Avand in vedere multitudinea de oferte disponibile pe piata, schimbarea flotei este un proces anevoios ce implica analize riguroase care sa ofere cele mai bune rezultate in materie de cost de administrare. Aflat la cea de-a sasea editie, evenimentul Fleet Management Conference a incercat sa ofere solutii pentru optimizarea performantei flotelor si modalitati de rezolvare a provocarilor care apar in aceasta industrie.
Multitudinea de date care trebuie prelucrate in momentul in care ai in administrare o flota si solutiile aplicate fac ca managementul sa devina o necesitate.
In ciuda faptului ca multe instrumente de management sunt bazate pe tehnologie, ele au totusi nevoie sa treaca testul timpului si sa-si valideze utilitatea. Multe organizatii nu doar ca sunt necalificate in utilizarea proceselor bazate pe date, dar opun si rezistenta in implementarea acestor resurse.
Ca sa-si dovedeasca beneficiile, solutiile IT utilizate trebuie sa integreze datele cu analize predictive. „Telematica creeaza oportunitati pentru o programare mai dinamica a utilizarii vehiculului, a expeditiilor si a rutarii, adica o utilizare mai eficienta a flotei, si mentine sub control activitatea de mentenanta. Electrificarea flotei va simplifica intretinerea, dar va complica procesul de selectie si va ingreuna deciziile de reinnoire a flotei“, a explicat Paul Lauria, presedintele Mercury Associates Inc.
In momentul de fata, Romania se poate lauda cu un parc de 600 de vehicule electrice si 16.000 de unitati hibrid. Un studiu realizat recent de E.ON pe 10.000 de repondenti la nivel european indica faptul ca 36% dintre romani sunt interesati de un vehicul electric, insa principala grija este lipsa unei infrastructuri de alimentare. „In Germania, doar 16% ar opta pentru un vehicul electric, si vorbim de o tara dezvoltata, care beneficiaza si de o infrastructura de alimentare puternica“, a explicat Adrian Rotaras, senior project manager e-mobility E.ON Energie Romania. Statisticile sunt probabil influentate si de subventia de 10.000 de euro oferita de statul roman pentru achizitia oricarui tip de vehicul electric, cea mai mare din Europa. In ciuda subventiei, pretul unui vehicul electric este prohibitiv, ceea ce face ca trecerea catre vehicule hibrid sa fie varianta mai accesibila. In acelasi timp, UE investeste in extinderea retelei de statii de incarcare.
La nivel european, E.ON administreaza o infrastructura de peste 10.000 de statii de incarcare, insa Romania nu este inclusa pe aceasta harta. „Pana in 2020, prin proiectul NEXT-E, in Romania vor fi instalate 40 de statii de incarcare rapida“, a mai spus Adrian Rotaras.
Toate cele 40 de statii din cadrul proiectului NEXT-E (dintre care 19 vor fi instalate de E.ON, iar 21 de MOL Romania) vor fi amplasate pe rutele: Suceava-Bacau-Calarasi, Constanta-Bucuresti-Timisoara si Iasi-Targu Mures-Alba Iulia. Acestea vor fi integrate in viitoarea retea pan-europeana de statii de incarcare rapida si ultra-rapida a vehiculelor electrice, care va include 252 de unitati si va traversa sase tari din Europa Centrala si de Est. „Daca dorim sa ne indreptam catre zona de electric trebuie sa investim in infrastructura. Incercam sa le oferim clientilor nostri posibilitatea de a iesi din oras, pe directia coridoarelor europene. Pentru ca Moldova dispune de statii de alimentare, pe directia Bucuresti-Iasi se poate circula fara probleme“, a completat Adrian Rotaras.
Solutiile tehnice ajuta, dar trebuie completate de un condus eco
Mediul inconjurator poate fi protejat prin solutii tehnice, dar consumul de carburant este influentat si de stilul de condus. „Conducand mai eco reusesti sa reduci consumul de carburant, dar pentru asta personalul necesita pregatire“, a declarat Georgiana Brehuescu, manager Sustenabilitate Carrefour Romania. Tot pentru sustenabilitate Carrefour a optat si pentru vehicule electrice. „Nu ne-a fost teama sa mergem catre zona de inovatie si am apelat la aceasta solutie din dorinta de a proteja mediul. Am testat flota proprie, iar acum testam achizitia in sistem de leasing operational.“
In ciuda pretului de achizitie mai ridicat, in alegerea vehiculelor electrice pentru Carrefour a cantarit si impactul in zona de sustenabilitate. „Daca ne dorim comportamente sustenabile si sa generam un impact pozitiv pe piata, chiar daca zona «green» este abia la inceput, iar tehnologia este putin testata, ne-am dorit sa facem acest trade off si sa abordam la nivel intern acest tip de vehicule. Este un prim pas si trebuie sa fim noi un exemplu ca sa le putem cere celorlalti parteneri sa se dezvolte“, a mai spus Georgiana Brehuescu.
Hibridul, prima optiune pentru piata romaneasca
Pentru ca Romania inca nu are o retea de statii de alimentare pentru vehiculele electrice, hibridul e o optiune mai avantajoasa pe piata autohtona. „In ultimul an si jumatate am schimbat tot parcul, iar valoarea achizitiei s-a ridicat la circa 700.000 de euro. Nu avea sens sa ne blocam resursele si am ales un leasing financiar pe 48 de luni“, a spus Andrei Teaha, business development manager Teaha Management Consulting. Incepand cu 2012, toata flota diesel a fost inlocuita cu vehicule cu motorizare hibrida. „Anul trecut am achizitionat si plug in hibrid cu incarcare la priza. Solutia 100% electrica nu este, din punctul nostru de vedere, fezabila in momentul de fata. Poate doar pentru oras. Dar noi avem nevoie de mobilitate si in afara orasului. Asteptam solutii pentru infrastructura de incarcare pentru a putea trece in urmatorii cinci ani la solutii 100% electrice.“
Fiecare achizitie de vehicule are nevoie de analize detaliate ale costului total de exploatare. „Cand am luat decizia de a schimba parcul, am analizat TCO. Calculele au inceput cu pretul de achizitie, la care s-au adaugat costurile de mentenanta, garantia oferita pentru diverse componente si valoarea de revanzare. In baza acestor parametri am analizat fiecare varianta, iar in masura in care anumite variante erau in aceeasi plaja de cost am analizat si confortul si prestigiul oferit de o anumita marca. Avand in vedere si valoarea de revanzare, am decis sa alegem vehicule hibrid“, a spus Gabriel Decu, national operations manager Interbrands. „Am ales sa continuam cu management propriu pentru ca acest sistem ne-a oferit mai multe avantaje si ne place sa decidem pentru noi.“
Optimizarea este un aspect atent monitorizat si in cadrul BRD Group Société Générale de toata lumea, se are in vedere si mentenanta. Chiar daca este vorba de leasing operational, mentenanta este importanta, dar nu din punct de vedere al costului, ci mai mult ai partii operationale, aria de deservire, distributie, disponibilitate, reparatii, viteza de raspuns si calitatea. La leasingul operational este mai putin important cui ii va fi vanduta masina, ci conteaza conditiile de utilizare a ei.
Este greu de urmarit doar consumul sau mentenanta pentru achizitie, fiecare aspect are o anumita pondere in decizia finala. Compania a inceput timid si achizitia de masini electrice, dar ele sunt utilizate pe drumuri foarte scurte in capitala, din cauza lipsei infrastructurii de incarcare. „Este o reala problema pentru ca trebuie sa ai in vedere ce traseu alegi pentru a putea incarca bateria, asa ca utilizarea este timida“, declara Claudia Giurgea, director operational BRD.
Administrare in house, mai multa munca, dar costuri mai mici
Pana in 2014 intreaga flota de vehicule operata de Astrazeneca Pharma era administrata in house, potrivit lui Ioan Dragos, fleet managerul companiei. „Avantajul oferit de achizitia si administrarea directa este reprezentat de costul mult mai mic comparativ cu un leasing operational. Ofertele companiilor de leasing sunt insotite de servicii care te ajuta sa reduci volumul de munca, dar costurile sunt mult mai mari. Flota de care dispunem este achizitionata in leasing operational, dar eu as alege sistemul in house de la achizitie pana la mentenanta“, a explicat acesta.
Pe de alta parte Andrei Enache, purchase officer Berlin-Chemie, este de parere ca o administrare directa a flotei are nevoie de sustinerea unui departament solid. „Serviciul de fuel management este administrat direct, iar mentenanta este externalizata. Fiecare alegere se face in functie de buget“, a completat acesta.
Pentru achizitia in sistem de leasing operational, doar pentru o parte din flota, a optat si BRD. „Chiar din 2006 am considerat ca este oportun sa facem aceasta externalizare. De obicei pentru activitatile care nu tin de core businessul bancii apelam la externalizare. Astfel, in 2006, cea mai mare parte a vehiculelor utilizate de angajati este in leasing operational. Am pastrat in proprietate circa 10% din flota, pentru care asiguram partea de achizitie, mentenanta etc.“, a spus Claudia Giurgea. Optimizarea managementului flotei este un aspect atent monitorizat, mai ales din punct de vedere al mentenantei, insa nu din perspectiva costurilor, ci „din punct de vedere operational: arie de deservire, disponibilitate, reparatii, viteza de raspuns“.
Fiecare tip de achizitie vine cu avantaje si dezavantaje. Leasingul operational, din punct de vedere al gestiunii flotei, ofera o degrevare a activitatii si beneficii care nu pot fi regasite in cazul unui management in house. „In cazul leasingului operational beneficiezi de o expertiza pe care nu o poti avea in cazul gestionarii interne a parcului. Managementul in-house iti ofera un istoric al parcului pe care il poti controla. Trebuie mentinut un echilibru intre metodele de achizitii“, a mai punctat Claudia Giurgea.