Cota de piata a camioanelor germane in functie de numarul de kilometri parcursi in tara de origine a scazut constant in ultimii multi ani, tendinta care a continuat si in 2016. In aceste conditii, asociatia germana de transport rutier si logistica BGL a subliniat faptul ca industria germana de profil este sub o presiune tot mai mare din cauza cresterii competitiei si a dumpingului.
De la criza financiara din 2009, cota de piata a camioanelor germane grele, calculata in functie de taxele de drum platite in aceasta tara, a scazut de la 65,6% la 64,4% in 2010, 63,5% in 2011, 62,6% in 2012, 61,6% in 2013, 60,7% in 2014, 59,8% in 2015 si 59,2% in primele noua luni din 2016, conform statisticilor Departamentului Federal de Transport de Marfa (BAG).
Pe de alta parte, camioanele din tarile intrate mai recent in UE si-au crescut cota de piata de la 18,4% la 31,4% din ianuarie pana in septembrie 2016 si sunt la al noualea record consecutiv din acest punct de vedere. Numai vehiculele poloneze au o cota de 14,6% pe drumurile cu taxa din Germania, fiind urmate de cele din Cehia, iar camioanele din Romania le-au inlocuit pe cele din Olanda pe locul al treilea.
Parcarile germane, suprapopulate de soferi estici
Din punctul de vedere al BGL si al expertilor de pe piata de transport, principalele motive ale acestei dezvoltari sunt costurile sociale si salariale: multe flote sunt inmatriculate peste hotare, dar stationeaza permanent in Germania, iar soferii lor, proveniti din Europa Centrala si de Est, sunt platiti conform salariilor din tara de origine si se intorc acasa o data la cateva saptamani sau luni, interval in care timpul liber si de odihna si-l petrec in cabina, in parcarile de pe autostrazi, care sunt tot mai aglomerate, astfel ca se ajunge sa se stationeze si in afara lor. Cu atat mai mult cu cat in Belgia si Franta este interzisa efectuarea pauzei saptamanale normale in cabina.
Dar se pare ca din cauza acestei probleme si Parlamentul Germaniei va da in 2017 o lege care le va interzice soferilor sa petreaca acest timp in camion, masura pe care reprezentantii BGL o considera ineficienta cata vreme costurile cu forta de munca sunt atat de diferite in UE si expeditorii si consumatorii se uita doar la pret, deci conditiile proaste de munca ale soferilor estici nu se vor schimba.
De aceea BGL cere ca parcarile de pe autostrazi sa fie limitate la perioada normala de odihna si la pauzele de condus si sa se introduca reglementari …