Scaderea volumelor de marfa transportata a dus automat si la scaderea volumelor transportate cu feribotul, si pentru a se adapta situatiei si a-si diminua pe cat posibil pierderile operatorii au modificat programul unor curse in functie de noul trafic, iar pe altele le-au suspendat. Unele companii nu mai accepta si soferi la bord, ci numai camioane si/sau semiremorci, iar acolo unde sunt primiti totusi si conducatorii auto ei beneficiaza fiecare de cabina sa, ceea ce sigur ca scade capacitatea si profitul. Pretul traversarilor este aproximativ acelasi de dinainte de pandemie, dar se pare ca unii operatori iau in calcul introducerea unei taxe din care sa isi acopere pierderile masive din aceasta perioada.
Asa cum observa Dragos Nicovescu, directorul Transcamion Romania, operatorii de feribot si-au luat toate masurile necesare desfasurarii activitatii in noile conditii provocate de pandemie, iar unele linii au adaptat programul curselor la noul trafic. Aici trebuie tinut cont de faptul ca cele mai multe vase ce opereaza pe liniile europene transporta si pasageri, cu sau fara autoturisme personale, nu doar camioane cu marfa, si traficul lor a scazut pana aproape la zero. Ba chiar exista cazuri, in nordul Europei, de oprire pe termen nedeterminat a unor linii frecventate cu precadere de pasageri. Si traficul de marfa cu feribotul a scazut – desi nu la fel de mult ca transportul de persoane – pentru ca, asa cum se stie, in cele mai multe tari europene singurele magazine deschise sunt cele alimentare sau supermarketurile, iar fabricile si-au oprit in mare parte activitatea.
O modalitate prin care unii operatori de feribot incearca sa faca fata in noile conditii este micsorarea numarului de traversari, ca urmare a scaderii numarului de camioane transbordate, sau chiar oprirea tranzitului in zilele in care aveau oricum o frecventa scazuta. „Scandlines, de exemplu, care opereaza mai multe rute intre Germania si Danemarca, si-a redus la jumatate traficul in week-end, in timp ce in cursul saptamanii programul trecerilor nu a fost modificat, ci exista plecari la fiecare 40 de minute pe ruta Puttgarden-Rødby si la fiecare doua ore pe ruta Rostock-Gedser. De asemenea, din cauza traficului extrem de scazut de pasageri, operatorul a inchis temporar doua duty-free-uri de mari dimensiuni pe care le detine in Puttgarden si Rostock, pana la revenirea la normal.“
Si unele linii de feribot pentru care face rezervari Motis au inchis momentan rutele mai putin folosite, ca Rosslare-Cherbourg, Warrenpoint-Heysham sau Europoort-Hull, asa cum declara reprezentanta companiei din Romania, Luisa Sipu. Pe de alta parte, pe rutele cel mai des folosite traficul se desfasoara dupa programul normal.
Iar Sabin Moraru, reprezentantul Transferry, arata ca volumele pe unele rute de feribot au scazut cu circa 20% fata de perioada similara din 2019. Compania ofera in continuare posibilitatea rezervarii de bilete de feribot pe toate liniile europene. De inchis linii nu s-au inchis din cauza pandemiei, dar pe unele dintre rute nu se mai accepta soferi, ci doar camioane si/sau semiremorci. Si din cauza diminuarii volumelor unele nave au fost scoase din functiune. „Insa odata cu inceperea productiei volumele vor revenit treptat la normal. Cu pasul inapoi pe care l-am vazut, se preconizeaza ca volumele vor ajunge la nivelul din 2019 in 2021.“
Desi minime, conditiile sunt apreciate de soferi si sunt peste cele de pe autostrazi
Toti operatorii si-au instruit personalul de la bordul navelor si din port in privinta masurilor de precautie pentru prevenirea si raspandirea Covid-19, asa cum subliniaza interlocutorii nostri. Toaletele si dusurile sunt igienizate mai des, soferilor li se ofera dezinfectante atat la check-in, cat si la bordul navei, in locuri vizibile sunt informari cu normele de prevenire a contaminarii, pasagerii fiind rugati, chiar daca vasul nu este plin, sa pastreze distanta sociala, acolo unde este necesara cabina de dormit numarul soferilor a fost limitat la o persoana in cabina, iar unii operatori si-au inchis facilitatile de restaurant si bar, pastrand un minim necesar de meniuri preparate, bauturi sau cafea, si minimalizand astfel interactiunea dintre oameni. „Toate masurile sunt luate pentru protectia soferilor si a personalului si in general s-a constatat ca soferii respecta regulile si apreciaza ca aceste facilitati continua sa le fie oferite, chiar daca in maniera mult limitata, tinand cont de faptul ca, prin comparatie, zonele de servicii de pe autostrazi sunt in mare parte inchise. Dar, dat fiind gradul de risc la care se expun conducatorii auto pe durata unei curse, este important ca pauzele sa fie efectuate in conditii de siguranta“, explica Dragos Nicovescu.
Dintre partenerii Motis, Unity Line a decis sa aloce o cabina pentru fiecare sofer, liniile catre Malta nu mai accepta camioane insotite de sofer, ci se imbarca doar camionul/remorca, iar Brittany Ferries are deocamdata inchise toate magazinele care comercializeaza mancare pe feribot. Perioada pentru care s-au luat aceste masuri nu este cunoscuta, asa cum precizeaza Luisa Sipu, iar deciziile sunt atat pentru securitatea pasagerilor si angajatilor, cat si pentru scaderea costurilor in cazul rutelor anulate din cauza cererii prea mici.
Pretul s-a modificat putin sau deloc
Deocamdata preturile traversarilor cu feribotul nu s-au modificat, dar Dragos Nicovescu precizeaza ca unii operatori iau in considerare o eventuala taxa „Covid“ pentru a-si reduce pierderile masive. „In schimb, a scazut considerabil taxa de variatie a combustibilului, in unele cazuri ajungand aproape sau egala cu zero.“
Nici reprezentantul Transferry nu a remarcat vreo modificare a pretului biletelor, „BAF (taxa de combustibil) supravietuind in paralel cu pretul benzinei“. In ceea ce priveste termenele de plata a rezervarilor, operatorii de feribot le-au diminuat, dar deocamdata Transferry mentine pentru clientii sai conditiile convenite inainte.
Si Luisa Sipu arata ca, din cauza scaderii constante a BAF inca de la incaputul anului, tarifele pentru traversarea cu feribotul au scazut pe toate rutele pe care face Motis rezervari. Deocamdata compania nu a sesizat intarzieri la plati din partea transportatorilor, „dar este posibil ca acestea sa apara odata cu incetinirea economiei si aparitia blocajelor. Insa noi cautam sa ne sustinem clientii din toate punctele de vedere, pentru a reusi sa trecem impreuna peste aceasta perioada dificila. Astfel ca, in afara de reducerea tarifelor si de relaxarea termenelor de plata, suntem disponibili 24/7 si le oferim consultanta in alegerea celei mai bune rute atat din punct de vedere al costului, cat si al timpului de tranzit.“
Rezervarile mai flexibile, una dintre modalitatile de sprijinire a transportatorilor
Una dintre schimbarile aparute recent in comportamentul de achizitie al transportatorilor este, asa cum remarca directorul Transcamion, faptul ca solicita mai multe rezervari in ultimul moment, din cauza situatiilor neprevazute, „iar in acest sens le este de folos serviciul nostru de urgenta“.
Pe de alta parte, in contextul de criza globala, cand unele segmente sunt oprite total, altele functioneaza partial, iar altele trebuie sa se reinventeze, transportul de marfa nu se poate opri, pentru ca viata sa nu intre in colaps. Dar firmele din domeniu au probleme reale legate de scaderea volumului de marfa transportat si de reglementarile interne ce difera de la tara la tara sau uneori chiar in interiorul aceleasi tari, sau de interpretarea si punerea in aplicare a acestor reglementari si de documentele specifice acestei perioade pe care trebuie sa le stie si sa le aiba asupra lor soferii. De aceea, in opinia lui Dragos Nicovescu, transportatorii au nevoie de sprijin si de calcule amanuntite pentru a-si mentine lichiditatile si buna functionare a companiilor, si de aceea Transcamion ii si sprijina cu termene de plata mai flexibile.
Cele mai multe rute oferite de firma nu sunt purtatoare de TVA, dar acolo unde este cazul clientii trimit facturile catre companiile cu care au contract in acest sens si „sigur ca ei iau in considerare o perioada cat mai scurta de recuperare a banilor“.