Daca peste 90% din transportatorii cu parcuri mai mari de 30 de autovehicule lucreaza aproape exclusiv la international si intracomunitar, Step One Spedition surprinde prin rezultatele financiare obtinute in ultimii patru ani cu parc propriu si activitate de expeditii destinate aproape in exclusivitate pietei interne. Avand cam aceiasi clienti cu care a pornit la drum in 2009, ca expeditor, Step One Spedition a investit pe rand in parc auto si centre teritoriale acolo unde aveau nevoie clientii sai. Managementul eficient bazat pe implicarea echipei si pe anticiparea nevoilor clientilor a contribuit la mentinerea firmei cu sediul in Oltenita intre primele 40 din punct de vedere al cifrei de afaceri, din care insa aproape jumatate sunt filiale ale unor multinationale in Romania, un sfert sunt distribuitori romani de bunuri de larg consum sau produse petroliere si doar un sfert sunt firme de transport cu capital autohton, majoritatea angajate in transporturi auto pe international. Profitul nu este inca pe masura volumelor de lucru, ca urmare a investitiilor masive in echipamente, oameni si sisteme IT. „Specialistul in transport intern” da dovada de aceeasi loialitate si in ceea ce priveste parteneriatele cu furnizorii, anul acesta reinnoindu-si complet parcul auto cu 100 de Mercedes-Benz Actros de ultima generatie. Astfel, in timp ce majoritatea firmelor de transport iau in calcul la intern doar camioanele vechi, Step One Spedition va putea pune la dispozitia clientilor sai din retailul national un parc auto total format din 160 de camioane noi Euro 6.
Dupa ce si-a facut mana cativa ani intr-o companie de expeditii, in 2009 Bogdan Dragomir a decis ca este momentul sa inceapa pe cont propriu si a infiintat Step One Spedition, in parteneriat cu prietenul sau, Florin Stoian.
Dupa trei ani au cumparat primul camion, crescand treptat parcul auto propriu pana la 20 de camioane in 2014. „Pentru a le oferi clientilor servicii conform asteptarilor lor si pentru a accelera dezvoltarea companiei, in 2014 am decis sa facem o achizitie mai mare de flota proprie si am cumparat 80 de camioane”, povesteste Bogdan Dragomir, administrator director general. Acesta crede ca „formula ideala” este combinatia dintre flota proprie si coordonarea unor subcontractori dedicati, astfel incat sa aiba acces la volumele mari de marfa, dar sa si controleze calitatea serviciilor oferite. In prezent Step One Spedition detine 141 de camioane, din care 140 sunt Euro 6 si unul singur Euro 5. O parte dintre acestea au fost inlocuite luna trecuta cu Mercedes-Benz Actros de ultima generatie, alte 20 urmand sa soseasca, pentru extinderea flotei pana la 160, pana la sfarsitul acestui an. Activitatea este completata de circa 100 de camioane subcontractate in regim exclusiv.
„Noi nu avem clienti si furnizori, ci parteneri. Am investit in camioane noi, pentru ca strategia noastra este de a dezvolta parteneriate pe termen lung. Le oferim partenerilor nostri servicii premium si atunci avem nevoie de echipamente premium. Achizitia de flota noua presupune costuri fixe lunare mari, dar daca le gestionezi corect si daca esti foarte atent in exploatarea acestor echipamente poti gasi un echilibru intre costurile de mentenanta, mult mai reduse la un echipament nou, si costurile de leasing. De asemenea, consumul de carburant te poate ajuta sa compensezi costurile fixe”, explica Bogdan Dragomir.
In plus, pentru a-si asigura o utilizare cat mai eficienta a camioanelor si a diminua stationarile cauzate de probleme tehnice, dar si pentru un control mai bun al costurilor, Step One Spedition a comandat cele 100 de camioane noi de la Mercedes-Benz cu contract full-service (Mercedes-Benz Complete), serviciu extins la intreaga flota. Pachetul acopera toate lucrarile de service ce pot interveni pe parcursului intregului ciclu de viata al camionului si este valabil in reteaua internationala de parteneri de service autorizati pentru Mercedes-Benz.
De asemenea, toate camioanele sunt dotate cu sistemul FleetBoard, solutia telematica de management al transportului, care permite automatizarea proceselor, reducerea consumului de combustibil si a emisiilor de CO2, gestionarea timpilor de lucru ai soferilor, dar si monitorizarea permanenta a activitatii, in vederea obtinerii unui cost de operare optim.
Dezvoltare centrata pe activitatea partenerilor
Daca cele mai multe firme mari de transport cu capital romanesc s-au dezvoltat in jurul unor poli industriali importanti, sediul central al Step One Spedition este in Oltenita, zona putin ofertanta pentru domeniul transporturilor, tocmai de aceea fiind nevoita sa se extinda teritorial. In prezent firma detine birouri operationale la Stefanesti, Otopeni, Bacau, Turda si la Ploiesti, iar anul viitor urmeaza sa deschida puncte de lucru si la Roman si Lugoj.
Dezvoltarea retelei Step One Spedition depinde foarte mult de modul de dezvoltare a clientilor sai, retaileri de produse de larg consum, bauturi, materiale de constructii s.a.
„La transport intern este vital sa ai volume mari, parteneri din toate industriile, si sa acoperi toata tara, ca sa poti sa optimizezi rulajul pe gol. O dislocare de 50 km cu incarcare si descarcare in Romania poate sa-ti manance tot profitul pe o cursa. Daca ne gandim ca distanta maxima pentru o cursa pe intern este de 400-500 km, o dislocare de 50 km inseamna 10% din ce ai parcurs incarcat. Si sa nu uitam ca 50 km in zona Bucurestiului inseamna 5-6 ore cu parcurgerea soselei de centura. Pierderea este evidenta, ca sa nu mai vorbim de faptul ca in contracte penalitatile de intarziere la descarcare sunt enorme. Retailerii lucreaza just in time si, daca nu ajungi cu produsele proaspete la timp, clientul poate sa refuze marfa.”
Bogdan Dragomir a mai explicat sa Step One Spedition este a doua firma ca dimensiune din Oltenita si in primele zece din judetul Calarasi. „Avem angajati atat din zona Oltenitei, impreuna cu care am dezvoltat afacerea, cat si din restul tarii, oameni pe care am avut norocul sa-i cunosc si sa-i conving sa faca parte din echipa noastra.”
Absolut toate deciziile se iau in cadrul echipei de management, formate din sase membri – patru din operational, directorul de HR si CFO – si administratorul director general, Bogdan Dragomir.
„Unul dintre indicatorii pe care ii urmarim este gradul de proactivitate. Noi discutam cu partenerii nostri ca sa le identificam nevoile, sa le intelegem strategia pe termen lung si sa ne adaptam ulterior pentru ceea ce va urma. Tot ceea ce facem este in concordanta cu strategia partenerilor nostri.”
Urmeaza noi investitii
Cu aproape 80% din volume realizate pe intern si numai 20% la international, Step One Spedition isi mentine o pozitie fruntasa in topul firmelor de transport, fiind, in 2017, pe locul al 40-lea in topul national dupa cifra de afaceri, cu 20,7 milioane de euro (cu aproape doua milioane de euro mai mult fata de 2016), si pe al 50-lea dupa profit, cu aproape 670.000 de euro, cifra usor in scadere fata de anul anterior, cand a inregistrat 690.000 de euro. Profitul in usoara scadere, in conditiile majorarii cifrei de afaceri cu aproape doua milioane de euro, este cauzat atat de marjele mici practicate la transport intern, cat si de investitiile enorme, mai ales in camioane noi si in majorarile de salarii.
La tarifele mici practicate pe intern, cele aproape 21 de milioane de euro facturate in 2017 se „traduc”, la un tarif mediu de 200-300 de euro pe cursa, in circa 90.000 de curse pe an, gestionate cu parcul propriu sau prin subcontractori. Efortul este imens si numai o buna organizare si masuri continue de eficientizare pot asigura profitabilitatea.
Si, cu toate acestea, compania lucreaza cu echipamente noi (atat camioane, cat si semiremorci, in mare parte frigorifice), oferind un nivel ridicat de calitate a serviciului. Pentru predictibilitate si control al livrarilor a cheltuit sume importante pentru monitorizarea camioanelor si dezvoltarea sistemelor IT. Step One Spedition lucreaza cu un ERP si un TMS dezvoltat in-house, adaptat la tipul sau de activitate si conform cu nevoile proprii.
Pentru urmatorii ani, transportatorul specializat pe intern isi propune sa dezvolte si partea de logistica, pentru a oferi clientilor sai un serviciu suplimentar de depozitare, acolo unde au nevoie.
In acelasi timp, in paralel cu cresterea cheltuielilor cu salariile si trainingurile, managementul firmei vizeaza dezvoltarea unor programe care sa creasca atractivitatea si loialitatea personalului in cadrul firmei, care vor fi lansate chiar in anul ce vine.
Iar inovatia si marketingul inteligent sunt alte laturi ale afacerii de transport la care Step One Spedition isi propune sa apeleze pentru a-si continua dezvoltarea sustenabila de pana acum.