Asociatia Europeana a Producatorilor de Automobile (ACEA) si-a exprimat ingrijorarea cu privire la votul PE referitor la noi standarde de emisii de CO2 pentru camioane.
Votul Comitetului pentru Mediu al Parlamentului (ENVI) a reactionat la propunerea Comisiei Europene privind standardele de CO2 pentru noile vehicule din gama grea, publicata in mai a.c.
Standardele urmeaza sa fie implementate in doar sase ani. „Industria camioanelor din Europa este dispusa sa-si asume aceste obiective ambitioase in materie de CO2, cu conditia sa fie viabile din punct de vedere tehnologic si economic in intervalul de timp dat“, a declarat Erik Jonnaert, secretar general ACEA. Cu toate acestea, nivelul extrem de strict de reducere a emisiilor de CO2 pentru 2025 si 2030 pe care deputatii europeni le-au votat merge dincolo de propunerea Comisiei, care a fost deja extrem de provocatoare.
„Aceste obiective ar ridica probleme majore, deoarece pur si simplu nu iau in considerare realitatile si complexitatea pietei camioanelor, nici ciclurile lungi de dezvoltare pentru vehiculele grele“, a mai explicat Erik Jonnaert. „Deputatii europeni ar trebui sa stie ca vehiculele care vor intra pe piata in 2025 sunt deja in curs de dezvoltare.“
ACEA sprijina ideea CE de a introduce stimulente specifice pentru a incuraja inovarea si utilizarea de vehicule cu motorizare alternativa. In acest sens, industria saluta introducerea unui sistem de super-credite ca mijloc de incurajare a utilizarii camioanelor cu nivel redus de emisii. Totusi, deputatii europeni au votat pentru a transforma acest lucru intr-un sistem de referinta, stabilind un „malus“ de CO2 pentru producatorii care nu reusesc sa atinga un anumit volum de vanzare in gama vehiculelor cu un nivel redus de emisii. „Prin aceasta masura nu a fost luat in calcul faptul ca potentialul de electrificare a vehiculelor de mare tonaj este mult mai scazut decat cel al autoturismelor, mai ales atunci cand vine vorba de vehicule pentru transportul pe distante lungi. In plus, lipsesc infrastructurile de reincarcare, in special pe autostrazi“, a atras atentia Erik Jonnaert.
Camioanele transporta anual 14 miliarde de tone de marfuri. Acestea ofera aproximativ 72% din totalul transportului terestru in Europa sau 90% din valoarea totala a marfurilor, reprezentand in acelasi timp 5% din totalul emisiilor de CO2. Performanta transportului rutier de marfuri, masurata in miliarde de tone-kilometri, a crescut cu pana la 20% intre 2000 si 2016.