Conform datelor financiare pe 2016, transporturile rutiere de marfuri sunt pe locul al patrulea intre domeniile industriale din Romania ca cifra de afaceri, cu 35,4 miliarde de lei, in urma diverselor tipuri de comert cu amanuntul, cu ridicata sau de carburanti, pe locul al treilea ca numar de angajati, cu 130.133, dar abia pe al saselea ca profit, cu 1,9 miliarde de lei. Bucurestiul este pe primul loc din punct de vedere al numarului de firme de transport rutier de marfa, cu 2.791, urmat de Bihor (1.922), Cluj (1.774), Arges (1.724) si Suceava (1.267), al numarului de angajati in transporturi (11.132), urmat de Cluj (10.734), Arges (9.412), Bihor (7.824) si Timis (7.048) si al profitului (195,4 milioane de lei), urmat de Arges (152,5 milioane de lei), Cluj (142,3), Timis (107,8) si Bihor (99,1). Dupa cifra de afaceri insa lider este Clujul (trei miliarde de lei), urmat de Arges (2,9), Bucuresti (2,7 miliarde), Bihor (2,4 miliarde) si Arad (2,2 miliarde de lei).
Text: Petronela BADESCU
In cele ce urmeaza vom prezenta locul pe care transporturile rutiere de marfuri il ocupa in economia fiecarui judet, nu neaparat pentru a vedea unde anume sunt mai dezvoltate si unde mai putin dezvoltate sau ce firme de profil sunt in top in fiecare zona a tarii, ci mai ales pentru a vedea ce alte ramuri industriale sunt reprezentative pentru fiecare judet si a avea astfel o harta cat mai completa a dezvoltarii economice a Romaniei, pe sectoare de activitate. Cu mentiunea ca exista judete in care transporturile nu ocupa un loc de frunte comparativ cu alte sectoare, dar cifra de afaceri, numarul de angajati sau profitul sunt mai mari decat in alte judete, mai putin dezvoltate economic, unde transporturile pot fi fruntase, dar numai pentru ca nu exista alte ramuri bine reprezentate.
Transporturile, la ele acasa
In Bihor transporturile rutiere de marfa sunt pe primul loc din punct de vedere al cifrei de afaceri, cu 2,4 miliarde de lei, urmate de comertul cu ridicata de produse alimentare, bauturi si tutun si de fabricarea incaltamintei. Din punct de vedere al numarului de angajati sunt pe locul al doilea, cu 7.824 de persoane, dupa fabricarea incaltamintei, si dupa profit sunt tot pe primul loc, cu 99,1 milioane de lei, urmate de constructiile de cladiri rezidentiale si nerezidentiale. Pe primul loc intre firmele de profil din punct de vedere al cifrei de afaceri si al profitului se afla Ravitex, pe primul loc din punct de vedere al numarului de angajati si pe al doilea dupa cifra de afaceri este H.Essers, iar pe locul al doilea dupa profit si al treilea dupa cifra de afaceri este Rozoti Prodcom.
Si in Suceava transporturile rutiere de marfuri sunt primul domeniu ca cifra de afaceri, cu 1,8 miliarde de lei, urmate de fabricarea de furnire si panouri de lemn si diverse tipuri de comert, tot pe primul ca numar de angajati, cu 6.005, si pe al doilea ca profit, cu 74,9 milioane de lei. Pe primul loc ca cifra de afaceri si pe al patrulea ca profit, dintre firmele de transport, se afla Orient, pe primul loc ca numar de angajati, pe al doilea ca cifra de afaceri si pe al cincilea ca profit se afla Araisa Grup, iar Comilga este pe primul loc ca profit si pe al patrulea ca cifra de afaceri si numar de angajati.
Industria automotive, cel mai important „motor“ pentru transporturi
Vestul tarii este recunoscut pentru investitiile importante in fabrici de componente auto, si nu numai, astfel ca aici transporturile pot fi intrecute de aceste ramuri – dar, desigur, se si sprijina puternic pe ele.
In Alba transporturile rutiere de marfuri ocupa locul al treilea din punct de vedere al cifrei de afaceri, cu 979,9 milioane de lei in 2016, dupa fabricarea lagarelor, angrenajelor, cutiilor de viteza si a elementelor mecanice de transmisie – la Sebes, Blaj si Cugir se gasesc fabrici importante de componente auto precum Star Assembly, Bosch Rexroth, respectiv Star Transmission – si fabricarea de furnire si panouri de lemn (Kronospan Sebes). Din punct de vedere al numarului de angajati insa, transporturile rutiere sunt pe primul loc, cu 3.612 persoane, iar dupa profit sunt tot pe pozitia a treia, cu 62,4 milioane de lei, dupa fabricarea armamentului si munitiei si fabricarea de componente auto. Atlas Imobiliare este pe primul loc ca cifra de afaceri si profit si pe locul al patrulea ca numar de angajati dintre firmele de profil, Oprean este pe locul al doilea ca cifra de afaceri si numar de angajati, Giro este pe al treilea ca cifra de afaceri si numar de angajati si al doilea ca profit, iar Albalact Logistic pe primul loc ca numar de angajati si pe al patrulea ca cifra de afaceri.
In Arad transporturile ocupa al doilea loc ca cifra de afaceri, cu 2,2 miliarde de lei, dupa fabricarea de piese si accesorii pentru autovehicule si pentru motoare de autovehicule si inaintea fabricarii de echipamente electrice si electronice pentru autovehicule si motoare. Reamintim ca in zona, mai ales in Zona Industriala Vest, isi desfasoara activitatea Takata, Coficab, Webasto, Yazaki, Leoni, Kromberg&Schubert s.a. Transporturile sunt pe locul al doilea si din punct de vedere al profitului, cu 88,6 milioane de lei, si al treilea dupa numarul angajatilor, cu 6.937 de locuri de munca, dupa cele doua industrii automotive. XPO Transport Solutions este pe primul loc intre firmele din domeniu ca cifra de afaceri si numar de angajati, International Alexander, pe locul intai la profit si al doilea ca cifra de afaceri si numar de angajati, iar Filip, pe locul al treilea ca cifra de afaceri, profit si numar de angajati.
Si Argesul gazduieste foarte multe firme care produc componente auto, alaturi, desigur, de Dacia, astfel ca transporturile rutiere sunt pe locul al treilea ca cifra de afaceri, dupa fabricarea autovehiculelor si fabricarea de piese si accesorii pentru autovehicule si motoare de autovehicule, cu 2,9 miliarde de lei. Ordinea se pastreaza si la numar de angajati (9.412 in transport) si la profit (152,5 milioane de lei in transport). Quehenberger Logistics este pe primul loc din punct de vedere al cifrei de afaceri si al numarului de angajati si al treilea din punct de vedere al profitului, Dianthus este pe primul loc ca profit si pe al patrulea ca cifra de afaceri, iar International Lazar Company, pe locul al doilea ca cifra de afaceri, numar de angajati si profit.
In Brasov transportul rutier de marfuri este pe locul al cincilea ca cifra de afaceri, cu 1,4 miliarde de lei, dupa comertul cu ridicata de produse alimentare, bauturi si tutun, respectiv farmaceutice, fabricarea de piese si accesorii pentru autovehicule si motoare, si fabricarea lagarelor, angrenajelor, cutiilor de viteza si a elementelor mecanice de transmisie, tot pe al cincilea dupa profit, cu 90 de milioane de lei, si pe al patrulea din punct de vedere al numarului de angajati, cu 5.041. Dintre firmele de transport, Duvenbeck Logistik ocupa locul intai si la cifra de afaceri, si la profit, si la numar de angajati, urmat in cele trei clasamente de Vectra International si apoi de Vectra Logistic in ceea ce priveste cifra de afaceri si profitul.
In Iasi transportul este a patra ramura economica dupa cifra de afaceri, cu 611,5 milioane de lei, in urma fabricarii unor piese si accesorii pentru autovehicule si motoare de autovehicule, constructiilor de cladiri si comertului, a noua ca numar de angajati, cu 1.913, si a 15-a ca profit. Avis Trans este prima firma de transport rutier de marfa din judet ca cifra de afaceri, numar de angajati si profit, urmata de HTR Spedition in primele doua clasamente si de Autotransport Nec Impex in clasamentul profitului.
In Timis transportul rutier de marfuri este al cincilea domeniu ca cifra de afaceri, cu 2,2 miliarde de lei, dupa fabricarea de echipamente electrice si electronice pentru autovehicule si motoare, comert cu amanuntul, fabricarea de piese si accesorii pentru autovehicule si motoare electrice si fabricarea anvelopelor si a camerelor de aer, resaparea si refacerea anvelopelor. Ca numar de angajati transporturile rutiere sunt pe locul al patrulea, cu 7.048, iar ca profit, pe al optulea, cu 107,8 milioane de lei. Dintre firmele de transport, Dunca este pe primul loc ca cifra de afaceri si numar de angajati, Fartud are cel mai mare profit, a cincea cifra de afaceri si al patrulea cel mai mare numar de angajati, iar Gartner Eurotrans Romania este a treia ca cifra de afaceri, a doua ca numar de angajati si a patra ca profit.
Transporturi fruntase, dar numai datorita unei slabe dezvoltari economice
In Bistrita-Nasaud transporturile rutiere de marfuri sunt pe primul loc dupa cifra de afaceri (538,3 milioane de lei), urmate de constructii de cladiri si comert cu amanuntul, pe locul al doilea ca numar de angajati, cu 2.194, dupa constructiile de cladiri, si pe al treilea ca profit, cu 31,8 milioane de lei, dupa fabricarea placilor, foliilor, tuburilor si profilelor din material plastic (aici se afla Teraplast) si constructiile de cladiri. Pe primul loc dintre firmele de transport ca cifra de afaceri, profit si numar de angajati este Aguaviva, Filadelfia este pe al doilea loc ca cifra de afaceri si numar de angajati si pe al treilea ca profit, iar Gazquez Transport este pe al treilea la cifra de afaceri si numar de angajati si pe al doilea ca profit.
In Covasna transportul este pe locul al doilea din punct de vedere al cifrei de afaceri, dupa fabricarea produselor lactate si a branzeturilor, cu 422,4 milioane de euro, al numarului de angajati, cu 1.450, si al profitului, cu 26,1 milioane de lei. Dintre firmele de transport, Int Transporte Popovici este pe primul loc dupa cifra de afaceri si numarul de angajati, iar Hope Sped are cel mai mare profit si a doua cifra de afaceri.
In Salaj transporturile sunt al doilea domeniu ca cifra de afaceri, dupa productia de tuburi, tevi, profile tubulare si accesorii pentru acestea, cu 427,7 milioane de lei, ca numar de angajati, cu 1.644, si ca profit, cu 22,5 milioane de lei. Iar dintre firmele din domeniu Autovest Trans este prima ca cifra de afaceri, numar de angajati si profit, Terminal Trans Bitum este a doua ca cifra de afaceri si numar de angajati, iar Ion Andras Trans Com este a doua ca profit si a treia ca cifra de afaceri.
Transporturi slab reprezentate si prin comparatie cu alte ramuri, si ca valori absolute
In Bacau transporturile rutiere de marfuri sunt abia pe locul al optulea din punct de vedere al cifrei de afaceri, cu 484,9 milioane de lei, avand in fata diverse tipuri de comert cu ridicata si constructii de cladiri. Din punct de vedere al profitului transporturile se afla pe pozitia a sasea, cu 26 de milioane de lei, iar din punct de vedere al numarului de angajati, pe locul al cincilea, cu 2.014 persoane. Dintre firmele care fac transport rutier, Serban Distributie este pe primul loc si la cifra de afaceri, si la profit, si la numar de angajati, Cat-Ion este pe locul al doilea la cifra de afaceri si profit, iar Aprex Auto, pe locul al treilea la profit si numar de angajati si pe al patrulea la profit.
In Botosani transportul rutier este abia pe locul al 15-lea din punct de vedere al cifrei de afaceri, cu 90,8 milioane de lei, pe al 18-lea dupa numarul de angajati, cu 397, si pe al 16-lea dupa profit, cu 5,3 milioane de lei. LKW Royal Trans este pe primul loc intre firmele de transport din punct de vedere al cifrei de afaceri si pe al treilea ca numar de angajati, Mercur Expres este pe primul loc ca numar de angajati si pe al treilea ca cifra de afaceri si profit, iar Aga-Trans este pe primul loc ca profit si pe locul al patrulea ca numar de angajati.
In Caras Severin transportul rutier de marfuri este pe locul al saselea din punct de vedere al cifrei de afaceri, cu 196,5 milioane de lei, dupa fabricarea de echipamente electrice si electronice pentru autovehicule si pentru motoare de autovehicule, comert cu amanuntul, productie de metale feroase, fabricarea de piese si accesorii pentru autovehicule si motoare si fabricarea produselor din carne. Ca numar de angajati transportul este pe locul al cincilea, cu 878, si ca profit este al saselea, cu 10,1 milioane de lei. Pe primul loc dintre transportatori ca cifra de afaceri si pe al doilea ca numar de angajati si profit este Mercur International, in timp ce Liverani Group este primul ca profit, al doilea ca cifra de afaceri si al treilea ca numar de angajati, iar Res Vipiteno este primul ca numar de angajati si al treilea ca cifra de afaceri.
Desi cu o uzina de automobile la Craiova, Doljul nu exceleaza nici la industria auto, nici la transporturi. Transporturile rutiere sunt pe locul al optulea din punct de vedere al cifrei de afaceri, cu 453,8 milioane de lei, dupa comercializarea energiei electrice (prin CEZ Vanzare si Romelectra Sistem), diferite tipuri de comert, distributia energiei electrice si cultivarea cerealelor. Ca numar de angajati se afla pe locul al saselea, cu 1.926, dupa protectie si garda, comert, constructii de cladiri, prelucrarea datelor, administrarea paginilor web si activitati conexe si fabricarea de articole de imbracaminte. Iar ca profit se afla abia pe locul al 14-lea, cu 21,4 milioane de lei. Pe primul loc ca cifra de afaceri si numar de angajati si pe al cincilea ca profit se afla Dumagas, Sincrotrans este pe locul al doilea in toate cele trei topuri, iar Roladi Cargo este lider la profit si pe locul al treilea in celelalte doua clasamente.
In Galati transportul este pe al 14-lea loc din punct de vedere al cifrei de afaceri, cu 334,1 milioane de lei, in frunte fiind productia de metale feroase, diverse tipuri de comert, fabricarea uleiurilor si a grasimilor, constructia de nave si structuri plutitoare, constructiile de drumuri si autostrazi si constructiile de cladiri, cultivarea cerealelor, inginerie si consultanta s.a. Din punct de vedere al numarului de angajati se afla pe locul al 10-lea, cu 1.465, iar ca profit, pe al 12-lea, cu 18 milioane de lei. Dintre firmele de transport, EW Logistics Express este pe primul loc in toate cele trei topuri, urmata de GB Logistics la cifra de afaceri, Vivcat la numar de angajati si Europaco Trans la profit. Si asta ca urmare a faptului ca marile flote din regiune, Arabesque si Vega 93, au alte coduri CAEN decat transporturi.
In Giurgiu Volvo Romania este firma cu cea mai mare cifra de afaceri, iar Gebrüder Weiss este a treia, dar prima din punct de vedere al numarului de angajati, capitol la care KLG Europe Logistics este a treia. In ceea ce priveste profitul, Volvo este pe locul al patrulea, iar GW pe al cincilea. Pe primul loc in topul domeniilor de activitate, dupa cifra de afaceri, sunt activitatile anexe transporturilor, cu 549,4 milioane de lei, in timp ce transporturile rutiere de marfuri sunt pe locul al optulea, cu 221,3 milioane de lei. Dupa numarul de angajati activitatile anexe transporturilor sunt pe locul al treilea, cu 1.196, iar transporturile rutiere, pe al cincilea, cu 944. Iar din punct de vedere al profitului activitatile anexe transporturilor sunt pe locul al cincilea, cu 18,2 milioane de lei, iar transporturile rutiere de marfuri, pe al saselea, cu 14,2 milioane de lei. In ceea ce priveste topurile firmelor de transport, in clasamentul dupa cifra de afaceri conduce H.Essers Distributie, urmata de KLG Trucking si Niki Speed Transport, dupa numarul de angajati ANS V este pe primul loc, KLG Trucking, pe al doilea, iar H.Essers Distributie, pe al treilea, in timp ce dupa profit KLG este pe primul loc, urmat de ANS si Niki Speed.
In Gorj transportul rutier de marfuri este pe locul al patrulea ca cifra de afaceri, cu 315,7 milioane de lei, dupa productia de energie electrica si diverse tipuri de comert, si ca numar de angajati, cu 1.565, in timp ce dupa profit este pe locul al doilea, cu 24,8 milioane de lei, dupa fabricarea armamentului si a munitiei. In topul firmelor de transport de marfa Flitexim Com conduce in toate cele trei clasamente, urmata ca cifra de afaceri de Bob Transmondo si Simrod Fumex, ca numar de angajati de Viitorul si Romferex Import Export, iar ca profit, de Mitanov Trans si Iutko.
In Harghita transportul este pe locul al treilea dintre domeniile economice dupa cifra de afaceri, cu 375 de milioane de lei, in urma productiei de bauturi racoritoare nealcoolice, ape minerale si alte ape imbuteliate si comertului cu ridicata, pe locul al saselea ca numar de angajati, cu 1.650, si pe al treilea ca profit, cu 20,1 milioane de lei. Dintre firmele de transport rutier de marfuri, Waberer's are cea mai mare cifra de afaceri si este a doua ca numar de angajati, Haemmerling Group Logistic este prima ca profit si a doua ca cifra de afaceri, iar Fluvius Regensburg este prima ca numar de angajati si a treia ca cifra de afaceri.
In Hunedoara transportul rutier de marfuri este a patra ramura economica dupa cifra de afaceri, cu 385,9 milioane de lei, in urma constructiilor de cladiri, productiei de metale feroase sub forme primare si de feroaliaje si productiei de energie electrica, pe locul al treilea ca numar de angajati, cu 2.043, si pe al doilea ca profit, cu 24,1 milioane de lei. Best Drivers Trans este in topul firmelor din domeniu ca cifra de afaceri si a treia ca numar de angajati, Bubu Crys este prima ca numar de angajati si a patra ca cifra de afaceri, iar Administration Stock Financial este prima ca profit.
In Mehedinti transportul rutier de marfuri este a patra ramura economica dupa cifra de afaceri, cu 137,1 milioane de lei, in urma mai multor tipuri de comert, a cincea ca numar de angajati, cu 785, si a doua ca profit, cu 13,3 milioane de lei. Prima firma din domeniu ca cifra de afaceri si numar de angajati si a doua ca profit este Transport Prestari Servicii cu Utilaje Terasiere, Forester Cos Primex este prima ca profit, a doua ca cifra de afaceri si a patra ca numar de angajati, iar Floricola este a doua ca numar de angajati si a patra ca cifra de afaceri.