Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Extinderea si diversificarea activitatii continua

Romfracht este o casa de expeditii cunoscuta mai mult pe plan international decat in tara, asa cum declara presedintele sau. Acum cinci ani a inceput productia de fibra de polipropilena, pentru a recupera mai usor TVA care statea prea mult timp blocat la stat, iar intre timp si aceasta activitate de nisa s-a dezvoltat si contribuie din ce in ce mai mult la profitul companiei. Loc pentru crestere mai este in ambele domenii, dar conducerea Romfracht nu este preocupata doar de extindere, ci si de diversificarea ofertei, intentionand sa construiasca in urmatorii 2-3 ani un show-room si un service pentru o marca exclusivista de autoturisme.
 

Compania a avut in 2016 o cifra de afaceri de peste 139 de milioane de lei, cu aproape 20 de milioane de lei mai mare decat in 2015, ceea ce, asa cum declara presedintele companiei, Vladimir Mitroi, o plaseaza printre primele 5.000 de firme din Europa din punct de vedere al cresterii activitatii, conform INC 5000. Circa 90% din valoare se datoreaza casei de expeditii si serviciilor de distributie si grupaje, iar restul, fabricii de fibra de otel si polipropilena pentru armarea betoanelor, care a fost realizata acum cativa ani cu bani proveniti din activitatea principala si din credite bancare.
Casa de expeditii s-ar putea dubla daca s-ar gasi personal
Casa de expeditii este foarte bine organizata, este de parere presedintele Romfracht, care declara ca „suntem cea mai mare firma de profil cu capital integral romanesc si ne propunem sa crestem cifra de afaceri cu cinci milioane de euro pe an – desi in 2017 cred ca vom creste doar cu trei milioane de euro. Problema este ca nu mai avem spatiu sa ne extindem, ne trebuie teren pentru o noua cladire de birouri si cladirea in sine.“
Anul viitor casa de expeditii se va dezvolta prin construirea unui nou sediu de 2.600 m2, alaturi de cel deja existent, care are 1.600 m2. Astfel, daca in prezent aici lucreaza circa 90 de angajati, noul spatiu va permite lejer angajarea a inca 100.
Compania s-a dezvoltat in fiecare an dupa criza, dar cele mai multe realizari le-a avut in 2016. Iar 2017 se anunta si el foarte bun, cu rezultate cel putin la fel. Deocamdata cifrele din primul semestru sunt similare celor din aceeasi perioada a lui 2016, desi piata este in crestere. „Dar noi am stagnat pentru ca am avut probleme in a gasi personal pregatit.“
In trecut Romfracht avea o flota proprie de 10 camioane, dar inainte de criza a renuntat la ele si pentru ca transporturile nu mai mergeau atat de bine, dar si pentru ca „soferii din Bucuresti incepusera sa aiba pretentii prea mari“. Firma are si in prezent trei vehicule pentru distributie in Bucuresti si imprejurimi, deoarece se ocupa si de logistica pentru JYSK, dar nu intentioneaza sa extinda flota proprie decat, cel mult, cu utilitare usoare.
„Suntem mai cunoscuti in strainatate decat in Romania.“
In afara de expeditii si productie, Vladimir Mitroi a mai cumparat un teren de 15.000 m2, cu deschidere de 64 m la Autostrada Soarelui, unde intentioneaza ca in 2-3 ani sa inceapa sa construiasca o reprezentanta auto, cu show-room si service. Va fi o cladire impresionanta, promite presedintele companiei, pe care va scrie mare „Romfracht“, remediind astfel un mare inconvenient: acela ca „suntem mai cunoscuti in strainatate decat in Romania, pentru ca nu avem camioane inscriptionate si nu avem decat putini clienti din Romania“.
La inceput firma avea si clienti romani, „dar piata noastra e foarte ciudata si complicata, in sensul ca in toate tarile beneficiarii transportului angajeaza conationali, in timp ce clientii romani prefera sa lucreze cu straini“.
De exemplu, compania a transportat 270 de camioane pentru European Drinks – deoarece la o casa de expeditii vii doar cu transporturi complicate sau multe, altfel poti gasi pe cont propriu un caraus – dar comanda a ajuns la Romfracht printr-o multinationala de logistica din strainatate.
Pe de alta parte, in ciuda nationalismului din vest, „noua nu ne-a fost greu sa intram la clienti din alte tari, deoarece participam frecvent la targuri de profil, facem parte din cinci retele internationale de forwarderi si oferim servicii de un inalt profesionalism. Ne-am convins clientii prin calitatea serviciilor, ceea ce este cu atat mai dificil cu cat mentalitatea din vest, daca firmele din est fac greseli, este ca «nu sunt bune», dar daca firme din vest fac greseli, este ca «se intampla».“
Clientii provin din toate tarile europene, inclusiv Turcia, mai putin Ucraina si Rusia, deoarece drumurile sunt proaste si nesigure si companiei i s-a furat la un moment dat un camion in Moscova. „Dar este suficient loc in Europa.“ De asemenea, in portofoliul Romfracht sunt reprezentate toate tipurile de industrii, dar cu precadere cele unde e nevoie de transporturi speciale, care au nevoie de foarte multa atentie si dedicare.
Primii 10 clienti contribuie cu 10% la cifra de afaceri a companiei, pentru ca „filosofia noastra este sa nu punem toate ouale intr-un singur cos”.
Din cele 21.000 de transporturi realizate anul trecut de Romfracht, camioanele complete detin o pondere de 75%, iar grupajele saptamanale, din Franta, Belgia si Germania, au o pondere de 20%. Restul de 5% este dat de logistica (distributie si servicii cu valoare adaugata in depozitul propriu de 1.200 m2, unde aduce grupaje din vestul Europei si le distribuie in Grecia, Republica Moldova sau Bulgaria).
Departamentul de transport naval si maritim a fost inchis
Pana la sfarsitul lui iulie Romfracht oferea si transport naval si aerian, dar a inchis compartimentul pentru ca nu aducea profit. „Unii clienti aveau nevoie si de acest serviciu ca parte a unui pachet mai mare, dar cand doi angajati de la departamentul respectiv au plecat am inchis contractele in derulare si am anuntat clientii ca nu mai facem asta.“ Insa Vladimir Mitroi nu exclude varianta de a redeschide departamentul.
O intreaga armata de avocati pentru a preintampina incidentele
Cum termenele tot mai mari de plata si uneori chiar recuperarea in sine a banilor sunt una dintre cele mai mari probleme din transporturi, Romfracht are o asigurare CMR, in valoare de 1.500.000 de euro, incheiata la Asko in Germania, si contracte cu case de avocatura „foarte eficiente“ din Olanda, Belgia sau Germania si cu avocati din Franta care „au castigat pentru noi procese. Suntem, deci, foarte bine organizati si avem o experienta bogata, ceea ce conteaza mai mult decat teoria“, puncteaza Vladimir Mitroi, „astfel ca stim ce permite legislatia din fiecare tara. Important este ca nu ne e teama sa lucram pe piata internationala si sa raspundem adecvat la orice problema pe care ne-o creeaza clientii.“
Romfracht isi plateste transportatorii la 45 de zile – „de aceea gasim mereu camioane disponibile“ – si, in conditiile in care incaseaza banii de la clienti abia dupa 50-60 de zile, sau chiar 100-120 de zile de la cei din Spania si Portugalia, are 3,5-4 milioane de euro pe care ii plateste in avans si ii recupereaza ulterior.

Articole similare