Managerii de transport prezenti la Gala Tranzit au fost invitati sa raspunda la cateva intrebari legate de cele mai importante subiecte ale momentului, unel dintre ele fiind criza de soferi care tine deja de ani buni si nu da semne ca s-ar incheia prea curand.
Aproximativ 10% dintre respondenti declara ca nu au gasit inca nicio solutie, iar 9%, ca nu au avut probleme cu lipsa de conducatori auto (multi dintre ei conducand firme care fac transport specializat), nici macar acolo unde e vorba de mers in echipaj. Dintre cei care s-au confruntat cu criza de soferi, dar au reusit sa o depaoeasca total sau partial, 26% au declarat ca au crescut veniturile acestora ca masura luata singura sau impreuna cu altele de natura a motiva angajatii. In unele cazuri cresterea veniturilor nu a adus decat un mic succes, iar in altele ea s-a aplicat numai sau mai ales soferilor cu vechime, care reprezinta un factor de stabilitate pentru firme.
Alte masuri la care au apelat managerii din domeniu sunt bonusurile acordare in functie de numarul de amenzi primite, de vechimea in firma, de recomandari (care sunt tot mai incurajate) sau de consum (5% dintre respondenti), un program mai flexibil pentru conducatorii auto, uneori prin curse cu plecare si sosire acasa, garantarea stabilitatii locului de munca, imbunatatirea conditiilor de munca, in special prin achizitionarea de camioane noi, cu sisteme care sporesc confortul, externalizarea distributiei si externalizarea in sensul de a ajuta soferii sa devina patroni si sa faca transport pentru fostul angajator sau transferarea unei cantitati mai mari din marfa pe intermodal.
Circa 5% dintre manageri au angajat soferi fara experienta, carora, in cele mai multe cazuri, le-au platit ocolarizarea. Unele firme nu au gasit alta solutie decat limitarea parcului auto, colaborarea cu tractionioti sau vanzarea de curse catre alti operatori, dar sunt si unele care au reusit deja sa angajeze conducatori auto din afara UE. Iar unul dintre manageri a aratat ca, fiind vorba de o firma mica, soferii sunt din familie, ceea ce confera o siguranta si o stabilitate mai mari.
In concluzie, asa cum puncteaza unul dintre manageri, care s-a confruntat cu plecari de soferi din firma, dar a si facut mereu angajari noi, firmele consecvente, prezente de mult timp pe piata, reuoesc sa-si pastreze numarul de soferi, in ciuda crizei, avand relatii stranse cu ei si o buna comunicare, deruland si colaborari cu ocoli de soferi si avand un sistem proactiv de pregatire continua a conducatorilor auto.
Pro si contra soferilor extracomunitari
O alta intrebare a vizat angajarea de soferi extracomunitari, numarul celor care sunt de parere ca aceasta nu este o solutie la criza de forta de munca fiind semnificativ mai mare decat al celor care cred ca este o solutie. Printre argumentele aduse de primii dintre ei se numara faptul ca Romania are cea mai mare rata a fortei de munca apte, dar neocupate, din Europa (asistati social), ca legislatia este greoaie, dar ca in cazul unei schimbari si daca soferii ar fi instruiti corespunzator ei ar putea face fata, ca nu ar fi usor de comunicat cu ei, ca nu se potrivesc pentru anumite domenii de activitate – transport cu temperatura controlata, transport international sau pachete de servicii de transport si logistica in spatiul comunitar – sau ca pur si simplu, cu referire la conducatorii auto din tari asiatice, nu sunt potriviti pentru meseria de sofer. Unul dintre manageri a detaliat chiar, amintind ca transportul in zona asiatica este haotic si nu prezinta siguranta nici in trafic, nici in ceea ce priveote integritatea camionului si a marfii. Iar trimiterea in Comunitate a unor astfel de conducatori auto despre care nu exista suficiente informatii si in cazul carora nu se pot lua masuri de protectie este foarte periculoasa pentru angajator.
Dintre managerii care considera ca soferii extracomunitari sunt o solutie unii chiar au deja astfel de angajati, iar altii nu au inca, dar au disponibilitatea de a lucra cu oricine doreote sa munceasca sau ar angaja soferi extracomunitari, insa pentru inceput doar pentru transport intern, din cauza numeroaselor bariere culturale si lingvistice. Unii manageri considera ca in conditiile actuale orice sofer este bun, iar altii spun ca, mai ales pentru firmele mici, aceasta ar fi o solutie potrivita daca s-ar rezolva partea legata de birocratie si ar creote numarul de locuri destinate fortei de munca extracomunitare in general, nu neaparat asiatice. Iar unul dintre respondenti s-a declarat pentru angajarea unor conducatori auto din afara UE, dar nu din Asia, ci din Ucraina sau Rusia.
Pro si contra tinerilor de 18 ani la volanul camioanelor
La intrebarea daca obtinerea permisului de conducere categoria C la 18 ani ar putea fi o solutie pentru criza de soferi sau e mai bine ca tinerii sa aiba mai intai trei ani de experienta de condus autoturisme cele doua variante de raspuns au obtinut un numar aproximativ egal de voturi.
Printre argumentele managerilor care vor ca tinerii sa poata obtine permisul categoria C la 18 ani se numara faptul ca in alte tari acest lucru este posibil, ca cei trei ani care trec intre terminarea liceului de profil si momentul in care pot obtine atestatul fac ca numarul celor interesati de aceasta meserie sa scada considerabil, ca experienta se dobandeote prin a-i initia pe masini de capacitate mai mica, deci e important sa sustinem promovarea tinerilor in campul muncii, ca cine are aceasta pasiune de a ajunge sofer profesionist se poate descurca si la 18 ani la fel de bine ca la 21 sau ca, asa cum a declarat unul dintre respondenti, „eu personal am condus camioane din momentul in care am implinit 18 ani si am primit permisul de conducere“. Managerii de transport atrag insa atentia asupra faptului ca acordarea permiselor categoria C la 18 ani trebuie sa se faca numai in anumite conditii: soferii sa participe inainte la un training adecvat sau sa mearga timp de 1-3 ani numai in echipaj, sub indrumarea unui coleg experimentat, pentru mai multa siguranta.
Argumentele contra sunt legate mai ales de siguranta in trafic: nici macar la 21 de ani un sofer nu poate avea calificarile necesare, spun unii dintre respondenti, maturitatea e importanta pentru siguranta celorlalti participanti la trafic, experienta in trafic este primordiala pentru drumurile din Romania (arata un manager a carui firma se ocupa de transport intern), dar si din strainatate, atunci cand conduci un camion de 24 t, cei mai multi tineri fara experienta sunt un pericol si pentru ei, si pentru cei din jur, un tanar nu poate nici macar intelege responsabilitatea de conducator auto de camion, nevoia de adrenalina este mai mare sub 23 de ani, ceea ce creote riscul pe sosel, tinerii sunt lipsiti de discernamant si de responsabilitati si, in sfarsit, faptul ca sunt educati sa creada ca orice problema le va fi rezolvata de parinti.
Optimism scazut si pe viitor fata de criza de soferi
In afara de solutiile pe care le-au adoptat pana acum pentru a rezolva problema crizei de soferi, managerii de transport prezenti la Gala Tranzit au fost invitati sa ne spuna cum vad ei situatia pe termen lung si in ce masura aceasta depinde mai mult de interventia statului sau mai mult de initiativele fiecaruia dintre ei in parte.
Circa 7% dintre manageri nu vad o solutie pe termen lung la problema crizei de soferi, ba unii chiar cred ca aceasta se va acutiza. Numai aproximativ 30% cred ca statul poate interveni, scazand varsta de obtinere a permisului de sofer profesionist (7%), liberalizand piata fortei de munca (5%), modificand legislatia privind acordarea permiselor de munca si de sedere in Romania si a atestatului profesional, care sa se poata obtine si in urma unui examen in limba engleza (4%), diminuand impozitele si acordand facilitati fiscale, mai ales pentru formarea noilor soferi (3%), sprijinind angajatorii din punct de vedere al legislatiei muncii (2%), oferind stabilitate legislativa si cresterea economiei prin investitii si acordarea de facilitati pentru stimularea investitorilor, asa cum face, de exemplu, Ungaria, sau adoptand strategii serioase de pregatire in liceele de profil. Iar unul dintre manageri, care conduce o firma de transport intern, arata ca statul ar putea sprijini operatorii din domeniu aplicand acelasi regim de impozitare a diurnei la intern ca si la extern. Restul managerilor fie cred ca statul ar putea oferi solutii la criza de soferi, dar nu vrea sa o faca, fie nu au mentionat decat solutii ce tin de mediul privat, fie sunt convinoi ca statul nu face nimic sa ajute, ba mai mult, nu face nimic nici pentru a stopa exodul de forta de munca din Romania, si nu doar din transport. Iar unul dintre ei chiar a invitat autoritatile sa stea deoparte si sa lase operatorii sa-si desfasoare nestingheriti activitatea.
Dintre managerii care cred ca solutia nu poate veni decat de la operatorii inoioi, cei mai multi (10%) considera ca trebuie aduoi soferi din afara tarii, mai ales din Republica Moldova sau tari din fosta CSI, dar si din Orientul Apropiat si Africa, iar altii pun accentul pe fidelizarea angajatilor deja existenti (8%) prin cresterea diurnei, printr-o relatie mai buna angajat-angajator, dar si intre angajati, prin promovare pe criterii de performanta si vechime, prin innoirea flotei sau prin atentie la nevoile angajatilor. Unii manageri declara ca isi pot pastra soferii daca ii stimuleaza sa lucreze cum vor ei, referindu-se aici mai ales la un program flexibil.
Alte solutii propuse sunt incurajarea femeilor sa se indrepte spre aceasta meserie, plata de catre transportator a ocolii de soferi a tinerilor care au deja permis categoria B sau, cei mai multi (peste 10%), lansarea unor programe de dezvoltare sociala si cursuri, reinfiintarea de ocoli profesionale sau parteneriate mai stranse intre operatori si ocolile de soferi, inclusiv prin sponsorizarea acestora si, asa cum propune unul dintre manageri, introducerea in programa a unor cursuri necesare pentru a practica aceasta meserie, cum ar fi o limba straina de circulatie internationala, notiuni clare despre regulile europene, notiuni de baza din matematica s.a.
Alti manageri cred ca numai cresterea eficientei prin marirea tarifelor de transport sau stabilizarea pretului carburantului le vor putea permite sa-si pastreze soferii si/sau sa atraga altii, unii nu vad cum ar putea atrage sau pastra soferii, deci intentioneaza sa scada flota sau sa mute marfurile de volum pe tren, iar 3% dintre cei care au raspuns intrebarilor noastre apta sa intre pe piata camioanele autonome.