Piata de transport expres se afla pe o traiectorie ascendenta in ultimii ani, in ciuda preturilor mici si a costurilor deloc de neglijat, in special cele cu carburantul si cu salariile, considera omul de afaceri Hans Schuller, managerul Atlas Imobiliare, cel mai important nume pe segmentul de transport marfuri in regim expres. Cu volume in crestere si investitii noi in flota si intr-o locatie noua, compania transilvaneana estimeaza ca va inchide anul cu o cifra de afaceri de 22 de milioane de euro, in crestere cu circa 20% fata de 2016.
Text: Alexandru IONESCU
Sinonim cu industria auto, acolo unde sintagma de „just in time“ este nu doar un laitmotiv pentru transportatori si producatori deopotriva, ci si un „modus operandi“ cat se poate de concret, in ultima perioada transportul expres se dezvolta sub umbrela comertului electronic, a industriei farmaceutice si textile, pe langa cea a automotivelor, care genereaza volumele cele mai mari. „La nivel european s-au inregistrat cresteri in aceste domenii, din calculele noastre vorbim de un plus de peste 5%“, afirma Hans Schuller, manager general Atlas Imobiliare. Iar o parte din aceste volume se reflecta in activitatea companiei, care in ultima perioada, odata cu marirea capacitatii de transport, si-a concentrat atentia catre clientii finali, respectiv producatori, care reprezinta astazi 40% din totalul clientilor. Portofoliul companiei cuprinde circa 80 de parteneri, 90% dintre acestia activand in industria auto, iar restul fiind retaileri online, din industria farmaceutica si cea de textile, pentru care ofera servicii de expediere in regim expres in transport intracomunitar, transportul international si activitatea de depozitare-manipulare reprezentand un mic procent din business. Desi mai stricte, criteriile de selectie a producatorilor nu au impiedicat compania sa participe la licitatii, unele chiar recent incheiate cu succes. „Am castigat un contract destul de mare, in valoare de circa 750.000 de euro pe an. Criteriile merg inclusiv de la normele de poluare ale flotei pana la verificarea financiara a firmei printr-un auditor desemnat de client. Este un proces transparent, compania este stabila financiar, putem sustine proiectele“, explica Hans Schuller. Contractele se incheie de regula pe un an, doi, cu posibilitate de prelungire. La transport intern, compania lucreaza cu sase producatori din automotive si cateva case de expeditii multinationale, in principiu contractele fiind europene, „in sensul in care incarcam din fabricile din Romania, dar si din cele din strainatate“. Pe langa contractele anuale, activitatea se bazeaza si pe spoturi, tot curse venite din partea clientilor, dar care nu sunt stipulate in contracte. „Pe Bursa Romana de Marfuri, acolo unde suntem prezenti, noi publicam doar ca o carte de vizita, pentru a ne cunoaste potentialii clienti, in rest nu cumparam si nu vindem marfa“, mai spune managerul.
Transportul expres a crescut in criza
Cea mai mare companie de transport expres din Romania a inceput business-ul intr-o situatie conjuncturala, dupa cum isi aminteste Hans Schuller. „Un prieten bun de-al meu avea o afacere de transport greu, iar la un moment dat a fost solicitat de unul dintre clienti sa-i faca si transport expres. Era perioada in care Romania nu era in UE, iar partea de expres se vamuia si se pierdea foarte mult timp la frontiera. Marele avantaj era totusi ca nu se mergea cu diagrama sau cu tahograf digital, asa cum se intampla acum la transportul mediu si greu“, explica managerul Atlas Imobiliare. Desi lucra in vanzari, Hans Schuller a riscat si a achizitionat un Mercedes-Benz Sprinter, insa neavand experienta in transporturi a activat drept colaborator al respectivului partener. Criza a venit la nici un an de la inceputurile afacerii, insa pentru Atlas aceasta a fost oportunitatea de care avea nevoie pentru a se dezvolta, intrucat partenerii din automotive au redus stocurile „si astfel au inceput sa renunte la camioane si sa-si faca aprovizionarea cu mai putine marfuri, in regim expres, respectiv de la 20 la 8 paleti“, rememoreaza Schuller. Pentru ca nu mai primea atat de multe comenzi din partea prietenului sau, omul de afaceri a fost nevoit sa isi caute singur parteneri si astfel a incheiat un contract cu o companie olandeza, „un partener foarte serios, care nu avea o flota mare in Europa de Est“. La inceputurile colaborarii insa, Schuller nu a avut curaj sa investeasca in alte masini si a preferat sa lucreze cu subcontractori. „Cand am vazut ca lucrurile sunt serioase, atunci am inceput sa-mi cresc si eu flota.“
Parc reinnoit la trei ani
Atlas are un parc propriu de 150 de utilitare, insa se bazeaza in continuare pe colaborarile exclusive cu transportatorii, motiv pentru care parcul auto total numara circa 410 vehicule, cele mai multe vanuri de 3,5 t, „pe care le rulam constant, fie ca sunt acasa in pauza sau nu“. Compania mai detine sase autocamioane de 7,5 t si unul de 18 t cu lift, subinchiriate la un partener belgian. Intreaga flota este monitorizata printr-un singur sistem GPS, fiind „mai simplu sa coordonam si sa urmarim totul printr-un singur program. Avem un departament operational de aproximativ 45 de persoane“, precizeaza Iulia Hribal, directorul general. In plus, pentru a reduce costurile si a eficientiza activitatea, a fost implementat un sistem IT care gestioneaza toata activitatea comerciala, incarcari, comenzi, alocari de masini etc., iar comenzile se transfera automat in programul de contabilitate si astfel se si factureaza. La nivel de marca, in proportie de 75% parcul auto este format din vehicule Mercedes-Benz, restul fiind Ford, Fiat si Iveco, la care se vor adauga in curand si alte cateva Renault Master, dar si utilitare medii si grele Iveco, in urma unei investitii de circa 300.000 de euro. Pentru ca sunt schimbate la fiecare trei ani, metoda de achizitie preferata este leasingul, jumatate din flota fiind in leasing financiar, restul operational. Acesta este preferat pentru ca rata de leasing e un cost direct deductibil, ca la un contract de inchiriere, „iar noi nu tinem masinile mai mult de trei ani“, explica managerul general. Odata scoase din uz, vehiculele sunt date la buy back, „masini cu revizii numai la dealer, cele mai multe avand garantie trei ani“. Tot pentru optimizarea costurilor, Atlas detine si un service propriu, avand sase mecanici angajati care deservesc flota proprie si o mica parte din cea a subcontractorilor, in general operatiuni de mentenanta si revizii.
Investitia in flota nu este singura din acest an. In Alba Iulia, acolo unde este sediul central, compania detine un mic spatiu unde deruleaza operatiuni de cross-dock, insa in ultimele sase luni cererile s-au inmultit pentru depozitare, manipulare si transport, astfel ca s-a achizitionat un teren, unde se construieste un depozit de 1.000 m2, urmand ca la finalul anului birourile si service-ul sa fie mutate aici.
Instructaj pentru toti colaboratorii
Fiecare vehicul din flota Atlas parcurge in medie 200.000 km pe an, 95% din transporturi fiind intracomunitare, soferii lucrand cinci saptamani la extern, cu una acasa. Marfa este transportata paletizat, intre 5 si 10 paleti la cursa, insa particularitatea transportului expres este legata de livrarea unor colete de mici dimensiuni cu vanuri de 15 m3, optimizarea depinzand de destinatia finala. „Timp de cateva saptamani am avut o cursa din Spania in Norvegia. Un colet de 16 kg, incarcat din zona Madrid. Pentru ca am avut o singura masina in zona, la preluarea coletului documentele pentru vama s-au facut pentru numarul respectiv. Acest colet nu a mai putut fi transbordat pe o alta masina mai mica pentru eficientizarea costurilor. Aici timpul costa bani, mai ales la transportul just in time. De multe ori solutia nu este optima, dar trebuie onorata comanda“, exemplifica Hans Schuller. Pentru transporturile urgente, in regim de taxi, compania are pregatite cinci vehicule unde se lucreaza in echipaj.