Cu vanzari record pe segmentul LCV-urilor in 2018, in crestere cu 34% fata de anul precedent, Grupul Renault urmareste sa isi extinda pozitia de lider pe segmentul utilitarelor pe noi piete la nivel global, iar aceasta strategie include si reinnoirea gamei. Motiv pentru care, pe 23 aprilie, producatorul francez a dezvaluit trei modele noi, lansate sub brandul Renault Pro+: Master, Trafic si varianta electrica a lui Kangoo, prezentata sub forma unui concept, care prefigureaza noua gama disponibila din 2020.
Renault ramane lider pe piata vehiculelor utilitare din Europa, pozitie pe care o pastreaza din 1998. Iar vanzarile la nivel de grup inregistrate anul trecut vin sa reafirme acest lucru: 619.229 de vehicule comerciale usoare, un plus de 34% fata de 2017. In afara Europei, asa cum au mentionat oficialii Renault in prefatarea evenimentului de lansare a celor trei modele, vanzarile sunt aproape duble, in principal datorita pietei chineze. „Astazi, de la un procent de 28% in urma cu doi ani, 45% din totalul vanzarilor sunt realizate in afara Europei. Ne-am extins acoperirea pietei, in special in China si Coreea, in timp ce in America Latina ne-am intarit pozitia, pastrandu-ne avansul de lider pe segmentul LCV, cu aproape 17% cota de piata. De asemenea am lansat cu succes Duster Oroch, pick-up-ul de jumatate de tona adaptat pietei sud-americane, si am comercializat noul Kangoo produs in fabrica Renault din Cordoba, Argentina“, a punctat Denis Le Vot, director Alianta Divizia Vehicule Utilitare Renault-Nissan.
Rezultatele obtinute confirma astfel succesul initiativei „Drive the future“, pe care grupul francez a lansat-o in 2017, cu termen final 2022. Dupa cum au explicat reprezentantii Renault, strategia are la baza trei puncte cheie: extinderea operatiunilor in China, accelerarea procesului de electrificare a intregii game de vehicule utilitare usoare si exploatarea la maximum a avantajului oferit de Alianta Renault-Nissan-Mitsubishi.
In China, Grupul Renault se bazeaza pe RBJAC (Renault Brilliance Jinbei Automotive Company) pentru a sustine fabricarea si vanzarea a sapte vehicule comerciale, inclusiv trei modele electrice pana in 2022. „Am inceput colaborarea cu partenerul nostru Brilliance la finalul lui 2017, iar anul trecut am comercializat peste 160.000 de vehicule Jinbei. Reinnoirea brandului a fost deja implementata cu doua noi produse, inclusiv primul Jinbei electric“, au punctat reprezentantii Renault.
Renault vrea sa fie liderul utilitarelor electrificate
Ultimul model intrat in familia LCV a Renault este Master Z.E., prezentat oficial anul trecut. Produs la Cléon, Franta, Master electric va fi disponibil in sase versiuni diferite, cu trei variante de lungime si doua de inaltime. Sub capota, vanul are motorul electric preluat de la ZOE, ce ofera 76 CP si o viteza maxima de 100 km/h, in timp ce autonomia este oferita de o baterie litiu-ion de ultima generatie de 33 kW si se incadreaza intre 80 si 120 km, in functie de conditiile de exploatare. Despre acest nou model, oficialii Renault spun ca este cheia pentru a sustine avansul pe care compania franceza l-a luat pe piata europeana de vehicule electrice, in prezent unul din doua LCV electrice fiind un Renault.
Odata cu lansarea Master Z.E. si datorita bestseller-ului Kangoo Z.E., producatorul francez detine 46,2% din cota de piata de utilitare electrice. Desi a crescut in 2018 cu 30%, piata de europeana de LCV electrice este inca mica, dupa cum a remarcat Denis Le Vot. „Anul trecut am comercializat peste 8.700 de unitati Kangoo Z.E. si 500 Master Z.E. (pentru ultimul productia a inceput in februarie 2018). Noi suntem mari pe o piata destul de mica, insa ea va creste odata cu reglementarile tot mai drastice in privinta emisiilor.“ In opinia lui Denis Le Vot, factorii cheie pentru dezvoltarea vehiculelor electrice nu sunt regulamentele europene, nici macar clientii, ci orasele, administratiile locale care au preluat initiativa de a promova acest tip de vehicule. Iar pe masura ce electrificarea globala se va intensifica, va exista si o lupta in supply chain privind furnizarea de baterii. „Este clar ca cererea de baterii va urca, dar este foarte greu sa prezici volumul la nivel global. In acest moment insa, LCV nu are cea mai mare cota, deoarece vanzarile inca sunt modeste. Noi putem livra astazi orice Master Z.E. sau Kangoo Z.E.“
Oficialul Renault a explicat ca autonomia LCV va fi imbunatatita, solutia vehiculelor electrice fiind cea mai buna pentru orase, insa pentru vehiculele care sunt folosite in scopuri diverse, de la transport marfa si pana la transport de pasageri, Renault are in vedere si solutii de extindere a acestei autonomii, cum ar fi spre exemplu un Master cu celula de combustibil pe baza de hidrogen. „Ne uitam inca la solutii, pentru ca in termeni de autonomie vehiculele electrice sunt limitate, iar daca suplimentam numarul bateriilor vom avea de suferit la capitolul sarcina utila. Deci trebuie sa gasim solutii alternative la electricitate“, a explicat oficialul Renault.
EZ Flex, experimentul din domeniul livrarilor urbane
Producatorul francez si-a propus sa isi electrifice intreaga gama de modele LCV pana in 2022, parte a strategiei „Drive the future“, insa incearca sa inteleaga inclusiv nevoile pe care le au clientii in domeniul livrarilor urbane, iar pentru asta a pregatit EZ-Flex, un vehicul electric, ce se bazeaza strict pe conectivitate si modularitate. Asa cum a explicat Denis Le Vot, dupa 2022 intrebarea este ce va urma, mai ales ca studiile arata ca 60% din populatie va locui in mediul urban in 2030, iar EZ-Flex poate oferi o parte din raspunsul la aceasta intrebare. „Va exista o platforma complet electrica, dar ne intrebam pe ce segment, va merge pe o platforma echivalenta lui Master, Trafic sau Kangoo? Avem deja o parte dintre modele, dar viitorul LCV electrice cere mai mult decat o astfel de platforma, cere o marime exacta si un concept pentru un vehicul viitor, iar EZ-Flex poate sa ne dea cateva indicii despre ce ar trebui sa facem.“
Pe langa avantajele aduse de electrificare, Le Vot a exemplificat si prin eficienta data de modularitatea modelului: coletele sunt pregatite pe sertare, iar odata terminate livrarile, containerul este inlocuit cu un altul dinainte pregatit. Pentru ca in teorie suna bine, Renault vrea sa se asigure de faptul ca vehiculul este fiabil, iar pentru asta EZ-Flex va intra in teste in conditii reale in flotele catorva companii de logistica din Europa. „Mergem cu pasi marunti pentru ca fiecare tip de livrare are specificul ei, una este sa comanzi pizza, de exemplu, si alta este sa comanzi articole online. Trebuie sa discutam cu soferii, sa vedem nevoile lor si ale companiilor lor.“
Grupul Renault isi reafirma dorinta de a deveni lider mondial in domeniul LCV, iar acest lucru il poate obtine numai prin intermediul Aliantei cu Nissan si Mitsubishi, parteneriat prin intermediul caruia sunt vizate peste 2,5 milioane de unitati vandute pana in 2022. Acesta este cel de-al treilea pilon cheie al strategiei „Drive the future“ si include lansarea unei versiuni imbunatatite a Nissan NV2500, vanul de dimensiuni mici al Nissan bazat pe Kangoo, dar si productia unui van Mitsubishi pe platforma Renault Trafic, dar al carui design va fi facut de specialistii companiei nipone si care va fi destinat pietei australiene. Directorul Diviziei Vehicule Utilitare Renault-Nissan a explicat faptul ca, desi sunt folosite sinergiile oferite de Alianta, specificatiile vehiculelor dezvoltate pe platforme comune sunt complet diferite, in functie de piata pentru care sunt produse. „Alianta este totusi o realitate, pentru ca, daca vorbim de Nissan America de Nord, putem vorbi si de China, India. Fiecare caramida de tehnologie pe care Alianta o aduce masinilor ajunge pe aceste piete“, a spus Le Vot, exemplificand prin sistemul Rear View Assist, compus dintr-o camera video spate si un monitor in locul oglinzii retrovizoare din interior, unic in segmentul LCV heavy, de care beneficiaza noul Renault Master, aceeasi tehnologie fiind regasita in SUA pe SUV-ul Infiniti QX80.