Intr-un demers fara precedent pentru companie, ce vizeaza un grad de transparenta mai mare in special pentru clienti si potentiali clienti, membrii juriului „International Truck of the Year“ au fost invitati de Renault Trucks la sediul central din Lyon, unde au avut ocazia sa cunoasca indeaproape noutatile pe care le pregateste constructorul francez in materie de camioane. Un pas important este legat de piata de vehicule uzate, acolo unde Renault Trucks a luat-o inaintea competitorilor sai prin noul proiect „Used Trucks Factory“, prin care ofera valoare adaugata camioanelor sale uzate, prin transformarea lor in rigide si prin reomologarea motoarelor de la Euro 5 la Euro 3, marindu-si astfel cota de piata in Orientul Mijlociu si Africa, acolo unde numai acest tip de propulsoare poate fi utilizat.
Incursiunea in lumea Renault Trucks a inceput in Bourg en Bresse, o comuna mica din regiunea Ain, aflata la o jumatate de ora de mers cu masina in afara Lyonului. Aici, pe o suprafata de 120 ha, se afla uzina Renault Trucks, unde astazi sunt asamblate vehiculele grele ale producatorului, respectiv varful de lance, gama T, alaturi de cele doua game de constructii, C si K. Construita in 1964 sub emblema Berliet, fabrica din Bourg en Bresse a fost pentru multa vreme locul unde erau asamblate vehiculele speciale ale constructorului lionez si a evoluat odata cu schimbarea proprietarului, Renault Vehicule Industriale, la mijlocul anilor ’70, mai apoi Grupul Volvo, la inceput de secol XXI. Astfel, preluarea de catre Renault Truck a insemnat si intrarea in productie a vehiculelor civile, asa cum au fost gamele A sau C. Precursorul gamei T, celebrul Magnum, a intrat in productie la Bourg en Bresse la inceputul anilor ’90, ultimul vehicul iesind de pe poarta fabricii in iunie 2013. In 2006, odata cu integrarea in productie a modelului Kerax, uzina a devenit locul unde este asamblata toata gama de peste 16 t a constructorului francez.
La intrarea in fabrica, pe mai multe rasteluri, diverse componente de camion, de la osii si pana la motoare, isi asteapta cuminti randul sa intre pe banda de productie, acolo unde vor fi asamblate pentru a forma un camion complet. Intr-o era a tehnologiei, cand lupta se da in principal cu lipsa timpului si a fortei de munca, te-ai fi asteptat ca uzina sa aiba un grad de tehnologizare destul de ridicat, mai precis sa observi tot felul de roboti industriali care lucreaza continuu la capacitate maxima. Ei bine, nu, in Bourg en Bresse muncesc numai „barbati si femei“, dupa cum ne-a explicat Stefan, ghidul noastru, deoarece pentru asamblarea unui camion „ne folosim de maini si de creier“, fiecare sasiu fiind diferit, existand mii de variante, in functie de cerintele clientilor. Astfel, in uzina Renault Trucks lucreaza circa 1.500 de oameni, care asambleaza 126 de camioane in fiecare zi, de luni pana vineri, intr-un singur schimb. „In 2016, aici au fost asamblate 22.400 de camioane, adica 63 de camioane pe zi pentru fiecare linie.“ Insa capacitatea maxima este de 160 de camioane pe zi pe o singura tura, respectiv 255 de camioane pe zi in doua ture pe fiecare linie. Cele trei game – T, C si K – sunt asamblate pe cate o linie fiecare, insa volumul cel mai mare il au autotractoarele si rigidele pentru constructii. Asta pentru ca Linia 1 este dedicata unui contract cu armata canadiana, unde se asambleaza modelele Kerax, avand o lungime de 140 m, mult mai scurta comparativ cu celelalte doua dedicate vehiculelor comerciale, care au 600 m.
Daca pe Linia 3, dedicata gamei de Distante Lungi, modelul T, sasiul este unul standard – 4×2, pe Linia 2, cea pentru gama de Constructii, sasiurile variaza de la 4×2 pana la 8×6. Pentru a putea ajunge la 126 de camioane pe zi, asamblarea este segmentata, pe fiecare segment lucrand mai multe persoane, in functie de complexitatea procesului. Fiecare angajat are la dispozitie fix sapte minute pentru a-si duce sarcina la bun sfarsit. Sunt operatiuni diferite, iar la finalul fiecarui segment exista o persoana care face un control al calitatii, bifand pe o foaie, unde sunt trecute numele dealerului si al clientului, lista de operatiuni parcurse. Daca apare vreo problema, sasiul nu pleaca spre urmatorul segment, ci este transferat catre alt departament, unde este remediata. Dupa patru ore si jumatate de cand sasiul a fost asezat pe banda de productie, din uzina Bourg en Bresse iese un nou camion. Toate camioanele parcurg trei ture pe un circuit de testare aflat la cateva sute de metri distanta, in incinta fabricii, pentru ca mai apoi sa ajunga pe banca de teste, unde sunt observati diferiti parametri, printre care si consumul de carburant. In total, aceste operatiuni dureaza inca o ora. De aici, vehiculele pleaca la o alta fabrica, apoi sunt preluate de clienti. Interesant este faptul ca piesele mari, cum ar fi motorul sau cabina, care vine gata echipata aici din fabrica Blainville-sur-Orne, sunt montate pe sasiu in cateva minute. Un alt lucru interesant, pe care l-am mai aflat in aceasta vizita de fabrica, este faptul ca 70% din partile totale ale camioanelor sunt „made in France“.
„Used Trucks Factory“, solutia pentru declinul pietei de rulate
La Bourg en Bresse, Renault Trucks nu produce doar camioane noi, ci aici se afla si atelierul sau specializat de transformare a vehiculelor uzate. Programul a demarat in urma cu sase luni, in prezent fiind produse 10 unitati pe saptamana, tinta fiind ca acest numar sa creasca la 20. Obiectivul este unul ambitios, pana la finalul anului mecanicii de aici trebuind sa „transforme“ circa 300 de unitati, iar din 2018 capacitatea anuala ar urma sa atinga 500 de vehicule modificate.
Emmanuel Duperray, Senior Vice-President, responsabil de Used Trucks in cadrul Renault Trucks, ne-a explicat faptul ca echipa sa de mecanici reconditioneaza camioane cu o vechime de sub cinci ani, pe care le transforma in rigide si in camioane de aprovizionare in santier.
„Am ajuns la concluzia ca avem camioane uzate care se intorc la noi din flotele clientilor, cu destul de putina diversitate in termeni de produse. Avem destul de multe tractoare de distante lungi, iar pentru a continua promovarea imaginii in fata clientilor am decis sa incepem aceasta activitate de «Used Trucks Factory». Ideea este sa crestem diversitatea ofertei noastre de produse prin adaptarea la piata si transformare. Pentru a face acest lucru, luam din flotele clientilor nostri autotractoare standard, am inceput cu gama Premium, urmata de gama T. Am decis sa ne folosim experienta si capacitatea pentru a face aceste transformari“, a mai afirmat Emmanuel Duperray.
In principiu este vorba despre doua tipuri de transformari: convertirea autotractoarelor standard in camioane mai robuste, destinate santierelor, numite Premium X-Road si T X-Road, si convertirea aceluiasi tip de camioane, Premium Route si gama T, in vehicule rigide. Vehiculele ajung aici din toata Europa, in special prin programe de buy back din flotele clientilor, dar pot fi si camioane cumparate de pe piata, si fiecare trece prin 200 de puncte de inspectie, reparandu-se ceea ce este necesar. Duperray tine sa precizeze totusi ca aceasta diversificare a activitatii de vehicule uzate reprezinta doar o parte a activitatii Renault Used Trucks. „Cele mai mari volume sunt reprezentate de vehicule standard revandute, dar care urmeaza aceiasi pasi privind inspectia, controlul calitatii si garantia oferita.“
Ideea din spatele transformarii autotractoarelor in vehicule pentru constructii este de a tinti alte segmente din piata. „Ce facem concret camionului: consolidam suspensia cabinei, o schimbam din pneumatica in mecanica, prin montarea de noi anvelope pentru segmentul de constructii, crestem garda la sol cu pana la 70 mm, protejam radiatorul, adaugam anumite piese exterioare care ofera un design mai robust (bare de protectie din otel, o treapta noua de acces si o sa de cuplare ranforsata). si o culoare neagra (oglinzi negre, faruri negre). De asemenea, cutia de viteze este modificata si primeste o functie off-road, iar calculatorul de bord este si el actualizat“, am mai aflat din partea oficialului companiei. Cele 10 camioane care sunt modificate saptamanal in atelierul din Bourg en Bresse pleaca spre vanzare catre piete europene precum Franta, Germania sau Spania, dar si in Africa sau Orientul Mijlociu.