Infrastructura deficitara si birocratia continua sa fie principalele obstacole in dezvoltarea transportului maritim, crede Luiza Carpov, CEO Yawo Services, motiv pentru care compania isi va muta volumele in portul Koper din Slovenia, acolo unde „serviciul este mai bun din punct de vedere al pretului, timpului de tranzit si procesului vamal“. Pe de alta parte, transportul aerian, principalul pol de activitate pentru Yawo Services, inregistreaza o crestere dinamica, motiv pentru care compania estimeaza afaceri de un milion de euro la final de an si de trei milioane de euro in 2018, cresterea fiind bazata pe volumele provenite de la clientii noi.
China ramane o piata importanta pentru importatorii romani, indiferent de marimea lor, iar modalitatile de transport solicitate sunt in regim aerian si maritim, principalele tipuri de transport pe care le intermediaza Yawo Services. In ultima perioada se observa o evolutie a transportului feroviar, dupa cum puncteaza Luiza Carpov. „Firma noastra se ocupa in mare parte de importuri din Asia, in general China, dar si Coreea de Sud, Taiwan, India si SUA, unde volumul este destul de mare. Transportul feroviar se realizeaza pe ruta Shanghai-Varsovia si dureaza intre 11 si 15 zile din momentul in care pleaca marfa si pana soseste la destinatie, iar de aici se pleaca pe roti spre Romania. Consolidarea se face in China, acolo unde avem un depozit inchiriat, iar marfa trebuie adusa cu cel putin trei zile inainte de plecare. Totul dureaza cel mult 25 de zile. Este un serviciu nou, promovat de aproximativ un an pe piata.“ Directorul general incearca popularizarea transportului feroviar deoarece este o solutie optima, care se incadreaza intre transportul aerian – de doua ori mai scump – si cel maritim, acolo unde preturile sunt mai mici, dar timpii de tranzit, mai mari.
Deficitari si la infrastructura aeriana
Momentan, transportul aerian ocupa un procent de 80-85% in cifra de afaceri a Yawo Services, urmat de cel maritim, cu o pondere de circa 10%. In completare, compania ofera servicii de transport feroviar si rutier. „Avem cativa clienti cu care avem o relatie foarte buna si carora le facem doar transport rutier, dar in general nu promovam acest tip de transport singular“, detaliaza Luiza Carpov. In prezent, volumele cele mai importante de marfa vin pe aeroportul din Frankfurt, acolo unde compania efectueaza si servicii de vama fiscala, cerute in special de companiile mici si mijlocii, ceea ce le permite astfel sa isi optimizeze mai bine cash flow-ul, agentul local al companiei fiind cel care depune garantia necesara pentru amanarea de plata a TVA. „Teoretic, aceasta amanare ar putea fi obtinuta de oricine, chiar si in Romania. La noi insa merg lucrurile foarte greu, de aceea noi lucram cu biroul vamal din Frankfurt pentru transporturile in regim aerian“, afirma CEO-ul Yawo. Pentru ca procentul clientilor care solicita acest serviciu de vama fiscala a scazut de la 90 la 75%, avand in vedere numarul mare de clienti noi adusi portofoliului, incepand din acest an compania lucreaza si cu aeroportul din Otopeni, insa volumele sunt mici aici, in special din cauza birocratiei stufoase si a infrastructurii pentru avioanele de tip cargo. In opinia Luizei Carpov, fata de aeroportul din Budapesta, Romania a ramas mult in urma, in conditiile in care anul trecut traficul de aici a inregistrat un volum de 100.000 t, comparativ cu aeroportul Henri Coanda, care a avut un volum de circa 45.000 t in 2016. „Pe Otopeni nu poti aduce avioane cargo unde poti incarca pe usa o marfa de 2 m inaltime, in conditiile in care, de exemplu, TAROM are 80 cm. Imi aduc aminte cand mergeam cu trei paleti de 0,83 cm si trebuia sa ii desfac pentru acei cativa centimetri peste limita. In plus, dimensiunile scanerul cu raze X limiteaza masurile paletilor, marfa trebuia desfacuta si astfel pierdeam foarte mult timp. Pe cand in Budapesta reusim sa oferim solutii pentru transporturi de greutati si dimensiuni mari, precum ultimul proiect avut, de transporturi catre Seul, in care cel mai mic transport a avut 16 t.“
„Standard“, cel mai solicitat serviciu
Compania ofera mai multe tipuri de servicii pentru transportul aerian, in general adaptate nevoilor clientilor sai, insa cel „standard“, cu un timp de tranzit intre sase si opt zile calendaristice, este cel mai solicitat, urmat de serviciul „economy“, 12-14 zile, cu cerere de la jumatatea primaverii pana la final de august-septembrie. Insa in perioada aglomerata, toamna-primavara, inclusiv serviciul „standard“ se duce spre „economy“, explica Luiza Carpov. „Fiind foarte multe marfuri de transportat, este dificil sa primesti spatiu in avion fara a astepta cateva zile. De exemplu, anul trecut in august a falimentat transportatorul maritim Hanjin Shipping, o companie importanta, iar 25.000 de TEU-uri nu au mai fost incarcate timp de mai multe luni, pana la final de septembrie. In octombrie, cand au fost preluate, s-a blocat totul. Multi au vrut sa vina pe aerian, a fost o nebunie. In Shanghai faceai rezervare astazi si prindeai zbor peste doua saptamani. In aceste momente conteaza sa fii aproape de client si sa ii explici ce se intampla cu transportul lui si ce solutii ai tu la indemana.“
Urmatoarele doua servicii sunt si cele mai rapide, insa, fiind destul de scumpe, nu sunt atat de solicitate: „on board courier“, pentru marfuri pana in 100 kg, unde un agent se urca in avion cu marfa ca fiind bagaj de cala, iar transportul dureaza „36 de ore din orice colt al globului“, si „next flight out“, cu prioritate la livrare, fiind aleasa cea mai rapida ruta, fie comerciala, fie de linie.