Rooy, a avut un mic incident cu un incendiu cauzat de niste crengi care au intrat intre frane, dar chiar pe ultimii 500 m, deci nu a pierdut prea mult timp, ceea ce l-a facut sa declare ca „trebuie sa fii norocos, altfel nu castigi Dakarul“. El a apreciat ca si viteza sa a fost buna, desi nu este cel mai rapid pe astfel de drumuri, drept pentru care trebuie sa fie atent la anvelope – si nu numai. Iar cele mai bune se astepta sa fie pentru el cursele lungi si cele la altitudine mare.
Concurentii nu si-au fortat 100% camioanele din prima zi, deoarece, traseul fiind foarte scurt, riscurile erau foarte mari, iar sansele de a obtine un avantaj major, foarte mici.
…