Transportul de containere frigorifice a devenit o obisnuinta si in portul Constanta, astfel ca si firmele de transport rutier care s-au specializat pe frig s-au echipat corespunzator pentru a pastra lantul frigorific imediat dupa fixarea containerului pe sasiu. Daca solutia clasica este atasarea de container a unui generator mobil – care inseamna insa cheltuieli de inchiriere si de montaj si specialisti care sa il faca, plus transportul pe gol pentru montajul/demontajul agregatului – Krone propune un generator adecvat de curent montat fix pe semiremorca. Firma constanteana Alvalexino CO a cumparat cinci astfel de semiremorci port-container cu GenSet de la Krone, cu certitudinea ca acest avantaj competitiv o va ajuta sa-si creasca eficienta activitatii de transport containere frigorifice.
Transportul de marfuri perisabile trebuie sa respecte legal o multime de conditii legate de trasabilitate, astfel ca nu este permisa deconectarea containerului frigorific de la alimentarea cu energie electrica decat pret de cateva minute, cat macaraua ridica de la sol containerul si il asaza in pozitia de transport pe vapor.
Un container frigorific are montat pe el agregatul care produce si mentine apoi temperatura stabilita. Acesta dispune si de un motor diesel pentru actionare, dar functioneaza aproape in exclusivitate cu motoare electrice alimentate cu curent electric de 380 V. Pe vapor si in terminal este simplu – prize pentru curentul trifazat sunt la tot pasul – in timp ce camionul trebuie sa fie echipat cu un generator mobil sau fix.
Pentru a creste disponibilitatea si a scadea cheltuielile si timpul de transport fara incarcatura (pentru montajul/demontajul generatorului), Krone, unul dintre cei mai mari producatori de remorci si semiremorci din Europa, propune semiremorca port-container cu GenSet. Solutia consta dintr-un generator de curent actionat de un motor diesel alimentat cu motorina dintr-un rezervor de circa 200 l, montat fix sub sasiul semiremorcii. Prizele sunt pozitionate pe sasiu in asa fel incat sa poata alimenta cu energie electrica agregatele de frig atat pentru containerele de 40’ cat si pentru cele de 20’. Aceste agregate, numite GenSet (Generator Set), reduc considerabil timpul de stationare alocat incarcarii containerului pe semiremorca, acesta devenind o chestiune de minute, iar lantul frigului nu este intrerupt semnificativ.
„Am facut experiente de tot felul cu acele agregate atasate suplimentar la containerele frigorifice”, a explicat Valentin Tiripan, administratorul firmei Alvalexino CO SRL din Constanta, dezavantajele solutiei clasice folosite pana acum. „In primul rand, trebuie sa le gasesti disponibile, apoi necesita timp pentru instalare si, in final, nu stii cat sunt de uzate, ce probleme iti pot face pe drum si trebuie sa le si duci inapoi de unde le-ai luat. Totul iti ingradeste destul de mult flexibilitatea pe care trebuie sa o ai in transport ca sa eviti pe cat se poate parcursul pe gol. Si, credeti-ma, manipularea acestor agregate nu este deloc usoara. Sunt un om calculat si, ca orice transportator serios, intorc fiecare leu pe toate partile inainte de a-l cheltui. Daca tin cont de toate costurile, investitia se va amortiza intr-un timp absolut rezonabil”, a mai spus Valentin Tipiran, un pionier si specialist in transportul de containere frigorifice, care a achizitionat recent cinci semiremorci port-container Krone cu GenSet.
„O asemenea investitie nu se face din motive exclusiv contabile. Efectul de marketing atunci cand o casa de expeditie sau un proprietar al marfii transportate in container vede echipamentul pe care il detii este extrem de important pentru dezvoltarea in continuare a afacerii. In plus, o parte din firmele concurente de pe piata de transport containere din Romania nu au invatat sa faca nici pana in ziua de azi un calcul exact al adevaratelor costuri si ofera preturi extrem de mici. E adevarat, asemenea firme de regula nu rezista pe piata, dar contribuie mult la degradarea preturilor pana la limita supravietuirii. Un echipament ca al meu, cu garantiile pe care le pot da clientului, permite si oferirea cu succes a unui pret acoperitor, si dezvolta si increderea unui parteneriat pe termen lung cu clientii.“
Proprietarul Alvalexino sustine ca s-a gandit la o asemenea solutie „inainte ca vreun inginer sa deseneze la planseta o astfel de semiremorca. Si cand am aflat ca o produce Krone, timpul scurs pana la o decizie a fost foarte scurt.”
Un plus l-a reprezentat parteneriatul special cu CTE Trailers, reprezentantul lui Krone in Romania, care are practic tot atatia ani ca si firma constanteana, infiintata in 1998.
„Astfel de investitii nu le faci doar cu calculatorul in mana, ci conteaza profesionalismul furnizorului, consilierea, cheltuielile de intretinere pe care in timp ajungi sa le cunosti si, nu in ultimul rand, valoarea de revanzare a vehiculului”, a mai spus Valentin Tiripan.
Alvalexino a inceput transportul rutier de marfuri cu doua autotractoare Roman si doua semiremorci cu platforma transformate in port-container, ambele rulate, ajungand in prezent la 27 de autotractoare (16 pentru transport international si 11 folosite doar la intern) si 11 semiremorci pentru transportul containerelor de orice dimensiuni.