Din aprilie EVW Holding are un actionar nou – compania belgiana Turbos Hoet – care a achizitionat 50% din actiuni de la Gheorghe Chita. Acesta a devenit actionar unic la EVW Holding la inceputul anului, dupa ce si-a vandut participatia la capitalul Logistic van Wijk si a rascumparat actiunile detinute de ceilalti doi parteneri, Ad van Wijk si Mircea Muresan. Beneficiind de experienta si forta financiara a grupului belgian de firme care vinde camioane, semiremorci, piese de schimb si servicii financiare in cinci tari, EVW Holding tinteste din nou pozitia de lider de piata in Romania, pe care a detinut-o in cateva randuri. Noul joint-venture, care va pastra numele companiei clujene, un nume cu mare greutate in industria de transport de la noi, a anuntat ca va investi in continuare in reteaua de service si va adauga curand servicii noi care sa creasca numarul de clienti din tara noastra.
Anul trecut cei trei actionari ai grupului de firme E. Van Wijk – Ad van Wijk, Mircea Muresan si Gheorghe Chita – au decis amiabil sa se ocupe „fiecare de ce stie mai bine”, adica Ad van Wijk si Mircea Muresan sa continue managementul Logistic E van Wijk, iar Gheorghe Chita, cu experienta in mecanica si constructii si oricum mai implicat in activitatea de vanzari si service, sa preia fraiele EVW Holding, dupa mai multe incercari cu manageri scoliti in multinationale, dar fara experienta pe segmentul camioanelor.
Actualul CEO al EVW Holding s-a implicat foarte mult in expansiunea firmei – gandite la inceput la nivel local si care s-a dezvoltat in timp in toata Romania – inclusiv emotional, astfel ca isi doreste ca EVW Holding sa ajunga „pe o pozitie similara cu potentialul pe care il are”.
Desi ar fi vrut ca unul dintre copiii sai sa preia administrarea companiei si sa duca mai departe afacerea inceputa cu peste 20 de ani in urma, Gheorghe Chita a ales in final vanzarea a 50% din actiuni catre un vechi partener, Turbos Hoet, cu care administreaza afacerea de vanzari de turbosuflante. Cel mai mare dealer DAF dupa numarul de camioane vandute anual pe pietele pe care e prezent ii ofera firmei care si-a inceput businessul la Cluj stabilitatea si forta necesara de a duce EVW Holding pe pozitia de lider de piata.
Deocamdata Gheorghe Chita nu isi propune sa se retraga din business, ci isi doreste sa se implice activ in administrarea companiei, sa dezvolte o echipa de management performanta, astfel incat in 2020 sa ajunga „in pozitia de cel mai bun dealer DAF”.
„Tintim pozitia de lider de piata!”
Turbos Hoet Group, cu sediul central in Hooglede (Belgia), are o experienta de peste 40 de ani in vanzarea de camioane noi si rulate si distributia de piese de schimb, fiind lider pe piata europeana a turbosuflantelor in 2017, cu vanzari de circa 62.000 de unitati. Cu 970 de angajati, TH Group este activ in Franta, Olanda, Belgia, Rusia, Polonia, Romania si Belarus. Totodata, compania belgiana este cel mai mare dealer DAF din lume, cu 4.150 de camioane noi livrate in Europa: aproximativ 1.000 in Belgia, 850 in Franta, 650 in Bulgaria (aici a fost doi ani consecutivi lider de piata cu o cota de 23%), 400 in Belarus (unde este lider de multi ani si are o cota de 32%) si 700 in Rusia.
„Cand Gheorghe Chita – pe care il cunoastem de mult, pentru ca suntem de mult parteneri in TH Romania, compania care vinde aici turbosuflante – m-a intrebat daca sunt interesat de un joint-venture, am fost foarte entuziasmati de acest proiect, cu atat mai mult cu cat Romania a fost mereu o provocare interesanta pentru noi, deoarece nu puteam intra pe aceasta piata din moment ce DAF lucreaza cu un singur distribuitor in fiecare tara”, a declarat Piet Wauters, CEO TH Group.
Compania belgiana a intrat pe piata din Bulgaria acum cativa ani tot cu un joint-venture cu fostul importator local al marcii DAF, ulterior achizitionand intregul pachet de actiuni, astfel ca firma a preluat numele proprietarului: Turbos Trucks.
Tinta TH Group este, in toate tarile unde este prezent, sa fie lider de piata, si „acesta este scopul nostru si in Romania“, puncteaza Piet Wauters, care apreciaza, in contextul parteneriatului cu EVW Holding, reteaua extinsa la nivel national, pe care o va dezvolta in continuare in urmatorii ani.
Numeroase avantaje pentru clientii romani
La randul sau, Adrian Gorcea, COO EVW Holding, promite ca parteneriatul cu Turbos Hoet Group le va aduce clientilor si viitorilor parteneri ai firmei clujene mai multe avantaje: posibilitatea de inchiriere de vehicule comerciale rulate pentru 6-36 de luni, disponibilitatea de stoc ridicata atat pentru vehicule noi, cat si pentru vehicule rulate, dat fiind faptul ca TH reprezinta aproximativ 7% din productia mondiala a DAF, preturi agresive pentru piese si furnizori noi in portofoliul EVW, suport pentru service, ITS, tractare si garantii in toate tarile in care TH detine ateliere service (inclusiv in nordul Frantei si la trecerea spre Marea Britanie, unde clientii romani au intampinat greutati in trecut), finantarea interna, „care in scurt timp se va transforma in realitate si in arma in lupta de pe piata“, si dezvoltarea diviziei de dezmembrari, un alt proiect la care EVW lucreaza in prezent. In plus, investitiile in reteaua de service vor deveni o realitate in scurt timp, atat prin prisma deschiderii de noi locatii, cat si prin dezvoltarea celor existente sau prin trecerea spre locatii proprii in zona unde momentan exista un spatiu inchiriat.
Industria de transport este intr-o perioada de declin
Achizitia a jumatate din actiunile EVW Holding vine intr-un moment in care piata din Europa este mai putin favorabila vanzarii de camioane decat in ultimii ani, este de parere Piet Wauters, ca urmare a politicilor duse de presedintele american Donald Trump, a crizei din Turcia, a Brexitului si a scaderii vanzarilor de autoturisme din intreaga lume, care au facut ca economia globala sa incetineasca dupa ani buni de crestere semnificativa. Si Pachetul Mobilitate afecteaza industria transportului, dar lipsa de soferi este, in opinia lui Piet Wauters, o problema si mai mare. Tot mai putine firme din Belgia, tara de origine a grupului TH, creeaza subsidiare in Romania, pentru ca nu mai gasesc nici aici soferi, dar si pentru ca au parte de tot mai multe controale pe drumurile europene si pentru ca nu se stie ce va aduce Pachetul Mobilitate. „Dar toata lumea spera ca noul comisar european pe Transport, provenit din Romania, va avea un cuvant de spus in sensul ca noile reglementari sa fie mai adaptate nevoilor companiilor de transport est-europene decat este forma actuala votata de Parlamentul European.“
DAF continua sa creasca la nivel european pe piata autotractoarelor, avand dupa primele opt luni din acest an o cota de 20%, si se mentine in ceea ce priveste sasiurile. Cat despre vanzarile de autotractoare DAF din Romania, ele sunt la nivelul din 2018 daca excludem inmatricularile realizate de companii internationale, in timp ce sasiurile destinate constructiilor sunt la un nivel extrem de redus „si constituie principalul punct pe agenda fabricii“, declara Adrian Gorcea, in opinia caruia cele mai mari provocari de pe piata de transport din 2019 – „si cu siguranta si din 2020“ – sunt scaderea ofertei de transport din Germania, Pachetul Mobilitate si cresterea veniturilor soferilor, care se estimeaza sa aduca in ultimul trimestru al acestui an o scadere a vanzarilor de camioane.
In ceea ce priveste piata de vehicule rulate, ea a devenit extrem de volatila din punct de vedere al preturilor, din cauza ofertei extrem de mari la nivel european.
Pana la finalul anului dealerul din Romania se asteapta sa aiba vanzari preponderent de retail si isi propune in special sa optimizeze si sa scada stocul de vehicule noi si second-hand „tinere“.