In forma votata de Parlamentul European, Pachetul Mobilitate nu afecteaza direct firmele care fac transport international tur-retur, si totusi nici ele, si nici macar cele care si-au gasit un segment mai ingust de nisa, nu vor ramane indiferente in eventualitatea in care camioanele ce lucreaza acum in Comunitate vor fi nevoite sa se intoarca lunar in Romania, deoarece importurile noaste nu sunt foarte mari, iar exporturile cu atat mai putin, deci competitia mult mai puternica pentru aceeasi cantitate de marfa va duce la scaderea tarifelor care deja sunt si acum o rusine. Este punctul de vedere al proprietarului Suri Sped – firma care lucreaza ca transportator si casa de expeditii numai pe piata produselor la temperara controlata – care pe termen mediu se vede mai degraba implicat in alte domenii de activitate.
Suri Sped s-a infiintat in 2010, dar proprietarul sau, Florin Neamtu, avea 10 ani de experienta in transporturi, lucrand pentru o firma care activa tot pe piata produselor la temperatura controlata si care, pe fondul crizei economice, nu mai voia sa mearga pe anumite relatii. „Or, daca tot existau aceste relatii, le-am preluat eu.“
„Pentru mine flota ideala este formata din 10 camioane.“
Initial Suri Sped a fost doar casa de expeditii, dar apoi a inchiriat cinci camioane pentru cursele mai… rele, cata vreme „un client iti da si curse mai bune, pe care e usor sa le dai prin casa de expeditii, dar si curse mai rele. Si trebuie sa le faci si pe acestea din urma.“
Chiria camioanelor era mare, dar la inceput era singura solutie pentru o firma care nu avea istoric financiar. Apoi au fost cumparate primele autotractoare si de atunci numarul lor a ajuns la 10, toate DAF, producator despre care Florin Neamtu crede ca ofera cel mai bun raport calitate-pret, dar si confort pentru sofer, servisare la standarde inalte si consumuri foarte bune.
„Asta a si fost tinta mea, 10 camioane. Nu vreau sa am mai multe. Este un numar care ma ajuta daca vreau sa iau un contract important, iar daca nu am un astfel de contract le pot distribui la ceilalti clienti. Nu e greu sa dai de lucru la 10 masini, sunt usor de controlat, iar soferii stiu bine rutele si clientii. Mai multe m-ar depasi si nu vrea asta. Ma uit la firmele mari cu care lucrez si vad cat de mult le cresc riscurile odata cu cresterea flotei, cum trebuie sa caute mereu clienti noi. Si astfel ajungem la cea mai mare problema pe care o avem noi: neplata curselor.“
Camioanele sunt achizitionate cu credit, folosite trei ani, timp in care sunt acoperite de contracte de service, deci nu apar costuri neprevazute, si apoi sunt restituite importatorului.
Cele 10 semiremorci Suri Sped, achizitionate de la Schmitz, sunt specializate in transport de flori, echiparile lor evoluand in timp, in functie de cerintele specifice ale clientilor: primele era simple, pentru 43 de containere CC, dupa care s-a solicitat usa de ventilatie, incarcare pe doua niveluri si cele mai recente sisteme de siguranta, astfel incat si pretul, care initial depasea cu putin 40.000 de euro, a ajuns intre timp la peste 55.000 de euro. Semiremorcile au agregat frigorific Schmitz si dispun de sisteme telematice care le mentin permanent in legatura cu producatorul, astfel incat, daca apare o defectiune, ansamblul este indrumat spre cel mai apropiat service. In plus, avand inclus service pe patru ani, nu se pierde timp cu reparatia ca in trecut, cand lucrarile nu incepeau decat dupa ce importatorul din Romania garanta pentru plata interventiei. „Or, cursele noastre sunt foarte rapide, avem doi soferi pe camion, deci intarzierile ne afecteaza cu atat mai mult.“ Clientii pot monitoriza si ei locatia ansamblului si starea compartimentului de marfa, temperatura, deschiderea usilor etc., „dar nu accepta sa si plateasca pentru asta, ci sunt interesati de pretul cel mai mic, mai ales ca inca sunt firme care fac transport frigorific fara a avea toate aceste echipari“, deplange situatia Florin Neamtu.
Avantajul semiremorcilor fata de camioane este ca isi pastreaza mai mult valoarea – dupa sase ani costa 50% din pretul de noi, pe cand autotractoarele se depreciaza cu peste 50% in trei ani – si de aceea „mi-ar placea sa am numai semiremorci si sa lucrez cu tractionisti, dar nu mai vor soferii sa faca asta, pentru ca au vazut ca au venituri mai mari lucrand ca angajati. Eu nu raman pentru un camion/luna cu castigul lor.“
Suri Sped are 20 de soferi plus trei suplimentari, ceea ce sigur ca genereaza costuri mari, insa pe de alta parte se ajunge la 20.000-22.000 km/camion/luna in transport international tur-retur. „Cam acesta este maximum posibil si incerc sa compensez prin volume scaderea tarifelor, care a fost fenomenala in ultimul timp.“
Astfel ca, desi se cumpara numai camioane noi, in trei ani – cand se termina oricum si garantia, in timpul careia sunt acoperite riscurile de defectiuni – ele trec de 600.000 km si trebuie inlocuite. Semiremorcile in schimb sunt folosite sase ani.
Interes scazut pentru noi destinatii
Suri Sped merge mai ales spre Olanda, Belgia, Danemarca si Germania, rareori spre Italia sau Franta, „pentru ca imi place sa iau curse pe relatiile pe care le cunoastem si eu, si soferii. Dar de cativa ani merg si din Olanda sau Belgia spre Grecia – pretul e mai bun decat spre Romania – sau din Romania spre Grecia, exportand tutun si produse de patiserie si importand fructe si chiar flori.“
Importurile constau numai din marfuri la temperatura controlata, dar la export se incarca si mobila – unde de obicei sunt mai multe descarcari, ceea ce inseamna tarife mai mari, dar si soferi mai bine platiti, deoarece ei se ocupa de descarcare. „Deci tot acolo ajung, asa ca prefer sa nu fac grupaje, nici la frig, nici la mobila, ci sa imi vad de nisa mea, transportul de flori, care in sezon – trei luni in primavara si trei luni in toamna – poate sa ajunga chiar si la 100% din importurile noastre, si per total pe intregul an, la 50%.“
Florile sunt aduse din Olanda si Germania, iar din celelalte tari se importa marfa congelata, fructe si, surprinzator, legume. In ceea ce priveste importul de carne, Florin Neamtu remarca o crestere calitativa a preferintelor consumatorilor romani, care a dus la importuri mai mari de carne proaspata decat de carne congelata, dar si riscuri mai mari pentru transportatori – cand vine vorba de marfa congelata nu exista riscuri, deoarece, si daca se strica agregatul, se mai poate merge cateva ore. Si mai periculoasa decat carnea proaspata este insa inghetata, care solicita cel mai mult agregatele, pentru ca se transporta mai ales vara, cand tavanul semiremorcii poate ajunge la 100 de grade C, iar in spatiul de marfa trebuie mentinute -25 de grade C. „Bine ca avem suficienti clienti cat sa pot refuza, de cele mai multe ori, sa incarc inghetata.“
Suri Sped a incercat sa faca transport de produse la temperatura controlata si spre Rusia, la cererea unui client important care s-a indreptat si intr-acolo, „si am zis sa incerc, pentru ca nu poti sti niciodata daca e avantajos pana nu incerci“. Dar nu a fost bine, camioanele au stat mult in vami, s-a ajuns la opt zile termen de livrare, in loc de doua, cum era obisnuit clientul sa primeasca de la Suri Sped, „si dupa patru curse am renuntat. Am mai luat doua pe casa de expeditii si le-am dat la o firma cu soferi moldoveni, care vorbesc rusa, dar aici am intampinat problema ca raspundeau foarte greu la telefon, dupa cateva zile. Astfel ca i-am spus clientului sa caute un alt transportator. Acum mi-a cerut sa fac curse spre Turcia. Nici aici nu am mai fost niciodata, inteleg ca este o piata care isi protejeaza foarte bine propriii transportatori, in dauna strainilor. Dar nu cred ca vreau sa ma extind spre alte relatii, mai ales ca, avand doar zece camioane, le pot acoperi cu clientii deja existenti“, explica Florin Neamtu.
Nerecuperarea banilor, cea mai mare problema
Pentru proprietarului Suri Sped cea mai mare problema este neplata curselor. Tepele nu sunt greu de luat, explica acesta, pentru ca sunt clienti care le dau mereu de lucru transportatorilor si platesc mereu, dar la un moment dat incep sa mai „uite“ cate o cursa azi, una peste o saptamana… si se acumuleaza restante. Transportatorul stie din experienta ca este un client bun si continua sa-i dea camioane, „dar cand ajung sa am de recuperat 15.000 de euro de la aceeasi companie incep sa-mi pun probleme. Pana acum am luat tepe si de la firme mari, si de la firme mici, si romanesti, si straine, cea mai importanta fiind de la un client danez care a intrat in insolventa si a mutat activitatea pe alta firma. Legislatia nu ne protejeaza deloc si din punctul meu de vedere aceasta este ce mai mare problema a transportatorilor. In total in activitatea firmei, si ca expeditor, si ca transportator, am acumulat 60.000 de euro pe care nu sunt sanse sa-i mai primim.“
Pe de alta parte, directorul general Suri Sped declara ca, in calitate de casa de expeditii, firma plateste la timp transportatorii, deoarece in acest domeniu reputatia este foarte importanta si nu e bine sa ti se duca vestea ca esti rau platnic. Dar dupa plata curselor incepe lupta pentru recuperarea banilor de la clienti. Iar unii dintre ei si-au facut un obicei din a nu plati decat daca sunt reclamati pe bursa, si in general in ultima zi inainte de publicarea incidentului de plata. De ce sunt totusi in continuare acceptate comenzi de la acesti clienti? Pentru ca din anumite locuri din tara unde se fac descarcari nu prea exista marfuri pentru retur sau pentru ca anumite perioade din an sunt moarte. De exemplu, paradoxal poate, vara nu este mult de lucru in transportul frigorific, deoarece nu prea se consuma decat fructe si legume indigene – „si asta, chiar daca pentru activitatea noastra nu este un lucru bun, ne bucura, pentru ca e important sa creasca productia autohtona, si poate chiar sa facem export“.
In topul problemelor semnalate de Florin Neamtu se afla si pierderea unor clienti din cauza relocarii fabricilor in tari cu forta de munca mai ieftina si chiar si in Polonia.
„Fiind la mana clientilor, platim uneori pentru o vina care nu e a noastra.“
Suri Sped nu face transport de flori decat cu flota proprie, in timp ce casa de expeditii intermediaza mai ales curse cu marfuri congelate, care nu au nevoie decat de mentinerea temperaturii. „Iar daca avem pentru flori comenzi mai multe decat putem onora nu le luam, mai ales ca nici clientii nu vor sa lucreze cu firme necunoscute, pentru ca este vorba de marfa scumpa.“
Firma mureseana a avut un incident cu un client foarte bun, pentru care a descarcat flori intr-un hipermarket din Bucuresti, dupa un timp de tranzit de trei zile, si totul a fost bine, dar clientul a sunat ulterior sa reclame ca marfa a ajuns mucegaita si sa solicite retrimiterea diagramei de temperatura din duba, „dupa care mi-a spus sa iau legatura cu asiguratorul, Asko. Acesta a fost foarte prompt, a trimis un expert florar din Germania care a vazut florile si mi-a dat un raport detaliat, dupa care a mers si la locul de incarcare a florilor si a concluzionat ca temperatura din spatiul de marfa si timpul de tranzit s-au respectat si ca procesul de mucegaire este natural si se accentueaza in mediu umed si intunecat – cum este in semiremorca. Pentru a se evita mucegairea clientul trebuia sa stropeasca florile cu anumite substante si el nu putea dovedi ca a facut asta. Eu am fost absolvit de orice vina, dar clientul a spus ca florile s-au stricat de la incercare la descarcare, deci trebuie sa platesc.“
In conditiile in care Suri Sped facea in acel moment 10-12 curse/saptamana pentru acest client, deoarece era sezon de flori, si avea de incasat cam 80.000 de euro pentru comenzi deja onorate, iar clientul a precizat ca nu mai plateste nimic daca nu i se achita paguba cu florile, de circa 22.000 de euro, ceea ce ar fi dus la blocarea completa a activitatii transportatorului, acesta a platit paguba in rate, asumandu-si o vina care nu era a lui.
Tarifele nu au crescut nici in 2019, nici in 2018
Suri Sped nu a incercat sa recupereze acciza pe carburat din Romania, dar acum cauta sa faca asta, apeland la o firma specializata, pentru ca si cantitatea achizitionata din tara a crescut. In trecut camioanele alimentau mult din Ungaria, unde motorina era ieftina si acciza recuperabila era mai mare decat acum, „dar au inceput sa refuze la plata unele sume, uneori fara a primi vreo explicatie, alteori motivand ca aveam amenzi – pentru ca, daca soferul ia amenda de viteza in Ungaria, autoritatile de acolo le trec pe firma“.
Astfel ca acum se alimenteaza numai din Romania, circa 60.000 l lunar pentru cele 10 camioane proprii, Suri Sped folosind statii de incinta si avand rezervoare mari la masini, care ii permit sa nu mai faca achizitii din alte tari. Schimbarile de strategie, ca adaptare la schimbarile de pe piata, se fac pentru ca „trebuie sa acordam o atentie deosebita la orice inseamna scadere de cheltuieli, deoarece nu am reusit sa crestem tarifele de transport nici in 2019, dar nici in 2018, desi costurile au crescut: taxa de drum din Ungaria depaseste 200 de euro tur-retur, fata de 8 euro acum cativa ani, taxa de drum din Germania a ajuns in 2019 la 16 centi/km, fata de 12, tranzitul Belgiei costa 50 de euro, fata de taxa de 8 euro/zi platita pana de curand. Iar clientii nu accepta sa creasca tarifele pentru ca pot gasi alti transportatori.“
Florin Neamtu este atent mai ales la costurile cu motorina si reuseste sa aiba consumuri bune, in special pentru ca soferii lucreaza de mult timp in firma, iar camioanele sunt echipate nu numai cu sisteme de siguranta, ci si cu toate sistemele care favorizeaza un consum eficient si reduc uzura. Astfel ca, daca la inceputul activitatii consumul mediu era de 32 l/100 km cu semiremorca plina pe ambele sensuri, acum, cand se circula, e drept, cu produse usoare, si cu sarcina utila de 9 t, este de 23-24 l/100 km.
Si anvelopelor li se acorda o atentie deosebita, folosindu-se numai marci premium – care permit si reducerea consumului – ceea ce face ca investitiile anuale in echiparea celor 10 ansambluri sa fie de 50.000 de euro si sa conteze daca pneurile se pot folosi mai multi kilometri. „Am facut training cu tehnicienii producatorilor de anvelope premium, m-am obisnuit sa fac sambata, cand masinile sunt acasa, inspectia vizuala, verificam presiunea, facem permutari pe axe, si cand se ajunge la 250.000 km le recanelez, pentru a mai merge 100.000 km.“
„In conditiile actuale nu ma vad iesind la pensie din transporturi.“
Clientii nu numai ca nu au acceptat sa creasca tarifele de transport, dar s-a intamplat sa ceara si reduceri, astfel ca, in 10 ani, tariful pentru o cursa de flori din Olanda in Romania a scazut cu 500 de euro, in conditiile in care costurile sunt cu circa 500 de euro mai mari. Pentru ca si in transport frigorific competitia este foarte puternica. Si chiar si pe piata de flori, deoarece, fiind o activitate profitabila si neexistand in trecut multe semiremorci specializate, unele firme s-au gandit sa inceapa si asta, si sigur ca pentru a intra la clienti care nu le cunosteau au propus tarife mai mici.
Florin Neamtu este de parere insa ca in ultimul timp multe firme mici au disparut si incep sa vina in Romania tot mai multe firme mari din strainatate. „Initial ele lucreaza cu subcontractori, ca mine, dar apoi isi extind flotele proprii, mai ales ca si in strainatate au volume mari si nu au soferi, deci voi sa-i atraga de aici. Si, pentru ca trebuie sa miste marfa si spre Romania, nu ne vor mai da noua curse, ci le vor face ele. Asa vad eu lucrurile si cred ca nu peste mult timp firmele ca a mea nu-si vor mai gasi de lucru. De aceea m-am gandit deja la un alt domeniu in care sa lucrez si planul meu este ca in 3-4 ani sa nu mai am camioane, ci doar casa de expeditii. Nu ma vad iesind la pensie din transporturi. E o meserie stresanta si, desi aduce satisfactii financiare, vreau sa stau mai mult langa familie. Mai ales ca si Pachetul Mobilitate, in forma votata de Parlamentul European, chiar daca nu ne va afecta direct, ne va afecta sigur indirect, in sensul ca vor veni mai multe camioane spre Romania si tarifele vor scadea si mai mult.“